Avgasbandage

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Vet någon hur det funkar att köra med avgasbandage till vardags?
Hur mycket slitage/stenskott de tål, och om de suger upp regnvatten när de är halvkalla?

Orsaken till att jag vill ha det är enbart för utseendet, jag har en mattsvart BMW Rockster med kolfiberdämpare, tror det skulle bli mycket snyggare med svart bandage istället för blanka rör och blånerade böjar... Och eftersom det är en boxer så syns ju piporna rätt bra...

Och som sagt, hojen används till pendling, nöjeskörning och en hel del touring, runt 1200 mil per år i alla väder, skulle bandaget tåla det?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Avgas bandage tål en herrans massa. Suger inte åt sig så mycket vattaen då det är gansaka grov fibrat. Iallafall det jag använt, dock svårt att hålla rent (den ljusa varianten)
 

Dr.Bike

Guest
Det negativa med bandage till vardags är ju när man INTE kör.
Bandaget suger upp fukt eller t.o.m ren väta och behåller det kring rören under lång tid efter regnet/tvätten och rören rostar duktigt (om det är vanliga plåtrör alltså).

Men visst kan man starta efter tvätt t.ex och låta dem koka torrt.

Bandage är fräckt och fler borde ha dem.
Särskilt de som har avgasrör som löper nära bakdämparen och hettar upp denna via strålningsvärme.
Likaså på rör som går nära oljefilter/oljekylare/oljetråg.
 
Last edited:

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Det är rostfria rör!

Hur är banden i materialet? Är de liksom hala och feta? Eller inte riktigt så med glatta?

Det är svarta band som gäller för mig!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är rostfria rör!

Hur är banden i materialet? Är de liksom hala och feta? Eller inte riktigt så med glatta?

Det är svarta band som gäller för mig!

Ta rostfri tråd och naja var 3e cm av rören, ett hundgöra en gång men om du får en skada av nötning eller kört emot något så virar bandaget upp sig max 2 cm.
Blir då enkelt att laga skadan utan att vinda om hela rören.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Jag har ljusa bandage på min sportster, dom suger åt sig ganska mycket vatten, har hojen stått ute i regnet så ryker det vatten ånga ganska kraftigt en stund innan det torkar upp, många tittar väldigt mycket vid första stoppljuset under färd märks inget även om det regnar, hållbarheten är nog så bra, skulle dom bli taskiga finns ju spray färg:tummenupp
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Bandage är fräckt och fler borde ha dem.
Särskilt de som har avgasrör som löper nära bakdämparen och hettar upp denna via strålningsvärme.
Likaså på rör som går nära oljefilter/oljekylare/oljetråg.

Så de e kanske nåt för mig o fundera på?? :confused:
Då bakre röretr går rätt nära Bakdämparen..

Inte bar a för att ja e jälligt fräck asså utan även av praktiska skäl.. :rolleyes:
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Ok!

Då får det nog bli band då!

Är det någon som vet en firma runt GBG som säljer dem?

Turboservice på Stigs center kanske har?

De ska hellre vara bra än billiga...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bandage är fräckt och fler borde ha dem.
Särskilt de som har avgasrör som löper nära bakdämparen och hettar upp denna via strålningsvärme.
Likaså på rör som går nära oljefilter/oljekylare/oljetråg.

Det har jag ofta tänkt när man ser plastkåpor som har blivit missfärgade/deformerade av värme, hur jävla varmt blir det inte inuti en kåphoj?

Jag ser bara fördelar med att leda ut värmen inuti rören finns det nackdelar?

Blir gasvolymen så pass mycket större vid lindade rör att det bromsas mer i slutburken, eller är det så marginellt att man kan bortse ifrån det?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sen ska väl avgassystemet även bli varmare.. en varm sommarkväll vid ett rödljus får du glödande pipor... efter vad jag läst ska detta även ge högre fart på avgasser.. det o värmen gör att den ska bestyckas om, om man är noga :)
 

Dr.Bike

Guest
Så de e kanske nåt för mig o fundera på?? :confused:
Då bakre röretr går rätt nära Bakdämparen..

Inte bar a för att ja e jälligt fräck asså utan även av praktiska skäl.. :rolleyes:

Absolut - för när dämparens olja kommer upp i runt 80 grader så ökar skumbildningen markant, med otrevliga följder som resultat.

Det har jag ofta tänkt när man ser plastkåpor som har blivit missfärgade/deformerade av värme, hur jävla varmt blir det inte inuti en kåphoj?

Jag ser bara fördelar med att leda ut värmen inuti rören finns det nackdelar?

Blir gasvolymen så pass mycket större vid lindade rör att det bromsas mer i slutburken, eller är det så marginellt att man kan bortse ifrån det?

Det finns enbart fördelar effektmässigt, samt det du säger; att man skonar kåpor osv.
Det är ofta en massa jox som råkar gå nära avgasrören, t.ex bromsslangar.
Och som jag sa t.ex bakdämpare.
All strålningsvärme som frigös från rören och som sedan träffar andra närliggande komponenter är ju av ondo.

Se V8 trimmare osv de lindar som regel alltid rören, just för att få upp farten på gaserna. Avgashastigheten avtar högst avsevärt om man säg halverar tempen på vägen ut. Dels pga minskad volym, men även pga andrad densitet och därmed gasens möjliga hastighet.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns enbart fördelar effektmässigt, samt det du säger; att man skonar kåpor osv.
<KLIPP>
Avgashastigheten avtar högst avsevärt om man säg halverar tempen på vägen ut. Dels pga minskad volym, men även pga andrad densitet och därmed gasens möjliga hastighet.

Det var litegrann så jag resonerade i mitt eget röriga huvud också, men jag saknar utbildning i ämnet och resonerar bara efter vad som tycks vara logiskt.
När det kommer från dig så tar jag det som en sanning.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Lägg det i vatten innan du börjar linda,så blir det både snyggt och du slipper klia dig till döds efteråt.

Micro eller mekonomen har band om jag minns rätt.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Lägg det i vatten innan du börjar linda,så blir det både snyggt och du slipper klia dig till döds efteråt.

Micro eller mekonomen har band om jag minns rätt.

Mekonomen har, tror dock inte att dom har svart..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var litegrann så jag resonerade i mitt eget röriga huvud också, men jag saknar utbildning i ämnet och resonerar bara efter vad som tycks vara logiskt.
När det kommer från dig så tar jag det som en sanning.

När man beräknar ett avstämt avgassystem till en 2T el 4T så måsta man anta en avgastemp, säg tex 500 C. Men i praktiken så kyls avgassystemen av på delast, det är tex därför en cross ofta drar dåligt på första vä'xeln i starten av ett heat. På trean har sedan systemet kommit upp i rätt temp och resonansen börjar stämma från teorin. Med bandage så hjälper man till att isolera röret från miljöpåverkan som fartvind osv. Dvs det verkliga röret kommer närmare den matematiska modellen man satte upp när man beräknande röret.

Har man däremot tex för trånga krökar på en hoj så blir det ju inte bättre med lindade rör när det kommit upp i temp, eftersom högre temp ger ännu högre gashastighet för ett givet massflöde.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
När man beräknar ett avstämt avgassystem till en 2T el 4T så måsta man anta en avgastemp, säg tex 500 C. Men i praktiken så kyls avgassystemen av på delast, det är tex därför en cross ofta drar dåligt på första vä'xeln i starten av ett heat. På trean har sedan systemet kommit upp i rätt temp och resonansen börjar stämma från teorin. Med bandage så hjälper man till att isolera röret från miljöpåverkan som fartvind osv. Dvs det verkliga röret kommer närmare den matematiska modellen man satte upp när man beräknande röret.

Har man däremot tex för trånga krökar på en hoj så blir det ju inte bättre med lindade rör när det kommit upp i temp, eftersom högre temp ger ännu högre gashastighet för ett givet massflöde.

Hur ska man göra för att veta hur varmt ett komplett avgassystem blir då ?
Tänkte mest på tvåtaktarna som är lite känsligare, (var man ska linda och hur tjockt)

Kanske bäst att filma hela härligheten med värmekamera.
 

Dr.Bike

Guest
Hur ska man göra för att veta hur varmt ett komplett avgassystem blir då ?
Tänkte mest på tvåtaktarna som är lite känsligare, (var man ska linda och hur tjockt)

Kanske bäst att filma hela härligheten med värmekamera.

Nja det finns ju billiga IR-pickor som du kan "skjuta" med på alla de punkter du vill mäta.
Mkt exakta dessutom.
Bra att ha vid tuning oxå, för att kolla tempen på alla krökar och se om de har samma temp. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur ska man göra för att veta hur varmt ett komplett avgassystem blir då ?
Tänkte mest på tvåtaktarna som är lite känsligare, (var man ska linda och hur tjockt)

Kanske bäst att filma hela härligheten med värmekamera.

Den antagna avgastemp som i böckerna rekommenderas för formlerna stämmer oftast på fullgas. Formlerna är ju empiriskt härledda från en massa prov och bromsbänkskörningar under de sista 70 åren. Genom att isolera så blir det alltid bättre vid en transienter (lasväxlingar). Men även motorer som används till landspeed, dvs lång tid på fullgas, brukar vara lindade.

Man brukar bara linda ett lager. På turbomotorer så kan det dock bli så hett att lindade rör kräver rostfritt 321 eller tom inconel för att inte smälta ned.
Men på turbo är det ju mest fråga om att bevara den termiska energin och skydda kringliggande värmekänsliga detaljer i motorrummet.

På tvåtaktare så säger tex Gordon Jennings i sin bok "Two stroke tuner's handbook" att man ska anta att avgaserna har 1200 F (ca 650 C) när de lämnar avggasporten, men att de har 800 F (ca 427 C) när de kommer tillbaks med returpulsen till porten. I pipan estimerar han att avgaserna pga expansionen håller ca 500 F (260) i mittsektionen. Hans formler bygger alltså på den tempen. Lindar man rören så ökar man alltså sannolikheten att hans antaganden stämmer på den egna hojen
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top