Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
.308.

Helst ska den vara skitbillig. Tror en .22 kanske bara blir stående.

Skulle vilja ha en lätt och kort bössa.

En Husqvarna M98 i 9,3x57. Oborrad och skall självklart skjutas med öppna sikten. Rädda en bit svensk vapenhistoria. Kostar knappt som en utekväll.

Köp en 10/22a (eller skaffa ett inköpstillstånd) Kul att plinka med :)

Kul att bygga, finns ju miljoner med tillbehör, på men jag skulle hellre köpa något med precision.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
22a är viktigt.
En Brno får man för fikapengar, billigt sikte duger, målsnurra och ammo kostar knappt märkbart.
Jag tycker inte att man skall ha automat och jättemagasin på salongsgeväret.
Det blir gärna att man bara eldar skott utan att lära sig något.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En Husqvarna M98 i 9,3x57. Oborrad och skall självklart skjutas med öppna sikten. Rädda en bit svensk vapenhistoria. Kostar knappt som en utekväll.



Kul att bygga, finns ju miljoner med tillbehör, på men jag skulle hellre köpa något med precision.

http://www.blocket.se/vasternorrland/9_3X57_51994195.htm?ca=12&w=3

Tror att du har fel, .22 är det jag skjuter överlägset mest med och många med mig.
Suverän att träna med, billiga skott, minimalt underhåll.

Jo, jag har tänkt tanken. Halvauto eller?

22a är viktigt.
En Brno får man för fikapengar, billigt sikte duger, målsnurra och ammo kostar knappt märkbart.
Jag tycker inte att man skall ha automat och jättemagasin på salongsgeväret.
Det blir gärna att man bara eldar skott utan att lära sig något.

Låter klokt. Får ändra lite sökinställningar på blocket.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har talat mig varm om sakos quad tidigare, men den tål att nämnas igen.

Det är inte fel med en jaktbar lillbössa i 17HMR samtidigt som man kan mängdträna i 22LR.

Fördelen med Quaden jämfört med 455:an är väl att det är enklare pipbyte. Frågan är dock hur ofta man nu verkligen gör det.. Skillnaden i pris är ju rätt väsentlig. (Quad runt 7000. 455 runt 5000.)

Jag hoppas ju på att .17HMR kommer klassas upp i 3 någon gång. Att ha den monsterkalibern som 4 är fånigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fördelen med Quaden jämfört med 455:an är väl att det är enklare pipbyte. Frågan är dock hur ofta man nu verkligen gör det.. Skillnaden i pris är ju rätt väsentlig. (Quad runt 7000. 455 runt 5000.)

Jag hoppas ju på att .17HMR kommer klassas upp i 3 någon gång. Att ha den monsterkalibern som 4 är fånigt.

Ett par tusen är ju inget i sammanhanget.:gnissla

Ja, Naturvårdsverket bör se över sin jaktförordning på flera punkter, en samling inkompetenta yllekoftor dom där.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ett par tusen är ju inget i sammanhanget.:gnissla

Ja, Naturvårdsverket bör se över sin jaktförordning på flera punkter, en samling inkompetenta yllekoftor dom där.

Det finns en hel del man skulle vilja ändra..

.17HMR är en ypperligt flackskjutande trevlig liten patron med god skottverkan. Synd att dom är så in i helvete dyra bara..

17HMR_and_22LR_B.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det finns en hel del man skulle vilja ändra..

.17HMR är en ypperligt flackskjutande trevlig liten patron med god skottverkan. Synd att dom är så in i helvete dyra bara..

17HMR_and_22LR_B.jpg

Ja, den har blivit lite av en favorit, men så jättedyr är den inte om man jämför med annat än 22lr.

Den imponerar på alla som ser dess verkan, speciellt dom som ser det efter att ha rynkat på näsan åt luftgevärskulan.:)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja, den har blivit lite av en favorit, men så jättedyr är den inte om man jämför med annat än 22lr.

Den imponerar på alla som ser dess verkan, speciellt dom som ser det efter att ha rynkat på näsan åt luftgevärskulan.:)

Ångrar nästan att jag inte passade på att köpa en sån pipa till min 455.. Nu är det ju bara att börja om med licenstiden..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tror jag jobbat lite mycket denna veckan. Fick för mig att det var 100-askar.

Näe, någon .17HMR lär det nog inte bli då, nej. :)

Så farligt är det inte, man öser inte på mer än med någon annan jaktbössa, när man vill ha lite roligare hänger man på lr-pipan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo en Quad eller 455:a skulle nog vara bra. Men på tok för dyra. Finns ju knappt något beggat. Vad heter generationerna innan?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man vill köpa ny studsare privat, hur gör man med sin existerande så länge? När Byråkrat-Benke på Polisen får se ens licensansökan framåt jul kommer han ju säga att "nähädu, de där lurarn'te mej serru" och stämpla AVSLÅS över hela skiten.

Hata byråkrati, hata den, hata hata. :mad:
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top