Att bromsa utan ABS

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Grushojarna dras ju oxå ner i det. Fördelen att kunna låsa bakhjulet överväger samtliga abs system.
Tillval javisst, lagtvång nej.

Som sagt, ABS:en på 690 Enduro R funkar utmärkt på grus, även som standard. Vill man kan man köpa till en liten "dongle" som gör att man kan låsa bakhjulet men ha full ABS fram.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite kul att det finns två sidor i denna disskusion.

Ena sidan som hävdar "ABS är bra men man måste lära sig bromsa på riktigt"
Och andra sidan som vägrar läsa vad Ulven m.fl. skriver och säger "Ni är dum i huvet som hatar ABS, alla MÅSTE ha ABS!" Typ.
Är väl ingen här som rakt ut säger att ABS är dynga som inte borde finnas? (Nån enstaka kanske men ingen av dom som disskuterar seriöst?)

Det är väl fullständigt logiskt att om du kör låg och högfartsbana när du ska ta kortet ska det vara UTAN ABS. Hur fan ska man annars ha en känsla för när det låser sig? Visst ABS gör att du inte behöver den känslan. Men är det verkligen en nackdel att lära folk den känslan?

Hear hear!
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Med att kunna låsa bakhjulet menar jag inte för bromsverkan skull. Har provat nyare abs system, visst gick det att bromsa rätt bra men kan fortfarande inte skicka ut bakhjulet i en skarp kurva som ex. Nu avviker väl detta lite av vad som är tänkt på allmänna vägar, men ändå.

Edit : Sen går det självklart att koppla bort på alla handa sätt. Finns väl tillomed "av o på" på dom flesta i dagsläget? Fast är nog en tidsfråga.
 
Last edited:

ChillMan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Jag köpte en hoj förra veckan. Den har inte ABS däremot bra med effekt som jag bara nosat på än så länge.

Om jag hade köpt en med ABS så hade jag haft en säkrare hoj, punkt slut. Samtidigt hade jag kanske lockats att hålla högre fart i diverse potentiellt farliga situationer där jag istället nu kör som en gubbe och har mera kontroll.

Hursomhelst vill jag öva tvärnitar på lämpligt ställe, antingen själv eller någon kurs kanske. Bor i Stockholms innerstad så lite närmare än Södertälje vore ju smidigt, i övrigt tackar jag för det tipset.

(Vill även öva att luta mig mera i kurvor.)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag köpte en hoj förra veckan. Den har inte ABS däremot bra med effekt som jag bara nosat på än så länge.

Om jag hade köpt en med ABS så hade jag haft en säkrare hoj, punkt slut. Samtidigt hade jag kanske lockats att hålla högre fart i diverse potentiellt farliga situationer där jag istället nu kör som en gubbe och har mera kontroll.

Hursomhelst vill jag öva tvärnitar på lämpligt ställe, antingen själv eller någon kurs kanske. Bor i Stockholms innerstad så lite närmare än Södertälje vore ju smidigt, i övrigt tackar jag för det tipset.

(Vill även öva att luta mig mera i kurvor.)

Öva tvärnitar kan du göra på den stora parkeringen vid Solvalla, där brukar det finnas koner också. Dessutom finns där en stor grusplan som du kan öva bromsteknik och sladdra på.

Kurvteknik övar du lämpligast på en knixkurs eller alperna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har testkört alla hojar jag har lyckats komma över i alla år jag har kört hoj, både med och utan ABS. De första ABS-hojarna som dök upp för många år sedan hade precis som många påpekar i tråden en "Bil-ABS" med långsamma pulser och ett störigt och inkonsekvent uppträdande. På senare år, egentligen sedan 2009 när Honda släppte sin CBR1000RR med ABS och integrerade bromsar så har utvecklingen på "Hoj-ABS" verkligen skjutit fart.

Det har funnits ganska bra ABS funktioner tidigare också, många BMW-modeller har haft en jättefin ABS men det var först med Hondan som åtminstone jag tyckte att systemet verkligen fungerade med mjukt ingrepp, väldigt lite störande pulser i bromshandtaget, ABS-en anpassar sig dynamiskt efter underlaget och på Hondan dessutom integration med bakbromsen, ett fantastiskt bra system.

Nu är det 2014 och ABS har tagit rejäla kliv framåt och även ABS-systemen på "enklare" hojar är fantastiskt. Jag har precis skaffat mig en KTM 690 Enduro -14 med ABS. Den fungerar otroligt bra och jag har fått en helt ny bromsteknik och körstil där jag använder bägge bromsarna med högsta tillförlitlighet, hojen bara stannar, även på grus vilket varit ett stort problem tidigare, speciellt med "bil-ABS".

KTM är ju dessutom först med att använda Bosch MCS på sina större modeller (Adventure 1190, 1290 och SD1290R) men MSC kommer att komma på i princip alla hojar på marknaden eftersom det är billigt, enkelt och ytterst funktionellt. MSC innebär att hojen kan bromsas även vid nedlägg och ABS:en anpassar sig därefter. Mäktigt bra fungerande system!

På 690:n har jag kopplat ur ABS:en när jag kör på småbanor, typ gocartbana eftersom där kan jag bromsa effektivare själv, ute i trafiken skulle jag inte ens drömma om att slå av ABS:en, det ger en ohyggligt förhöjd säkerhet. Personligen kommer jag aldrig mer att köpa en hoj utan ABS. Ni som är motståndare till ABS, testa själva, ordentligt, ni kommer att bli överraskade!!! :)

Faktiskt så var det tidigare än så skulle jag säga. Jag har en Honda VFR -06 med ABS och även den har knappt märkbara pulseringar i handtagen när ABS griper in. Och kombinerade bromsar.
Däremot misstänker jag att den kom till CBR lite senare då det kanske är färre som var intresserade av ABS på den typen av hojar då.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det tvingas på grund av att EU vill spara pengar på att olyckorna minskar, i det här fallet så sammanfaller det med omvårdnad om oss hojåkare, bra va! :)

EU sparar på svensk sjukvård?:va

Nej, tyvärr är det nog så enkelt som att Bosch har lagt mycket tid och pengar på att få till det.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag köpte en hoj förra veckan. Den har inte ABS däremot bra med effekt som jag bara nosat på än så länge.

Om jag hade köpt en med ABS så hade jag haft en säkrare hoj, punkt slut. Samtidigt hade jag kanske lockats att hålla högre fart i diverse potentiellt farliga situationer där jag istället nu kör som en gubbe och har mera kontroll.

Hursomhelst vill jag öva tvärnitar på lämpligt ställe, antingen själv eller någon kurs kanske. Bor i Stockholms innerstad så lite närmare än Södertälje vore ju smidigt, i övrigt tackar jag för det tipset.

(Vill även öva att luta mig mera i kurvor.)
Visst, man kör lugnare på en hoj utan ABS. Om du vill köra ännu lugnare och säkrare så kan du montera några köksknivar vid styret som du riktar mot bröstkorgen. Då ska det mycket till för att du ska våga dig upp i hastigheter över 50.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
En liten fundering bara... Är det inte så att ni med ABS egentligen hyllar kombibromsarna? Även om den funktionen jobbar tillsammans med ABS-systemet så är det ju faktiskt den egenskapen som gör själva inbromsningarna optimala.

Att inte låsa bromsarna är ju en jättebra funktion men den används ju bara när överlevnadsreaktionen tar över och vill tvärnita för ett plötsligt hinder.

ABS är jättebra för färska hojåkare, inget snack om saken. För oss som kört i 20+ år utan är det också bra men jag tror faktiskt att många av är ganska duktiga och kan bromsa "ganska" bra utan. Vi behöver också lite tid för att vänja oss vid tanken att det är OK att bromsa och svänga samtidigt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inga kombibromsar på KTM, bara riktigt bra ABS funktion på respektive hjul.
Efter 20 år som banåkare så har jag slutat använda bakbromsen sedan läääääänge.
Nu med ABS även bak så har jag börjat använda bakbromsen (på gata, på bana kör jag avstängd ABS och bara frambroms) och det är väldigt mycket effektivare vid normal körning och förmodligen skillnaden mellan krasch och inte krasch vid en paniksituation.

Jag var mycket skeptisk till ABS innan men nu är jag helsåld, så bra funkar det! :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En liten fundering bara... Är det inte så att ni med ABS egentligen hyllar kombibromsarna? Även om den funktionen jobbar tillsammans med ABS-systemet så är det ju faktiskt den egenskapen som gör själva inbromsningarna optimala.

Att inte låsa bromsarna är ju en jättebra funktion men den används ju bara när överlevnadsreaktionen tar över och vill tvärnita för ett plötsligt hinder.

ABS är jättebra för färska hojåkare, inget snack om saken. För oss som kört i 20+ år utan är det också bra men jag tror faktiskt att många av är ganska duktiga och kan bromsa "ganska" bra utan. Vi behöver också lite tid för att vänja oss vid tanken att det är OK att bromsa och svänga samtidigt.

Nja. Det är klart att kombibromsar gör sitt till för bromsupplevelsen. Jag gick från en Yamaha TDM 850 utan ABS till en VFR med kombibromsar och ABS och jag upplever VFR:en betydligt bättre vid bromsningar. Sen har jag lite svårt att säga vad som beror på kombibromsarna och hur mycket som faktiskt beror på att det är kraftigare bromsar och stabliare ram och fjädring på VFR:en. Men det är klart att det faktum att kombibromsarna också lägger lite broms på bakhjulet även om man bara använder frambromsen har en något stabiliserande effekt.

När man kommer till så pass hårda inbromsningar att ABS faktiskt griper in så bromsar man ju så pass hårt att man i princip inte har någon vikt på bakhjulet så i det läget tror jag inte att kombibromsarna har så värst stor betydelse. Om det inte är lite halt väglag pga våt vägbana eller grus då.

Min inställning till ABS grundar sig i att den faktiskt skulle kunna rädda mig i en situation där reptilhjärnan griper in och man bara nyper bromsen för att försöka stanna och då förhindrar hjullåsning med påföljd att man går omkull.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är väl fullständigt logiskt att om du kör låg och högfartsbana när du ska ta kortet ska det vara UTAN ABS. Hur fan ska man annars ha en känsla för när det låser sig? Visst ABS gör att du inte behöver den känslan. Men är det verkligen en nackdel att lära folk den känslan?
Fast vad är problemet med att ha ABS påslaget och underkänna om eleven bromsar så att den griper in?

Personligen körde jag upp (och även övade mycket) i spöregn och tyckte det var trevligt att veta att cykeln hade ABS när jag utförde bromsprovet, även om ABSen inte gick aktiv vid min körning.

Själv var jag helt inställd på att momenten skulle bli underkända om ABSen utnyttjades, men för den sakens skull ser jag inte poängen med att stänga av den. I min mening bör inte någon som är ute och sladdar fixa momentet på uppkörningen heller, då ska man öva mer så man är säker nog att inte sladda.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sniglom: Ja nä det är väl inget problem egentligen. Tror bara det kan va bra å lära sig att bromsa hårt utan livlina. Att man vågar testa gränsen än fast det kan gå åt h-vete.
Åtminstone borde man få testa det på körskolan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
EU sparar på svensk sjukvård?:va

Nej, tyvärr är det nog så enkelt som att Bosch har lagt mycket tid och pengar på att få till det.

???

Har EU köpt aktier i Bosch?

EU vill spara pengar på alla sätt de kan för sina medlemsländer för då kan de lägga pengar på andra områden, ett av dessa sätt att spara pengar är att minska på olyckorna i trafiken. Detta är ett tema som går igen i alla medlemsländer och många andra länder utanför EU. Varför skulle det vara konstigt?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
???

Har EU köpt aktier i Bosch?

EU vill spara pengar på alla sätt de kan för sina medlemsländer för då kan de lägga pengar på andra områden, ett av dessa sätt att spara pengar är att minska på olyckorna i trafiken. Detta är ett tema som går igen i alla medlemsländer och många andra länder utanför EU. Varför skulle det vara konstigt?

Du har aldrig funderat på varför det finns i runda tal en lobbyistt per EU-anställd?

Så ja, någon i EU parlamentet har nog förvärvat aktier i Bosch, eller fått i gåva...

Men inte fan har EU en gemensam sjukvårdsspolicy?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du har aldrig funderat på varför det finns i runda tal en lobbyistt per EU-anställd?

Så ja, någon i EU parlamentet har nog förvärvat aktier i Bosch, eller fått i gåva...

Men inte fan har EU en gemensam sjukvårdsspolicy?

Sjukvårdspolicy??? Vem har snackat om sjukvårdspolicy? Jag pratar om att EU jobbar aktivt för att minska trafikolyckorna, det borde alla som inte bott under en sten de sista 10 åren känna till. Varför tror du att t ex SMC och motsvarande europeiska organisationer jobbar så mycket med EU-frågor som rör trafik?

Googla i 10 sekunder så kommer du att hitta mängder med EU-direktiv som rör allt som har med trafik att göra, alltifrån vajerräcken till reglerad arbetstid för yrkeschaufförer och ABS på motorcyklar.
Allt detta syftar till att spara pengar så att den pengapåse som finns kan räcka till andra saker inom EU, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå...

Jag tycker inte om tvingande lagar om nånting som inte är brottsligt, får jag välja så skall ABS vara frivilligt, det kommer att lösa sig självt.
Redan idag är det mycket svårare för handlare att sälja modeller utan ABS och det finns som bekant ingen lag på ABS än...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sjukvårdspolicy??? Vem har snackat om sjukvårdspolicy? Jag pratar om att EU jobbar aktivt för att minska trafikolyckorna, det borde alla som inte bott under en sten de sista 10 åren känna till. Varför tror du att t ex SMC och motsvarande europeiska organisationer jobbar så mycket med EU-frågor som rör trafik?

Googla i 10 sekunder så kommer du att hitta mängder med EU-direktiv som rör allt som har med trafik att göra, alltifrån vajerräcken till reglerad arbetstid för yrkeschaufförer och ABS på motorcyklar.
Allt detta syftar till att spara pengar så att den pengapåse som finns kan räcka till andra saker inom EU, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå...

Jag tycker inte om tvingande lagar om nånting som inte är brottsligt, får jag välja så skall ABS vara frivilligt, det kommer att lösa sig självt.
Redan idag är det mycket svårare för handlare att sälja modeller utan ABS och det finns som bekant ingen lag på ABS än...

Då har vi samma inställning, vi har bara en annan teori på varför man vill få dit ett lagkrav.:)

Man kan ju bara se till övriga fordonsparken, och vilka krav det finns på tekniska hjälpmedel där.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top