Aprilia Tuono V4

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Har sänkt min RSV4 med tre cm bak och kommer nu även att släppa ned den lite fram. Redan i dagsläget står den väldigt rakt upp när den står på sidostödet... Vet ni om det finns kortare stöd att köpa (och det ska vara rejäla grejer) eller måste man kapa och svetsa?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har sänkt min RSV4 med tre cm bak och kommer nu även att släppa ned den lite fram. Redan i dagsläget står den väldigt rakt upp när den står på sidostödet... Vet ni om det finns kortare stöd att köpa (och det ska vara rejäla grejer) eller måste man kapa och svetsa?
Detta är ett svar lite ur det blå: Till twinnarna är det poppis med ett av tre alternativ: Stödet som används i USA, stöd från Honda CBR1000RR (minns ej årsmodell) eller justerbart kinastöd från eBay (jodå, det funkar faktiskt). Jag kan inte svära för att nåt av det funkar på V4, men det kan ju vara ett ställe att börja kanske för att slippa kapa?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
har aldrig varit billigt att äga italienskt . varesig om det är skor, bilar eller motorcyklar ;)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.
Har du råd gå på en 1100 tycker jag.

Ang wheelandet så har jag haft båda. Jag är rätt dålig påt. Håller dom bara på motorkraft i luften. Och motorkraft saknas inte för att wheela i nån av modellerna! Det är nog mer att man har ganska mycket vikt framåt då det är ett såpass sportigt chassi att det är svårare att hålla balanspunkten? Båda modellerna skickar ditt framhjul till vädres väldigt lätt. 1100an lite lättare på bara gas såklart då den är lägre drevad orginal samt har rätt mycket mer mos runt 7 tusen varv.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Någon som har ett begagnat sidostöd i bra skick till en RSV4 2015 till salu?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.

Tycker inte de är alls svåra att wheela, visst inte lätta som förra modellen som var v-twin men absolut vänliga. Med rätta knycken får man till bra lyft när man ligger på omkörning på motorväg... stäng av allt vad tc och awc heter så blir det åka av. Känsliga på balanspunkt absolut men lite feeling i gashand och bakbroms så..
3000mil?! Det är ju knappt nånting. Rsv4 blir per automatik lite mer krävande att wheela.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Problemet med oerfarna wheeeelare (jag inkluderad) är att de har kraftigare motorbroms än en radfyra (som jag är van vid). Minsta släpp på gasen påverkar väldigt mycket mer om man inte har tillräcklig höjd. Med Race-mode och Gabro ECU känns det dock betydligt smidigare. Kan bara tala för 1100'an och S1000R'en (som var en barnlek i jämförelse) i mitt fall. Håller med föregående talare att man ska slå av AW.
 

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
Nu har även jag fått min Tuono Factory -17. Sången var inte riktigt som förra men är nöjd med det ändå :tummenupp Kanske byter slipon senare :tungan
 
Last edited:

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?

Kan de alltså få tag i akra slipon med upplåsningskod till 2017? Trodde inte den var släppt ännu.

Hämtade min hoj idag, trots temperaturer kring nollan och både snö och hagel så var det en glädjefylld hemfärd.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?

Race ECU går väl på 7k och pipa mellan 5-7k. Jag tror inte Akrapipan är släppt ännu (men borde dyka upp väldigt snart) men dom kan ju självklart ha priserna. Alternativet är att vänta på både Gabro ECU och annan pipa men lär kan dröja ännu längre.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Kan de alltså få tag i akra slipon med upplåsningskod till 2017? Trodde inte den var släppt ännu.

Hämtade min hoj idag, trots temperaturer kring nollan och både snö och hagel så var det en glädjefylld hemfärd.

Ah fan, då var det du som var där när jag snackade med dem i telefon! Han sa att det var någon som var där och hämtade ut sin och att det lös i ögonen på dig ;)

Vet ej om det har det än, men frågade om slip-on och då sa han att de hade det som alternativ...

Pratat med vänner som har Tuonon och testar sig fram så det blir nog ett SC Project slip-on och vänta på Gabros ECU, verkar ge bäst utdelning!
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Ah fan, då var det du som var där när jag snackade med dem i telefon! Han sa att det var någon som var där och hämtade ut sin och att det lös i ögonen på dig ;)

Vet ej om det har det än, men frågade om slip-on och då sa han att de hade det som alternativ...

Pratat med vänner som har Tuonon och testar sig fram så det blir nog ett SC Project slip-on och vänta på Gabros ECU, verkar ge bäst utdelning!

Jag hämtade min på Bike Port i Hudiksvall, men nog lös det i ögonen allt ;)

Ja det optimala är väl Gabro men det kan dröja innan han får tag i en 2017 som han kan testa på. Under tiden skulle jag gärna ha en race ecu (inte bara upplåsningskod) och slipon för att sen kunna skicka standard-ecun till Gabro när det blir möjligt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nu har även jag fått min Tuono Factory -17. Sången var inte riktigt som förra men är nöjd med det ändå :tummenupp Kanske byter slipon senare :tungan
Fan, har de förstört ljudet? Varför??
2015 lät underbart även orginal.
2016 har jag inte testat. Låter den som 2015?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top