Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska du ha det enbart på vak så är ju ett med fast förstoring oftast bättre på ljusgenomsläpp än variabel motsvarighet.

Har aldrig upplevt några av mina att vara "för mörka" på dagtid ens under en tall. ;)

24mm till vak? Nä, jag menar om det blir för mörkt tidigt under skymningen? Eller om det inte vakar till liv i gryningen på älgjakten.

Har ju en 3-20*50 och skulle vilja ha något i andra änden 1-6*24 eller om det behövs pga ljus 1,5-6*42.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska leta efter patronhållare jag med till min Beretta A301.
Vart fann du sådan?

Vildsvinsbutiken, de hade inte på nätet men i butiken fanns det.

Skymmer serienumret gör den också. :gnissla

Kolla brownells.com annars, där fanns en drös till mossbergen så lär finnas till din också.

Edit: eller inte! Verkar bara vara Amerikanskt rappel där.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en kina version till Rem 870. Den kan du få för 100 spänn och testa modda dit. Tror det ska räcka med att borra nya hål i plåten som håller den. Jag får inte dit den pga min träframstock.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har en kina version till Rem 870. Den kan du få för 100 spänn och testa modda dit. Tror det ska räcka med att borra nya hål i plåten som håller den. Jag får inte dit den pga min träframstock.

Det kan det ju vara värt. Hur får jag den och hur vill du ha pengen?
Kanske kan skickas med brev? Så för jag över pengen till dej.
alt om det kan vänta en stund så kanske vi kan mötas upp.
Har Elfack nästa vecka och massor att göra denna.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det förövrigt någon som ska skjuta SM i standard pistol? Var och byggde lite på en stage nu.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är det förövrigt någon som ska skjuta SM i standard pistol? Var och byggde lite på en stage nu.

Jag missade att anmäla mig i tid så nej. Tänkte dock komma ut och kolla.

Köpte för övrigt en sån här tingest idag. Spar tydligen fingrarna. :näsblod

32526b.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det någon här som vet om det finns lägre 30mm ringar till picatinny än ca 6mm? Verkar som alla ringar bygger så mycket, förutom weaver classic typ. Andra tips?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Mer tips: Deltävling ur Svenska Cupen i IPSC Rifle på Hacksjön nu på Söndag. Kom och titta på spektaklet!

Hade gärna kommit och kikat, då min ambition är att börja tävla. Men jag kan ju inte ta ned barnen...
Så jag får hålla mej till dom tävlingar som går i rosers så kan jag bara smita ner lite snabbt.


P.s Jonte Jag har fått patronhållaren för ett bra tag sedan. Tror den går att få dit.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Uppdatering från åsiktsministeriet:

Jag tycker att 6,5x55 är för klent för gris. Jag har som tidigare rapporterat köpt en 6.5:a och jag sköt min första gris med den i helgen. Trots lungträff så gick den undan och jag såg inte att den markerade heller. Utgångshålet var rena skämtet, en tioöring in och en femkrona ut. Tog mig en kvart att hitta blodet bara. Så här skall det inte se ut med en bra kaliber på en årsgris tycker jag.

Som tur var fanns bra hund på plats inom kort och allt gick bra men för renodlad grisjakt kör jag nog 30-06 igen.

Många tycker 6,5 är fullt tillräckligt, och det är det ju kanske (grisen är ju trots allt död), men marginalerna blir ju mindre, vilket förvisso inte är en nyhet men det är alltid intressant med IRL betraktelser och inte siffer-runk också. Tycker vi på ministeriet.
 

Bifogat

  • IMG_20150607_225829.jpg
    IMG_20150607_225829.jpg
    1.6 MB · Visningar: 56

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Uppdatering från åsiktsministeriet:

Jag tycker att 6,5x55 är för klent för gris. Jag har som tidigare rapporterat köpt en 6.5:a och jag sköt min första gris med den i helgen. Trots lungträff så gick den undan och jag såg inte att den markerade heller. Utgångshålet var rena skämtet, en tioöring in och en femkrona ut. Tog mig en kvart att hitta blodet bara. Så här skall det inte se ut med en bra kaliber på en årsgris tycker jag.

Som tur var fanns bra hund på plats inom kort och allt gick bra men för renodlad grisjakt kör jag nog 30-06 igen.

Många tycker 6,5 är fullt tillräckligt, och det är det ju kanske (grisen är ju trots allt död), men marginalerna blir ju mindre, vilket förvisso inte är en nyhet men det är alltid intressant med IRL betraktelser och inte siffer-runk också. Tycker vi på ministeriet.

Åhörarna tackar för detta. Var jagade du?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Uppdatering från åsiktsministeriet:

Jag tycker att 6,5x55 är för klent för gris. Jag har som tidigare rapporterat köpt en 6.5:a och jag sköt min första gris med den i helgen. Trots lungträff så gick den undan och jag såg inte att den markerade heller. Utgångshålet var rena skämtet, en tioöring in och en femkrona ut. Tog mig en kvart att hitta blodet bara. Så här skall det inte se ut med en bra kaliber på en årsgris tycker jag.

Som tur var fanns bra hund på plats inom kort och allt gick bra men för renodlad grisjakt kör jag nog 30-06 igen.

Många tycker 6,5 är fullt tillräckligt, och det är det ju kanske (grisen är ju trots allt död), men marginalerna blir ju mindre, vilket förvisso inte är en nyhet men det är alltid intressant med IRL betraktelser och inte siffer-runk också. Tycker vi på ministeriet.

Det är nästan en religion att försvara sexånhalvan.
Precis som magnumfanatism.
Det finns ingen anledning att välja något annat än .308.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Mehn :gnissla

Min kusin kan erbjuda grisjakt. Enda jakten jag vet jag kan få uppleva som det ser ut idag.

Min bästa "vapenkompis" håller på med långhålsskytte och då är sexåenhalva bättre.

Jag har en .308 men fundera på att byta ut den till en sexåenhalva. Det känns som en kombo som är svår att få till :4skrika
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mehn :gnissla

Min kusin kan erbjuda grisjakt. Enda jakten jag vet jag kan få uppleva som det ser ut idag.

Min bästa "vapenkompis" håller på med långhålsskytte och då är sexåenhalva bättre.

Jag har en .308 men fundera på att byta ut den till en sexåenhalva. Det känns som en kombo som är svår att få till :4skrika
Ha två olika gevär...

Har inte skjutit något vilt med 6.5×55an än men den är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter.
Jag har 6.5x55 främst till rävvak.

Hur lång pipa har du Marcus och vilken kula i vilken fart sköt du?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ha två olika gevär...

Har inte skjutit något vilt med 6.5×55an än men den är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter.
Jag har 6.5x55 främst till rävvak.

Hur lång pipa har du Marcus och vilken kula i vilken fart sköt du?

Som sagt..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ha två olika gevär...

Har inte skjutit något vilt med 6.5×55an än men den är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter.
Jag har 6.5x55 främst till rävvak.

Hur lång pipa har du Marcus och vilken kula i vilken fart sköt du?
Apropå sifferonani

Skämt å sido, pipan är rätt lång och jag satt väldigt still väldigt länge så farten var väldigt låg. ;)

Edit: kulan var av järn och stål samt bly och krut och mässing.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top