Atv på A1 kort?

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Tjenare, jag ska ta A1 kort och undrar om man får köra en Atv som är 125cc eller mindre med mc kortet? vet att man får köra tex 250 cc Atv på A kort.
För vore skoj att ha på vintern :)
Tacksam för svar!
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
va jag vet så måste man ha B för att köra ATV

jo men precis vad ja hört med men om man kollar tex på annonser på blocket på Atv företag som säljer tex. en 250cc och då står det får framföras med B eller A kort?

http://www.blocket.se/vastmanland/Shineray_ATV_200cc_Road_Extreme_Svart_25174867.htm?ca=10&w=2

"får framföras på vägen med B-körkort samt A-behörighet."

antagligen jag som missuppfattat :p men vad ja hört är det B-kort som gäller med :)

är det inte Kw begränsning på dessa skapelser som gäller också?

ingen aning drf ja drog upp denna fråga :)

samt vet någon om man får köra med en Atv på motorväg/motorled?
med tankte på farten som en Atv brukar ha :p
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En 125cc ATV som inte har högre effekt än man får ha på A1 kort (11kw?) bör rimligen få framföras med A1 kort, då en ATV som uppfyller kraven på EU moped får framföras med den förarbehörigheten.

SAMT att dom, trots sin idiotiska registrering som MC, får framföras av alla som har B-behörighet.

Det får även vissa trehjuliga motorcyklar, tex trikes, och enligt uppgift även vissa motorcyklar med permanentmonterad sidovagn (den sista uppgiften ställer jag mig dock tveksam till)
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
En 125cc ATV som inte har högre effekt än man får ha på A1 kort (11kw?) bör rimligen få framföras med A1 kort, då en ATV som uppfyller kraven på EU moped får framföras med den förarbehörigheten.

SAMT att dom, trots sin idiotiska registrering som MC, får framföras av alla som har B-behörighet.

Det får även vissa trehjuliga motorcyklar, tex trikes, och enligt uppgift även vissa motorcyklar med permanentmonterad sidovagn (den sista uppgiften ställer jag mig dock tveksam till)

jo precsi finns ju en del 50cc Atv som går som Eu-mopeder. borde väl vara likadant?

får väl ringa polisen och få mer direkta svar eller transportstyrelsen :p
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Hittade detta

Motorcykel
En fyrhjuling registrerad som motorcykel får endast köras av den som har körkort med behörigheten B eller körkort för avsedd motorcykel. Passagerare får tas med om motorcykeln är byggd för det. Här måste Du använda hjälm. Vid färd på väg skall den som färdas i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte och använda det om en sådan plats är tillgänglig. Om bälte används så behöver man inte använda hjälm.

Vilka krav som gäller för B-körkort resp MC-kort kan Du läsa mer om under avsnitten Körkort för personbil resp Körkort för MC.


http://www.ntf.se/konsument/utbildning/fyrhjulingar/


Men samtidigt så står det B här för fyrhjulingar. A för terrängskoter

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/Fordon-du-far-kora/
 
Last edited:

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Hittade detta

Motorcykel
En fyrhjuling registrerad som motorcykel får endast köras av den som har körkort med behörigheten B eller körkort för avsedd motorcykel. Passagerare får tas med om motorcykeln är byggd för det. Här måste Du använda hjälm. Vid färd på väg skall den som färdas i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte och använda det om en sådan plats är tillgänglig. Om bälte används så behöver man inte använda hjälm.

Vilka krav som gäller för B-körkort resp MC-kort kan Du läsa mer om under avsnitten Körkort för personbil resp Körkort för MC.


http://www.ntf.se/konsument/utbildning/fyrhjulingar/


Men samtidigt så står det B här för fyrhjulingar. A för terrängskoter

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/Fordon-du-far-kora/

taack! nu vet ja!
Trevlig fortsättning :)
Hälsningar
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Alla landsvägsreggadefyrhjulingarna är stypta till max 20hk enligt regbevisen.
Inte en susning hur det står sig till A1 kort.
Står ju inte heller något vettigt på länkarna.
Troligtvis så får du nog gå efter effekten på fyrhjulingen, då den är klassad som en mc.

Har haft 5st landsvägsreggadefyrhjulingar i hushållet, och ingen utav dessa har haft under 11kw tyvärr.
Så jag vet tyvärr inte heller vad man skall tipsa för maskin till dig.
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Alla landsvägsreggadefyrhjulingarna är stypta till max 20hk enligt regbevisen.
Inte en susning hur det står sig till A1 kort.
Står ju inte heller något vettigt på länkarna.
Troligtvis så får du nog gå efter effekten på fyrhjulingen, då den är klassad som en mc.

Har haft 5st landsvägsreggadefyrhjulingar i hushållet, och ingen utav dessa har haft under 11kw tyvärr.
Så jag vet tyvärr inte heller vad man skall tipsa för maskin till dig.

nej alltså hittat ett par maskiner som man skulle kunna regga men dom mesta är ju lek Atv som man inte kan regga.. :/ men vore väldigt fint med en Atv på vintern! :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top