Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag upplever att en stor del av den svenska jägarkåren är väldigt "Det var bättre förr" och fnyser åt allt som inte är oljad valnöt, blånerat stål och har fasta magasin. Nu är ju Peteelit's bössa mer en banräcer än en ren jaktbössa men ändå. Svart, rails, Keymod och benstöd. Hujedamig!

Jag gillar den dock och skulle gärna ha något liknande om jag bara kunde ursäkta kostnaden för mig själv.
Det är inte min erfarenhet.
Rostfria pipor, plaststockar och liknande är eftertraktat även hos äldre jägare.
Men att komma med en sådan bössa till jakt är som att komma med en Y2K till en bankörning.
Eller att utmana en 250 räser med en Vmax, för att använda en sporthojrelaterad liknelse.

Olika användningsområde.
Jag har respekt för att man håller på med den typen av skytte som du sysslar med.
Men det är ingenting för mig.
Likväl som jag tror att du kan uppskatta ett enkelt, ändamålsenligt jaktgevär.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Här är ett grymt roligt tipps :)

Fortfarande Open.

Vilken division ska du primärt skjuta? Production eller Standard?

Production och/eller Revolver.

Inte funderat på en g34?

"Division" Standard på den tyvärr går den bort även om det är en trevligare variant av Glock.

Varför 4" istället för 6"? Gillar inte riktigt kolven på den du postat.

Den är nog mer eller mindre optimal för det skyttet jag utövar om herr Miculek varit med och skapat den.

Likväl som jag tror att du kan uppskatta ett enkelt, ändamålsenligt jaktgevär.

Jag har ju faktiskt en sån här skönhet också. ;) Tillverkad i Birmingham 1974 i den eminenta kalibern .30-06.

RHSbeforecleaning.jpg
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
CZ'an är nog egentligen det slugaste valet där..

Strike One verkar jäääävligt nice men tyvärr har dom klantat sig och gjort pipan 128 mm = Standard.

strike_one_pistol-tfb.jpg

Ja på pappret så är den nog bäst, den är garanterat bättre en g17 och jag vill inte lägga 16k på en pistol för production. Då köper jag hellre en billigare för det och sen en fin SA för open. Ska ta och provskjuta dem första bara innan jag bestämmer mig helt. Vet att alla finns inom klubben, och sen har Sportec dem så jag kan prova in ammo med. Vet att cz75 ska skjuta bra med magtech 9b som är billig också.

skumt att göra en pistol som är 1mm längre än standard 5". Speciellt om det finns klasser som har regler efter det.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja på pappret så är den nog bäst, den är garanterat bättre en g17 och jag vill inte lägga 16k på en pistol för production. Då köper jag hellre en billigare för det och sen en fin SA för open. Ska ta och provskjuta dem första bara innan jag bestämmer mig helt. Vet att alla finns inom klubben, och sen har Sportec dem så jag kan prova in ammo med. Vet att cz75 ska skjuta bra med magtech 9b som är billig också.

skumt att göra en pistol som är 1mm längre än standard 5". Speciellt om det finns klasser som har regler efter det.

Jag har ett par månader kvar innan det är dags att bestämma sig. Ska verkligen försöka testa så många Productionpangar som det bara hinns med. En G35 med magwell of doom och Standar kanske? Man får se.

Det kan helt enkelt vara en klumpig miss från Arsenals sida. Vet att dom sagt att samtliga pistoler tillverkade 2014- skall ha 127 mm pipa och då är det ju bara att köra.. Så fort den blir godkänd i listan. :gnissla Den kostar ju precis som en Glock.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Var kan man prova puffror innan köp i sverige egentligen? Är man hänvisad till klubbpolare eller vad?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Skulle satsat på en beg cz 75 shadow för production. Brukar säljas komplett med rigg och 5magg för typ 7k.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag har ett par månader kvar innan det är dags att bestämma sig. Ska verkligen försöka testa så många Productionpangar som det bara hinns med. En G35 med magwell of doom och Standar kanske? Man får se.

Det kan helt enkelt vara en klumpig miss från Arsenals sida. Vet att dom sagt att samtliga pistoler tillverkade 2014- skall ha 127 mm pipa och då är det ju bara att köra.. Så fort den blir godkänd i listan. :gnissla Den kostar ju precis som en Glock.
Jag har gjort mitt år i januari så har också lite tid på mig att testa runt. Kör du bara ipsc eller har du hunnit med dina +46or också? Jag antar att poäng räknas baserat på kaliber på något sett, vad är fördelen med .40/10mm över 9mm eller .45?

Var kan man prova puffror innan köp i sverige egentligen? Är man hänvisad till klubbpolare eller vad?
Om du har vägarna förbi Malmö så har Sportec banor där du kan prova vapen som du funderar på att köpa från dem.

Skulle satsat på en beg cz 75 shadow för production. Brukar säljas komplett med rigg och 5magg för typ 7k.
Hur fungerar half decokern på den egentligen? För visst måste hanen vara nere för första skottet i production? Jag gillar inte riktigt känslan av att hålla i hanen och trycka av så hoppas de tänkt ut något annat. Annars finns ju cz75 tactical (inte sport) som verkar vara liknande shadow fast med decocker.

EDIT: Direkt efter jag postat det så hittade jag att shadow har en omarbetad design som tar bort problem med double feed och FTE som phantom och tactical tydligen har.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag har gjort mitt år i januari så har också lite tid på mig att testa runt. Kör du bara ipsc eller har du hunnit med dina +46or också? Jag antar att poäng räknas baserat på kaliber på något sett, vad är fördelen med .40/10mm över 9mm eller .45?


Om du har vägarna förbi Malmö så har Sportec banor där du kan prova vapen som du funderar på att köpa från dem.


Hur fungerar half decokern på den egentligen? För visst måste hanen vara nere för första skottet i production? Jag gillar inte riktigt känslan av att hålla i hanen och trycka av så hoppas de tänkt ut något annat. Annars finns ju cz75 tactical (inte sport) som verkar vara liknande shadow fast med decocker.

Det finns inge decocker. Ja hanen måste vara nere vid start.
Gör såhär så finns det ingen risk.
1,25 in i klippet. http://youtu.be/neoaoZh9lKE

Den läskiga kännslan av att decocka kommer försvinna redan under ipsc grundkursen, lovar dig :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har gjort mitt år i januari så har också lite tid på mig att testa runt. Kör du bara ipsc eller har du hunnit med dina +46or också? Jag antar att poäng räknas baserat på kaliber på något sett, vad är fördelen med .40/10mm över 9mm eller .45?

Jag sysslar bara med IPSC.

Fördelen med 9 mm är priset.
Fördelen med .40/10 och .45ACP är att du hamnar i Major. Detta gäller dock inte Production då det inte finns Major utan samtliga kör Minor oavsett kaliber.

Kraft värderas genom bättre poäng på målen. Det finns två grupper; de som har lägre kraft i ammunitionen och kallas Minor och de som har kraftigare laddad ammunition och kallas Major. Du får alltså bättre poäng per träff vid användande av kraftigare kalibrar.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag sysslar bara med IPSC.

Fördelen med 9 mm är priset.
Fördelen med .40/10 och .45ACP är att du hamnar i Major. Detta gäller dock inte Production då det inte finns Major utan samtliga kör Minor oavsett kaliber.

Kraft värderas genom bättre poäng på målen. Det finns två grupper; de som har lägre kraft i ammunitionen och kallas Minor och de som har kraftigare laddad ammunition och kallas Major. Du får alltså bättre poäng per träff vid användande av kraftigare kalibrar.

Är det en kompensation för annorlunda träffsäkerhet?
Jag inbillar mig att det är lättare att vara i samma träffområde med en 9mm jämfört med t.ex .45ACP.
Jag har skjutit mest 9mm skall sägas, bara enstaka skott med grövre kaliber.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är det en kompensation för annorlunda träffsäkerhet?
Jag inbillar mig att det är lättare att vara i samma träffområde med en 9mm jämfört med t.ex .45ACP.
Jag har skjutit mest 9mm skall sägas, bara enstaka skott med grövre kaliber.

IPSC har tre grundpelare: DVC - Diligentia, Vis, Celeritas (Precision, Kraft, Snabbhet)

Det premieras med högre poäng att köra grova kalibrar eftersom det är svårare. Den klenaste tillåtna kalibern inom IPSC Handgun är just 9x19.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Det finns inge decocker. Ja hanen måste vara nere vid start.
Gör såhär så finns det ingen risk.
1,25 in i klippet. http://youtu.be/neoaoZh9lKE

Den läskiga kännslan av att decocka kommer försvinna redan under ipsc grundkursen, lovar dig :)
Tackar :) Ser ut som något att träna på hemma (oladdat) när jag får eget vapen, tillsammans med dry fire.

Jag sysslar bara med IPSC.

Fördelen med 9 mm är priset.
Fördelen med .40/10 och .45ACP är att du hamnar i Major. Detta gäller dock inte Production då det inte finns Major utan samtliga kör Minor oavsett kaliber.

Kraft värderas genom bättre poäng på målen. Det finns två grupper; de som har lägre kraft i ammunitionen och kallas Minor och de som har kraftigare laddad ammunition och kallas Major. Du får alltså bättre poäng per träff vid användande av kraftigare kalibrar.
Kan man få licens för pistol genom ipsc klubb? Trodde man var tvungen att skjuta sina precisions serier och c30 också.

Och grövre kaliber = högre poäng makes sense :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kan man få licens för pistol genom ipsc klubb? Trodde man var tvungen att skjuta sina precisions serier och c30 också.

Och grövre kaliber = högre poäng makes sense :)

IPSC har inget som helst med nationellt skytte att göra. Vi är en helt fristående organisation. Självklart finns det saker man måste klara av för att bli godkänd hos oss också. Det är bara liiiite annorlunda. ;)

http://www.ipsc.se/modules/content2/index.php?id=5
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
IPSC har tre grundpelare: DVC - Diligentia, Vis, Celeritas (Precision, Kraft, Snabbhet)

Det premieras med högre poäng att köra grova kalibrar eftersom det är svårare. Den klenaste tillåtna kalibern inom IPSC Handgun är just 9x19.

Vet du prisskillnad/skott mellan t.ex 9x19 och .45ACP?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vet du prisskillnad/skott mellan t.ex 9x19 och .45ACP?

Köper man mycket 9x19 så kostar det precis under 2 kronor.

.45ACP handladdar man för att ha råd. Tror köpeammo kostar närmare 4 kronor skottet.

[EDIT] DAE tar följande:

Magtech 230 grains .45ACP 4,40:-/st
Magtech 124 grains 9x19 2,40:-/st
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Köper man mycket 9x19 så kostar det precis under 2 kronor.

.45ACP handladdar man för att ha råd. Tror köpeammo kostar närmare 4 kronor skottet.

[EDIT] DAE tar följande:

Magtech 230 grains .45ACP 4,40:-/st
Magtech 124 grains 9x19 2,40:-/st

Tack för infon. Inget jag behöver bekymra mig om än på ett (ej överskådligt) tag men det är ändå bra att veta.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Skjuter man mycket vill man ladda själv !
Dels för att det blir billigare, men främst för att man då kan testa fram den kombination av kula, krutsort, mängd, längd, crimp etc som funkar bäst i ens egen pang.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top