Araiskalle

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Jag ær inne på och køpa hjælm och har provat ett antal hjælmar men har mærkt att Arai och HJC verkar sitta bæst. Araien ær den absolut den skønaste men dem ær så in i he... dyra..:gnissla
Vilka andra mærken finns det som har samma form och samma skøna inredning som Araien?
Shoei tyckte jag var riktigt obekvæm...

Har æven breda føtter i storlek 42-43 och vill gærna ha lite tips på skøna allvædersdojjor....
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag var och provade hjälmar förra veckan och har precis samma uppfattnings som dig, Arai och Hjc sitter bäst medans dom tre olika Shoei modellerna jag provade var riktigt obekväma.
Men Araien kostade mer än det dubbla mot den Hjc hjälm jag provade, Hjc´n har även inbyggt solvisir så det fick bli en sådan.
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
jag lider av samma skalle. på mig passade även soumy ok men dem är inte heller gratis. Slutade med att jag köpte en arai chaser på ebay.co.uk pundet är billigt.. kalaset kostade mig 3200 för en lackad, kostar dryga 5 tuss i sverige
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lite sent nu, men jag brukar kolla in hjälmar på hösten, då kan man köpa årets utgående modeller "billigt". Betalade 4000 för min Arai, ordinarie är väll 6 - 6500 eller så... :näsblod

De enfärgade är billigare också, vanligtvis runt 1500 kr billigare än en med "motivlack". :)

:hej
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
jag lider av samma skalle. på mig passade även soumy ok men dem är inte heller gratis. Slutade med att jag köpte en arai chaser på ebay.co.uk pundet är billigt.. kalaset kostade mig 3200 för en lackad, kostar dryga 5 tuss i sverige

Lider man av en Arai-skalle? Jag har en anti-Araiskalle och har inte känt något lidande av det. :tungan
Tar jag på mig en Arai tryckt min näsa mot visiret, ungefär...

TS: Har du koll på vilken storlek på Araihjälmarna som passar dig kan du ju som tidigare talare sade kolla lite engelska/tyska butiker. Oftast ganska stor prisskillnad. Kan man dessutom hitta en fjolårsmodell på rea kan man göra riktiga klipp.

Pundet är lågt nu, så jag hade kollat england först!

http://www.helmetcity.co.uk/
http://www.thevisorshop.com/acatalog/copy_of_Arai_Helmets.html

T ex...
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
För mig sitter också arai och hjc bra, men även marushin och kbc som är hyffsat billiga hjälmar.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
vadå araiskalle? Jag tycker att både Shoei och Arai passade på mig, inte sjutton har man speciellt huvud för det?
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
vadå araiskalle? Jag tycker att både Shoei och Arai passade på mig, inte sjutton har man speciellt huvud för det?

Hehe, det kallas nog inte missbildning utan nåt annat..finner inte ordet i ordförrådet...:krama

Men jag har ju fötter som stekpannor...finns det några skor som passar oss missbildade?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är väl runt/avlångt huvud som är grejen, på mig sitter shoei bättre än arai, men arai lirar hyfsat, likaså HJC, Suomy och X-lite.

Av någon anledning så sitter alltid de dyraste modellerna lite tightare, lite bättre... :gnissla

/J - åker shoei x-spirit, shoppade billigt på helmetcity.co.uk (engelsmännen har ingen moms på skydd...)
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Det blev en betsällning från Helmetcity på en chaser så tack för den länken! Nu är det bara skorna kvar som jag måste hitta...:)
 

Aemno

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600 FA -08
Stibix har just nu utförsäljning på Arai hjälmar som de har kvar.
Köpte mig en Arai RX-7 Crosair med motiv för 3600kr det var 50% på den. Fick också med en pinlock till den.

Gillar ni pinlock? Jag har aldrig använt det tidigare.

Randy_Replica_848.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top