Att smita från polisen!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Hahaha sjukt kul tråd detta, har läst, skrattat och eftersom man är en funderande människa så beslutade jag mig faktiskt också för att intervjua en polis i ärendet.

Enligt dennes polis utbildningsmaterial samt han/hon själv och även personens befäl är praxis i dagens läge detta.

Jag kör för fort, (på bakhjulet såklart för jag är tuff! Iallafall när jag skryter för kompisarna) kör igenom en kontroll i 150 på 90-sträcka. Detta är scenario 1.

Svar: polis som arbetar vid kontroll gör sitt jobb, kontaktar befäl i länet och ber om tillstånd att ta upp jakt, brottet som begåtts är vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet i trafik. Sålunda ett bötesföreläggande brott. Befälet kommer i den frågan då ge två alternativ.
1. Följ efter på avstånd, absolut ingen jakt ett pressning av förövaren får förekomma.
2. Avvakta och stanna på platsen.

Om jag då märker att polisen tar upp "jakt" på mig (vilket inte borde ske i 99% av fallen) kan jag enkelt vrida på rullen för att öka avstånd, köra hem och gå in och duscha. Till detta ska också tilläggas att tiden det tar för patrullen att få tillstånd borde generera i ett relativt stort försprång.
Detta är alltså ett förfarande gällande ett bötesbrott!

Scenario 2. Jag ligger och pressar på någon lurvig väg. Märker att jag har en civil/målad bil med i rumpan på avstånd. Fortfarande är brottets karaktär inte tillräckligt grovt för fängelse. (och fortfarande måste patrullen höra sin begäran om att få tillstånd att efterfölja förövaren. Kör till närmsta stad, rulla in där det finns folk, jakten kommer att avbrytas i 99% av fallen, polisens nya riktlinjer sen Sthlm (dödsjakten) är att inga övriga medtrafikanter samt civilister får utsättas för fara samt att brottet är för "snällt" att göra stor sak och få övriga att riskera liv för.
Med andra ord, de står fortfarande bundna av byråkratin att de inte får ingripa då deras egna agerande skulle kunna utgöra en fara för andra civilister, inkl även mig förövaren.

I väldigt många län i Sverige måste patrullen dessutom först kontakta befäl, som i sin tur måste kontakta högre befäl för att få tillstånd.
Tex i Västmanland behöver patrullen godkännande från länspolismästaren för att få tillämpa "jakt" på smitande förövare.
Senaste exemplet på detta var när ett väpnat rån!! Hade begåtts och förövaren flydde på moped! Patrull efterföljde och gärningsmannen flydde in på en cykelbana! Patrullen fick vänta på tillstånd och gärningsmannen försvann... Och i detta fallet gällde det väpnat rån!!

Dessutom får polisen inte lägga ut krokar eller pressa folk till att begå brott (kommer ni ihåg alla filmer om infiltratörer och likn) dessa filmer har en del verklighetsförankring. Som polis kan jag alltså inte jaga en gärningsman så att denna tvingas begå nya brott under tiden!

Skulle detta ske är du en halvduktig advokat senare en fri man och med körkortet kvar.

Detta är alltså inga egna hittepå eller förklaringar utan endast information från den egna Polismyndigheten. Jag kan väl samtidigt som jag känner en lättnad över att de inte får jaga oss fortkörare bli jäkligt arg över att de begränsas enormt i sitt arbete att ta fast lite mer hårdhudat folk.

Jag själv kör enligt principen, gasa om du vill men gör det kanske inte i folktäta områden!
Har funkat hittills och därav behöver jag varken scudmissiler, fällor eller turboskinnställ med Supervingar.

Kör försiktigt därute och hoppas ni får en fortsatt grym höst! Själv är det dags att steloperera ryggen...

/Rookien

Intressant att se hur det fungerar i ditt län. Jag har idag intervjuat fyra poliser, länspolismästaren och några advokater i Uppsala län. Tydligen fungerar det såhär i Uppsala län.

Om en polisman ser ett allvarligt brott begås, exemplevis en grov misshandel, ska polismannen anropa yttre befäl för att få tillstånd att ingripa. Yttre befäl anropar länspolismästaren. Länspolismästaren kan då ge godkännande att ingripa.

Vid mindre allvarliga brott, exemplevis vårdslöshet i trafik, ska tydligen samma ordergång vara aktuell. Men länspolismästaren måste anropa vår statsminister. Statsministern sammankallar då regeringen som fattar beslut. Detta beslut måste statsministern förankra hos samtliga riksdagens partiledare. Går det bra går ordern tillbaka till polismannen som får börja jakten. Men bara till närmaste korsning. Byter den misstänkte väg ska samma godkännande inhämtas igen. Därför ska man svänga in på ny väg så snabbt som möjligt.

Detta är alltså inget jag hittat på utan polismyndigheten. Jag lovar! :fyllisar
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag lovar att du inte ens vet vad Länspolismästaren i Uppsala heter...

App app app, inte googla nu.. ::hej
 

Rookie80

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Köping
Hoj
-02 Yamaha R1
Hahahaha, ja fasen glömde den där regeringsbiten! Kanske ska flytta till Uppsala, verkar ju vara riskfritt att åka cykel där!! Hahaha :rodnar
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
När man läser trådskaparens inlägg från 2011-05-30 så är det lätt att tro att det är någon form av serietidning som man ögnar igenom med fällor som dolda fallgropar och trånga passager som bara rymmer just din mc.Inser snabbt galenskapen i det hela även om det är ett antal roande rader att läsa igenom där något annat som smitning med t ex högfartskörning i trafik under längre sträckor en bit över 200 km/h under ett stressmoment som att åka fast kräver både vana och kunskap från denna smitare / mc förare vilket bara ett mindre antal hojåkare besitter.

Därav anledningen till att allt för många som redan försökt ofta skadat sig svårt när de drabbats av panik under dessa moment där vi förmodligen redan vet att någon som handlar under panik i hög fart på en mc sällan har en alltför hög överlevnadsfrekvens.Jag påstår därmed inte att det är lönlöst att försöka smita men samtidigt att riskerna ibland är högre än själva målet där de som lyckas är väldigt få mot de som misslyckas.

En förmodligen klen tröst för dig som hojåkare på en neurokirurgisk avdelning där operationsteamet som står böjd över din sargade lilla kropp har svårt för att bestämma sig för vilka delar av din hjärna som fortfarande fungerar efter olyckan med att komma undan polisen och om du överhuvudtaget kommer att kunna styra dina egna kroppsdelar mer med en svårt skadad nacke och ryggrad.

Jag ber dig som läsare absolut inte att låta bli dessa flyktförsök om du anser att du har läget under full kontroll vilket man sällan har vid dessa moment och på så vis om du nu har bara aningen av otur att hamna som ett kolli i en rullstol för resten av livet för de där minuterna när adrenalinet pumpade ut i din kropp och allt du såg var en seger över att ha lyckats lura farbror blå.Snälla du, ge dom inte det nöjet.Stanna istället och stirra dom i ögonen medans dom brer på hej vilt om alla de trafikbrott du nyss brutit mot.

Dom kan ge dig böter, de kan ta ditt körkort för en tid, de kan se tuffa ut bakom sina uniformer och målade fordon.Men som sagt sporthoj.com medlem, snälla, ge dom inte den anledningen att de jagar dig sönder och samman för resten av livet.Tro mig, det är INTE värt det.Procenten att strula till det och skada sig för livet är alltför hög för att kunna räknas som acceptabla.

Om jag själv skulle försökt !?.Kanske, kanske inte.Ganska säkert förmodligen INTE. :crash
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När man läser trådskaparens inlägg från 2011-05-30 så är det lätt att tro att det är någon form av serietidning som man ögnar igenom med fällor som dolda fallgropar och trånga passager som bara rymmer just din mc.Inser snabbt galenskapen i det hela även om det är ett antal roande rader att läsa igenom där något annat som smitning med t ex högfartskörning i trafik under längre sträckor en bit över 200 km/h under ett stressmoment som att åka fast kräver både vana och kunskap från denna smitare / mc förare vilket bara ett mindre antal hojåkare besitter.

Därav anledningen till att allt för många som redan försökt ofta skadat sig svårt när de drabbats av panik under dessa moment där vi förmodligen redan vet att någon som handlar under panik i hög fart på en mc sällan har en alltför hög överlevnadsfrekvens.Jag påstår därmed inte att det är lönlöst att försöka smita men samtidigt att riskerna ibland är högre än själva målet där de som lyckas är väldigt få mot de som misslyckas.

En förmodligen klen tröst för dig som hojåkare på en neurokirurgisk avdelning där operationsteamet som står böjd över din sargade lilla kropp har svårt för att bestämma sig för vilka delar av din hjärna som fortfarande fungerar efter olyckan med att komma undan polisen och om du överhuvudtaget kommer att kunna styra dina egna kroppsdelar mer med en svårt skadad nacke och ryggrad.

Jag ber dig som läsare absolut inte att låta bli dessa flyktförsök om du anser att du har läget under full kontroll vilket man sällan har vid dessa moment och på så vis om du nu har bara aningen av otur att hamna som ett kolli i en rullstol för resten av livet för de där minuterna när adrenalinet pumpade ut i din kropp och allt du såg var en seger över att ha lyckats lura farbror blå.Snälla du, ge dom inte det nöjet.Stanna istället och stirra dom i ögonen medans dom brer på hej vilt om alla de trafikbrott du nyss brutit mot.

Dom kan ge dig böter, de kan ta ditt körkort för en tid, de kan se tuffa ut bakom sina uniformer och målade fordon.Men som sagt sporthoj.com medlem, snälla, ge dom inte den anledningen att de jagar dig sönder och samman för resten av livet.Tro mig, det är INTE värt det.Procenten att strula till det och skada sig för livet är alltför hög för att kunna räknas som acceptabla.

Om jag själv skulle försökt !?.Kanske, kanske inte.Ganska säkert förmodligen INTE. :crash

Pffft.
Bara man undviker linjeförskjutning, så är det lugnt.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top