Avgasbandage

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
På tvåtaktare så säger tex Gordon Jennings i sin bok "Two stroke tuner's handbook" att man ska anta att avgaserna har 1200 F (ca 650 C) när de lämnar avggasporten, men att de har 800 F (ca 427 C) när de kommer tillbaks med returpulsen till porten. I pipan estimerar han att avgaserna pga expansionen håller ca 500 F (260) i mittsektionen. Hans formler bygger alltså på den tempen. Lindar man rören så ökar man alltså sannolikheten att hans antaganden stämmer på den egna hojen

Det där är ju riktigt sjukt om du har i huvudet. :näsblod Och ännu värre om du har letat fram textstycket. men det är gubbar som du :D som gör det värt att sitta på SH alldeles för mkt o insupa all denna kunskap till ingen nytta...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där är ju riktigt sjukt om du har i huvudet. :näsblod Och ännu värre om du har letat fram textstycket. men det är gubbar som du :D som gör det värt att sitta på SH alldeles för mkt o insupa all denna kunskap till ingen nytta...

Jag mindes bara den schablonmässiga siffran 500 C som brukar användas på sugmotorer när man räknar på avgassystem. Tvåtaktstemperaturerna fick jag slå upp i Jennings bok, de hade jag inte i huvet. Boken stod i bokhyllan :hihi
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Den antagna avgastemp som i böckerna rekommenderas för formlerna stämmer oftast på fullgas. Formlerna är ju empiriskt härledda från en massa prov och bromsbänkskörningar under de sista 70 åren. Genom att isolera så blir det alltid bättre vid en transienter (lasväxlingar). Men även motorer som används till landspeed, dvs lång tid på fullgas, brukar vara lindade.

På tvåtaktare så säger tex Gordon Jennings i sin bok "Two stroke tuner's handbook" att man ska anta att avgaserna har 1200 F (ca 650 C) när de lämnar avggasporten, men att de har 800 F (ca 427 C) när de kommer tillbaks med returpulsen till porten. I pipan estimerar han att avgaserna pga expansionen håller ca 500 F (260) i mittsektionen. Hans formler bygger alltså på den tempen. Lindar man rören så ökar man alltså sannolikheten att hans antaganden stämmer på den egna hojen

Aha va du kan :tummenupp
På hojarna har man sett att pipan ofta blir blå igen längst bak vid returkonan, tänkas är att man komprimerar värmen då den koncentreras mot mindre yta samtidigt som midjesektionen (större diameter) har större yta att kyla av dom varma gaserna.

Om man kör så att hela pipan blir blå , har man fortfarande dom 260 C i midjesektionen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha va du kan :tummenupp
På hojarna har man sett att pipan ofta blir blå igen längst bak vid returkonan, tänkas är att man komprimerar värmen då den koncentreras mot mindre yta samtidigt som midjesektionen (större diameter) har större yta att kyla av dom varma gaserna.

Om man kör så att hela pipan blir blå , har man fortfarande dom 260 C i midjesektionen...

JA det råder en relation mellan expansion och temp i rörsystem. Likaledes mellan tryck och hastighet.

Tempen i stingerröret är ofta högre än i mittsektionen, fast stingerröret ligger nedströms mittsektionen.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top