Aprilia Tuono V4

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Upptäckte idag då jag stannade att muttern som håller övre styrkronan är borta, inte märkt då den försvann eller att den har suttit lös. Körde inte hårt och skulle märkt om den var borta då jag for hemifrån..nån som varit med om nåt liknande.
Provade rycka i styret då jag kom hem för att se om nåt satt löst men allt verkar sitta som det ska..

cd5e0077f9cf051d9bbf2945a81ac7bd.jpg
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ok .. Dagens Tips för alla med nyinköpta Tv4 .. Kolla in lite på hojen om allt är och känns ok .. kika gärna på muttrarna som håller fast bakdrevet -- . Italienskt i all ära men dom är liite lata va .. :D Just do it .
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Vilka skall till rudskogen med SMC i juli? Fick ett oväntat tillskott i kassan och lurar på att köra två dagar :tuttar
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
För er som gillar onödiga(?) leksaker så kan jag tipsa om Wenpod X1 som är en gyro gjord för actionkameror, det blir trevliga filmer ála MotoGP:ish :)

Har testat en sådan ett tag nu och börjar bli riktigt nöjd efter att ha laborerat med olika fästanordningar.

Bara ett tips :tuttar:D
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Försäljningstanken dödades stenhårt av gårdagens gatsmisk. Jävla hoj till att vara bra
Håller med. Behåll den! Kört 50 mil i helgen änsålänge. Och jag blir lika kär varje gång! Bytte till 44t bak idag. Och herregud vad bra det blev :) kör 15-44 nu. Och med gabro ecun är den precis så jag vill ha den för gatbuset!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Precis vad jag har gått och lurat på också Linus, vad. Bra att du agerar testpilot :tummenupp
Upplever du den lite mjukare och mer lättkörd på de allra lägsta varven? Tyckte det blev mycket bättre när man gick ner till 15t fram, men ändå inte tillräckligt. Misstänker att den powerwheelar på fyran nu också? :tuttar:yoparty
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Lads, två frågor!

1 - Tips på hur jag kan tillse att den bakre fälgen hålles så ren som möjligt? Förstår inte hur kedjan förmår skita ned så mycket. Putsade upp den imorse och ser fan likadan ut som tidigare efter 400 meter :3freak

2 - Vilken drevning är att (tämligen subjektivt, men ändå) föredra när man enbart kör bandagar och ytterst lite på allmän väg?

Cheers!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
1, är nog bara att leva med.
2, har kört 16-44 och vart nöjd med det. Har dock precis beställt ett 15-drev som jag måste prova.
Micke65 körde 15-44 ett tag vill jag minnas. Om han gjorde det på bana vet jag inte.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Lads, två frågor!

1 - Tips på hur jag kan tillse att den bakre fälgen hålles så ren som möjligt? Förstår inte hur kedjan förmår skita ned så mycket. Putsade upp den imorse och ser fan likadan ut som tidigare efter 400 meter :3freak

2 - Vilken drevning är att (tämligen subjektivt, men ändå) föredra när man enbart kör bandagar och ytterst lite på allmän väg?

Cheers!
Du har en 1100. Då är det 15-42 original. Borde vara rätt bra på den? Jag bytte till 44 bak på min 1000 idag. Och kör sedan tidigare 15 fram. Tycker det passar den grymt bra! Så det är ett 44 drev bak jag tycker du ska prova om du känner att den är slö och behöver slita mindre på framhjulet ;)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Precis vad jag har gått och lurat på också Linus, vad. Bra att du agerar testpilot :tummenupp
Upplever du den lite mjukare och mer lättkörd på de allra lägsta varven? Tyckte det blev mycket bättre när man gick ner till 15t fram, men ändå inte tillräckligt. Misstänker att den powerwheelar på fyran nu också? :tuttar:yoparty
Ja nu kan man ju ligga och fisköra på 3 tusen och den känns mindre jobbig :)
Man fick hålla sig i för att inte åka av när man brötade på ordentligt!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
1, är nog bara att leva med.
2, har kört 16-44 och vart nöjd med det. Har dock precis beställt ett 15-drev som jag måste prova.
Micke65 körde 15-44 ett tag vill jag minnas. Om han gjorde det på bana vet jag inte.

Topp, stort tack! Ska se till att testa 44 bak, 15 fram verkar vettigt.

Du har en 1100. Då är det 15-42 original. Borde vara rätt bra på den? Jag bytte till 44 bak på min 1000 idag. Och kör sedan tidigare 15 fram. Tycker det passar den grymt bra! Så det är ett 44 drev bak jag tycker du ska prova om du känner att den är slö och behöver slita mindre på framhjulet ;)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Vi har ju utrett detta på la famiglia :rofl Tack ändock! :D
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Lads, två frågor!

1 - Tips på hur jag kan tillse att den bakre fälgen hålles så ren som möjligt? Förstår inte hur kedjan förmår skita ned så mycket. Putsade upp den imorse och ser fan likadan ut som tidigare efter 400 meter :3freak

2 - Vilken drevning är att (tämligen subjektivt, men ändå) föredra när man enbart kör bandagar och ytterst lite på allmän väg?

Cheers!
Testa att smörja kedjan med en annan olja. Min erfarenhet är att det kan vara rätt stor skillnad på olika märken när det gäller hur mycket de smutsar ner. Testa även att smörja kedjan efter att du kört. Då är kedjan varm och oljan gosar in sig ordentligt. Drar du på olja på en kall kedja och sedan drar iväg på en bombarrunda kommer du att ha hälften på fälgen isf kedjan..

Hade ett tag en Ducati med vita fälgar så då gällde det att testa olika metoder för att försöka hålla dem rena..

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Micke65 körde 15-44 ett tag vill jag minnas. Om han gjorde det på bana vet jag inte.

Vilket minne !!

Jag tyckte det va kul på vägnätet då det svängde inte på motorvägen då blev det för surrigt .

Varvstoppet slår i titt som tätt ialf i början och den drevningen är nog på gränsen men kul ialf ett tag jag bytte efter en stund . Kan tänka mig att det funkar på Sviestad ev Gelleråsen och kanske mindre bra på Mantorp . men men rätt lätt och byta om det passar sisådär . Äntligen värme och bandag nalkas i horisonten :banana :yoparty


Kedjespray tips . Motul+ och låt den torka in en stund innan du åker så blir det fint .
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Vilket minne !!

Jag tyckte det va kul på vägnätet då det svängde inte på motorvägen då blev det för surrigt .

Varvstoppet slår i titt som tätt ialf i början och den drevningen är nog på gränsen men kul ialf ett tag jag bytte efter en stund . Kan tänka mig att det funkar på Sviestad ev Gelleråsen och kanske mindre bra på Mantorp . men men rätt lätt och byta om det passar sisådär . Äntligen värme och bandag nalkas i horisonten :banana :yoparty


Kedjespray tips . Motul+ och låt den torka in en stund innan du åker så blir det fint .

Man gör så gott man kan
Är det den 24:e du syftar på skall det bli kul att äntligen träffas
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Kan tänka mig att det funkar på Sviestad ev Gelleråsen och kanske mindre bra på Mantorp

15-44 ger toppfart 243,7 på 1100:an. På varvstopp då, vilket kanske inte är helt optimalt.

Mina toppfarter var runt 260 på Mantorp och runt 240 på Gåsen. GPS-farter med GSXR1000, men hästarna är ju ungefär samma, tokdrevad till 15-45 är den också.

Tror original 15-42 är rätt lagom för Gåsen iaf., kanske t.o.m. funkar hyggligt till Mantorp beroende på hur mycket man tappar med lite sämre aerodynamik.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jag hade 255vmax på Mantorp förra helgen enligt instrumentet, 1100 med original dreving 15/42. Det kändes fan så fort med hakan på tanken.
Vette fan om den går något nämnvärt fortare...känndes som den var på vippen att ha dragit klart.
IMG_1752-X2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top