Att sälja saker på nätet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har ni några bra tips hur man kan sålla bort mindre seriösa spekulanter av sådant man lägger ut på nätet? Verkar vara oundvikligt att bli kontaktad av folk som stjäl ens tid och kommer med sista minutens skambud på ett redan nedprutat pris på plats.

Varje gång jag lägger ut något på blocket blir jag lika varse om alla idioter det finns där ute. Det har gått så långt att jag drar mig för att sälja saker.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är tvärt emot min egen erfarenhet.
Priset görs upp innan man ses. Skall de pruta = de åker hem tomhänta = slöseri med tid.
Bara att förklara det i telefonen.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jotack, idioter finns det gott om. Men sälja däck är det värsta jag vet.
När snubben ringer för 4:e gången mitt i natten (nytt nr varje gång eftersom jag svartlistar dem) och jag ännu en gång försöker förklara att jag inte pratar arabiska blir man lack.

När jag prutar på plats är det för att jag hittar fel som inte framgick och således inte anser varan vara värd tidigare uppgjort pris. Annars är det sällan jag prutar. (Allmänt tips: Vill ni inte att folk ska pruta så skriv inte "några småskavanker och droppar lite olja" när bakrutan är tejpad och oljan står som en fontän ur turbon)

Men en fråga jag funderat på länge.
Om jag ser något jag är lite halvintresserad av som varit ute i månader men inte tycker det är bra pris brukar jag slänga iväg ett mail med lite skambud men inte oskäligt mycket "för x kronor så kommer jag och hämtar den på studs".
Räknas det som att "idiotpruta"? Menar, det är ju bara slänga mailet om man inte tycker det är tillräckligt bra pris.

Tjita1

Guest
Jag tycker man ska vara lite artig om man skiver något sånt, så folk förstår att man inte försöker vara otrevlig eller så. "Hej! Det här är inte menat som ett oartigt skambud, utan mer en koll om du kan tänkas acceptera det. Tar du X kronor kan jag komma och hämta Y omedelbart eller så fort det passar. Hör av dig om det är intressant!"

Tjita1

Guest
Men angående att sälja grejer kan det vara riktigt hopplöst. Jag sålde min bil, hade den ute för 90000:-, ingen handlare säljer en likadan med lika många mil för under 100-110k. Genast ringer en kvinna med mycket stark brytning och frågar "Hur micket ägare den haft?" "Ööh, vänta ska jag kolla.. *kollar* 6 stycken inklusive handlare, så det är väl 3 eller 4 då." "Å vad er sista pris?" "Nej, prutar får du göra på plats, så sista pris över telefon är 90000 som det står i annonsen." "Nejnej, säx egare nitti tusen det går inte det alldeles för micket hej då! *slänger på luren*"

Jag satt en lång stund och tittade på telefonen i undran hur man tänker när man ringer, och varför man till att börja med inte kollar upp det själv. Tillslut tittade pappa på mig (satt i stolen bredvid) "Vad var det för ett stolpskott?".

Jag brukar normalt inte ange telefonnummer när jag säljer grejer, för folk som verkligen är intresserade mailar, och dom som är ointresserade orkar oftast inte maila eller återkommer inte när dom har fått svar på det dom var nyfikna på (en del frågar ju om grejer för dom rent allmänt vill veta nåt om en specifik bil eller hoj eller vad det nu är), medan många har väldigt lätt för att ringa, särskilt folk som "inte riktigt har lärt sig språket än", och haspla ur sig allt möjligt mer eller mindre relevant.

Edit: ..och om nån undrade hur det gick med bilen: ett fel jag trodde att jag hade lagat återkom dagen innan visningen så jag backade själv till min lägstanivå 75 lakan. Efter runt 20k i reparation och service har nu killen en toppenbil får platsen han bor på, han har nämligen en herrejössesbacke upp till sin kåk som inte plogas, så en Subaru är rätt fordon för jobbet. :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säger som jag sade i den andra tråden om blocketidioter, börja med mail och gå sedan vidare. Bland mailen är det lätt att sortera och de som inte orkar författa ett ordentligt och välskrivet mail med seriösa frågor åker i sopen. Får man kontakt med någon som verkar seriös kan man utbyta telefonnummer och prata i realtid (kan ju vara bra om vägbeskrivning ska ges etc), men jag föredrar helt klart mailkontakt till en början. Visst blir det en massa idioter som hör av sig även där, men idiotmail går ju snabbt att slänga.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Men angående att sälja grejer kan det vara riktigt hopplöst. Jag sålde min bil, hade den ute för 90000:-, ingen handlare säljer en likadan med lika många mil för under 100-110k. Genast ringer en kvinna med mycket stark brytning och frågar "Hur micket ägare den haft?" "Ööh, vänta ska jag kolla.. *kollar* 6 stycken inklusive handlare, så det är väl 3 eller 4 då." "Å vad er sista pris?" "Nej, prutar får du göra på plats, så sista pris över telefon är 90000 som det står i annonsen." "Nejnej, säx egare nitti tusen det går inte det alldeles för micket hej då! *slänger på luren*"

Jag satt en lång stund och tittade på telefonen i undran hur man tänker när man ringer, och varför man till att börja med inte kollar upp det själv. Tillslut tittade pappa på mig (satt i stolen bredvid) "Vad var det för ett stolpskott?".

Jag brukar normalt inte ange telefonnummer när jag säljer grejer, för folk som verkligen är intresserade mailar, och dom som är ointresserade orkar oftast inte maila eller återkommer inte när dom har fått svar på det dom var nyfikna på (en del frågar ju om grejer för dom rent allmänt vill veta nåt om en specifik bil eller hoj eller vad det nu är), medan många har väldigt lätt för att ringa, särskilt folk som "inte riktigt har lärt sig språket än", och haspla ur sig allt möjligt mer eller mindre relevant.

Edit: ..och om nån undrade hur det gick med bilen: ett fel jag trodde att jag hade lagat återkom dagen innan visningen så jag backade själv till min lägstanivå 75 lakan. Efter runt 20k i reparation och service har nu killen en toppenbil får platsen han bor på, han har nämligen en herrejössesbacke upp till sin kåk som inte plogas, så en Subaru är rätt fordon för jobbet. :)

Jag har sålt många fordon och tycker precis tvärt om, tycker det är oftare att de som är seriösa ringer, och att att de är fler oseriösa som mailar.

Tycker också att de på senare år blivit vanligare med att folk budar över mail på saker de inte sett och kunna bedömma. Själv skulle jag ha svårt att buda en bil/mc som jag inte sett...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Roligast är ju dom som vill byta mot en åkklippare, ett hockeyspel och ett par juckapalmer.:rofl

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Själv har jag gjort mig av med ett gäng bilar i år och mitt största problem har varit blocket själva vid försäljning. Först fick jag inte lägga ut flera bilar för en klumpsumma. Sen när jag gjorde en annons för varje bil och skrev att de skulle se de andra annonserna så blev inte dom annonserna heller godkända eftersom jag gjorde otillåten reklam.

Nu säljer jag en annan bil och får inte lägga ut den eftersom jag redan haft för många bilar ute i år och dom tror därför att jag är en företagare. :näsblod

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jotack, idioter finns det gott om. Men sälja däck är det värsta jag vet.
När snubben ringer för 4:e gången mitt i natten (nytt nr varje gång eftersom jag svartlistar dem) och jag ännu en gång försöker förklara att jag inte pratar arabiska blir man lack.

När jag prutar på plats är det för att jag hittar fel som inte framgick och således inte anser varan vara värd tidigare uppgjort pris. Annars är det sällan jag prutar. (Allmänt tips: Vill ni inte att folk ska pruta så skriv inte "några småskavanker och droppar lite olja" när bakrutan är tejpad och oljan står som en fontän ur turbon)

Det jag sålde den här gången var däck. Köpte en ny uppsättning förra vintern. Hann inte köra särskilt mycket med dem. Det var 8 mm kvar runt om på däcken vilket jag uttryckligen framförde i annonsen. Skrev dessutom exakt vilket fabrikat det var och modell samt dimension.

Ändå har personen i fråga som gjort sig besväret att tillslut dyka upp mage att leta efter en billig ursäkt att pruta ner priset ytterligare trots att vi var överens om ett pris via telefonen. Helt plötsligt var det viktigt för honom att däcken var XL märkta. Han försökte ner priset ytterligare med 25% på grund av att däcken inte motsvarade det han ville ha. Om han nu kunde tänka sig att montera dessa "livsfarliga" vinterdäck på sin BMW för 1500 kr, men inte för 2000 kr, då rekommenderade jag honom att köpa helt nya däck med XL märkning. Nypris på däcken i fråga är ca 6000 kr.

Förstod egentligen att det skulle sluta på det här viset redan när han tog första kontakten. Trots att det framgick i annonsen att man inte skulle ringa efter kl 21 ringer telefonen kl 22.06. En signal sedan läggs det på. Jag får skylla mig själv för att jag ringde upp igen. Han berättade då att han hade sett att man inte skulle ringa efter kl 21. Tyder på en impulsiv person.

Han dyker inte upp som vi kommit överens om dagen efter på eftermiddagen. Får höra att han tyckte att priset var för högt. Vi hade inte ens diskuterat det. Jag frågade vad han ville betala och accepterade det budet. Det var aldrig min avsikt att få maximalt betalt för dem. Gav honom därmed en andra möjlighet och förklarade i samband med det att jag inte gillar folk som stjäl min tid. Kommer vi överens om en tid gjorde han bäst i att dyka upp. Han ringer upp några minuter senare och förklarar att han inte lovat att köpa däcken. Blev väl lite skärrad av att jag gav honom en moralkaka. Jag sa att det inte var några problem. Det var helt frivilligt att köpa dem. Jag skulle inte hålla något emot honom om han inte ville ha dem efter att ha sett dem. Han behövde inte ens motivera för mig varför han ångrat sig.

Väl på plats reagerar han som tidigare nämnt med lite med falsk besvikelse att däcken inte var XL märkta. Det var inget som stod i annonsen. Hade han frågat det över telefon hade jag kunnat förklara för honom att de inte var det och sparat oss båda tid. Det kunde slutat där. Men han erbjöd sig att betala 1500 kr för ett däck han egentligen inte ville ha. Men allt annat i hans beteende tydde på att han ville ha dem. Själva sporten måste vara att stjäla andras tid och komma med skambud. Den leken hatar jag mer än något annat.

Av principskäl accepterade jag inte budet. Han antydde att 500 kr inte var mycket för mig som hade så gott ställt. Det var ett antagande han själv gjorde baserat på vad han såg. Hans svenska flickvän/fru höll sig lite undan. Hon skämdes nog lite för sin mans beteende.

Förklarade för spekulanten att jag hade en annan som var intresserad av däcken och att de skulle bli sålda om han inte ville ha dem. Han bad mig mig ringa honom när han fortfarande var kvar. Var väl ett försök att se om jag bluffade. Förklarade för honom att jag ringer personen i fråga när han gått. Då svarar han att han kommer att vara i stan ett tag till (om jag ångrar mig). Sedan frågade han om han kunde ringa upp senare för att höra om däcken var kvar. Jag sa att det inte behövdes.

Ringde upp spekulant två när paret försvann mot sin bil. Det var en kille jag redan förstått var seriöst intresserad av däcken. Att han inte fick första chansen var för att jag redan hade bestämt tid med personen ovan. Lovade att återkomma till honom om det inte blev någon affär. Han sa att han kunde komma på 20 minuter. Dök upp precis som utlovat. Granskade mig och det som fanns i garaget och sedan tittade han på ena däcket och sa att de är nog som utlovat allihopa. Det var mer ett påstående än en fråga. Jag går och hämtar bilen direkt sa han och gick. Sedan räckte han över pengarna. Det var över på några minuter. Vi hann även växla några trevliga ord om att vi båda hade ett motorintresse.

Drog iväg ett SMS till första spekulanten och sa att däcken var köpa och avhämtade ca 30 minuter efter att de hade gått mot sin bil.

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Sålde för ett tag sen en A3:a
Dom första som kom och kolla var trevliga med drog en redig rövare.

Som brukligt så går man över bilen lite innan provkörning, startar låter den gå på tomgång osv. Jag står bakom bilen när jag hör att den börjar gå riktigt ruttet, dvs gå ojämt och nästan stannar.
Spekulanten påpekar detta och menar att den här motorn verkar slut. Sen sätter han tillbaka oljepåfyllningslocket (varvid bilen börjar gå bra igen) och åker på en provrunda.

Medans dom va borta lyckades jag ta reda på att det var normalt att det blev så när man lyfte på oljepåfyllningslocket då motorn motorn får tjuvluft.

När han komer tillbaka vill han pruta ner 15 % mest pga att bilen gått dåligt på tomgång. Hade jag inte tagit reda på det hade jag förmodligen sålt för billigt i onödan.

Inget verkar vara tabu när det gäller att få ett billigare pris :näsblod

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
... besvikelse att däcken inte var XL märkta. Det var inget som stod i annonsen. Hade han frågat det över telefon hade jag kunnat förklara för honom att de inte var det och sparat oss båda tid. Det kunde slutat där. Men han erbjöd sig att betala 1500 kr....

Dom där som inte kan hålla sig till avtal de ingått på telefon brukar jag skicka hem och med informationen att jag inte gör affärer med personer som inte kan hålla sig till ingångna avtal. Och det spelar ingen roll om dom nya budet är ett pris jag skulle ha accepterat under andra förutsättningar. Är jag på riktigt "rätt" humör så har dom även försuttit sin chans till det första priset de erbjudit.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sålde för ett tag sen en A3:a
Dom första som kom och kolla var trevliga med drog en redig rövare.

Som brukligt så går man över bilen lite innan provkörning, startar låter den gå på tomgång osv. Jag står bakom bilen när jag hör att den börjar gå riktigt ruttet, dvs gå ojämt och nästan stannar.
Spekulanten påpekar detta och menar att den här motorn verkar slut. Sen sätter han tillbaka oljepåfyllningslocket (varvid bilen börjar gå bra igen) och åker på en provrunda.

Medans dom va borta lyckades jag ta reda på att det var normalt att det blev så när man lyfte på oljepåfyllningslocket då motorn motorn får tjuvluft.

När han komer tillbaka vill han pruta ner 15 % mest pga att bilen gått dåligt på tomgång. Hade jag inte tagit reda på det hade jag förmodligen sålt för billigt i onödan.

Inget verkar vara tabu när det gäller att få ett billigare pris :näsblod

Tur att du var uppmärksam.

Sålde också en bil rätt nyligen. Lät en firma ta den via kommission bara för att slippa ha att göra med lyckosökande spekulanter.

Det hindrade inte en från att ta reda på vem som ägde bilen via bilregistret. Han ringde upp mig direkt och försökte få mig att sälja bilen utanför uppdraget. Något senare samma dag gav han mig ett skambud via SMS där han påstår att jag ändå kommer att få betala en hög avgift till firman som säljer bilen (åter igen förutsätter folk saker de inte vet något om).

Vidare förklarar han att firman inte kunde ta hans bil i inbyte. Jag hänvisade nämligen honom till firman och sa att de kunde hjälpa honom med den biten. Föreslog även att de kunde ta den på försäljningsuppdrag eller att han sålde den privat om de inte kunde komma överens om ett vettigt inbytespris. Provocerade honom antagligen när jag även skrev att min bil in var rätt prissatt även jämfört med övriga Europeiska marknaden och att rätt köpare var införstådd i det.

Då skickar han en länk via SMS till mobile.de på ett objekt som givetvis inte motsvarade det jag sålde. Han påstod att han hade gett ett bud och skulle åka ner och hämta det veckan därpå. Jag bemödade mig inte att besvara hans SMS. Detta var fredag.

På måndagen efter helgen såldes min bil för 5000 kr under utannonserat pris till en person som gått via bilfirman. Efter att firman dragit av sina kostnader för annonsering och rekond fick jag mer än vad jag hade kunnat sälja för bilen privat. Anledningen är att folk inte har någon skam i kroppen när det gäller privata säljare. De tror att de är hur desperata som helst och kan behandlas därefter.

Jag fick ett SMS samma dag som bilen såldes från spekulanten som undrade om jag hade funderat mer på hans skambud över helgen. Jag skrev tillbaka att bilen var såld. Kändes rätt skönt att få göra det. Spekulanten måste ha blivit rätt snopen. Jag var själv lite förvånad över att försäljningen gick så fort. Ibland måste man ha lite tur som fick en seriös spekulant på bilen på bara 12 dagar. Det hade lika gärna kunnat ta ett par månader. I sämsta fall hade bilen inte sålts och då hade jag nog bara ställt undan den i ett garage och testat marknaden vid ett senare tillfälle.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har nästan aldrig några problem. Dom som ringer brukar vara seriösa och i 9 fall av 10 blir det affär. Har ytterst sällan varit med om att någon kommit och kollat och begett sig hem tomhänt.

Har jag bara tur eller lockar mina annonser inte till sig det värsta slöddret?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ju billigare fordon desto mer nötter som svarar är min erfarenhet. Jag brukar alltid köra med en första mailkontakt. Då kan man enkelt sålla ut dem som inte är seriösa. Nästa kontakt sker per telefon och priset brukar jag allt som oftast försöka komma överens om på förhand. I det fall köpare och säljare är för långt ifrån varandra vad gäller priset slipper både parter att lägga tid och energi på en affär som ändå inte skulle gå hem.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har nästan aldrig några problem. Dom som ringer brukar vara seriösa och i 9 fall av 10 blir det affär. Har ytterst sällan varit med om att någon kommit och kollat och begett sig hem tomhänt.

Har jag bara tur eller lockar mina annonser inte till sig det värsta slöddret?

Jag tror man slipper många genom att formulera en bra text där man bifogar en bra bild samt sätter en realistisk prissättning på det man säljer. Annonsens förmedlar mer än bara det man säljer. Den säger även lite om den som ligger bakom den.

Säljer man som i mitt fall ovan däck, då får man räkna med att bli kontaktad av lågvattenmärken till personer. Däckdimensionen var en standarddimension som används på flertalet bilar idag. Det gör antalet intressenter ökar. Om jag hade däck till salu till en mer unik exklusivare bil hade jag antagligen lagt ut dem på entusiastforum. Har sålt däck den vägen och då slipper man personerna ovan.

Ju billigare fordon desto mer nötter som svarar är min erfarenhet. Jag brukar alltid köra med en första mailkontakt. Då kan man enkelt sålla ut dem som inte är seriösa. Nästa kontakt sker per telefon och priset brukar jag allt som oftast försöka komma överens om på förhand. I det fall köpare och säljare är för långt ifrån varandra vad gäller priset slipper både parter att lägga tid och energi på en affär som ändå inte skulle gå hem.

Har också kört med mail i första hand tidigare, men har börjat att lägga ut telefonnummer. Man får lättare att bilda sig en uppfattning vad det är för typ av person via telefon än via skrift där är lättare att dölja personlighet och hur seriösa de är. Ibland får man ett mail med frågor på det man säljer som verkar seriöst. Sedan lägger man tid att svara och får noll respons tillbaka. Antagligen drömmare som varken har driv eller pengar för att förverkliga något. Det tar bara några sekunder att avslöja en sådan personlighet via telefon. Kortare tid än att besvara ett mail med ett par frågor.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Roligast är ju dom som vill byta mot en åkklippare, ett hockeyspel och ett par juckapalmer.:rofl

Beror ju på vilka lagen är, får man ett med Tre kronor mot CCCP är det ju bara att skippa palmerna och slå till!

För att anknyta till tråden tycker jag det som är mest påfallande, gäller sådana här trådar i allmänhet inte den här i synnerhet, är att vissa ondgör sig över köpare som mailar först och slänger utan att läsa, andra tycker det är hemskt om de ringer först. Vissa tycker man börjar med ett sms, vissa avfärdar sms som oseriöst utan att ens läsa de. Nästa tråd handlar om köpare som är sura över att de inte får svar på mail eller folk som blir griniga när de ringer. Vissa tycker man kommer överens om pris innan man träffas, andra avfärdar minsta antydning till prutning innan man träffats; "prutar det gör man på plats när man sett varan" osv.

Kort sagt, alla klagar på alla för att de inte gör precis som de själva vill :)

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...