Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Roadsmart, Pilot Road, Angel GT osv...

Michelin Pilot Road 2/3/4... har ju varit Bäst i Test vad gäller våtgrepp senaste åren. Ganska tråkiga att köra på tycker jag personligen, men grymma på dåligt underlag.

Själv kör jag samma sportiga däck oavsett väder, har inte haft några problem hittills. Originaldäcken på Tuonon t ex funkar förvånansvärt bra bara det inte blir för kallt...
 
Last edited:

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Själv kör jag samma sportiga däck oavsett väder, har inte haft några problem hittills. Originaldäcken på Tuonon t ex funkar förvånansvärt bra bara det inte blir för kallt...

Det är inget fel med mina original däck men jag har verkligen ingen förtroende i våt med dom. :va
Jag kanske kör för långsamt?! ;-)
 

Glennsing

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Båstad
Hoj
08, Suzuki, Hayabusa
Hej alla Tuono frälsta! Jag går och suger på att köpa en ny båge, hayabusan är såld och jag går och sneglar på en Tuono av 2013 årsmodell. De vill ha 131 900 för den och den är ju helt ny. Har provat en 2014 och gillar hojen, kanske lite hård sadel för lång touring. Men den går ju fint och känns smidig, är ju van vid busan. Hur mkt prutmån är där på 2013? Försäkringen är ju bara bonus:hihi

Går det hyfsat att ta en runda ner genom Europa på en Tuono? Någon som provat?:crash Service kostnader hur är de? Ni som har snäckan där bak, brukar det klagas på värk i stjärten efter en tur:arsele

Ha det gott
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är inget fel med mina original däck men jag har verkligen ingen förtroende i våt med dom. :va
Jag kanske kör för långsamt?! ;-)

Det tror jag knappast, däremot är du säkert mycket stelare i blött... Vilket såklart påverkar hojen negativt och alltså även ditt förtroende. Har väldigt sällan något med däcken att göra egentligen men givetvis kommer du känna att det går bättre med ett par andra däck. Speciellt ett par som bevisligen är bättre på sånt underlag än OEM.

Huvudet är konstigt mest hela tiden...
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej,

Behöver lite tips.
Kört pendlarhoj några år, innan det var det 990SMR.
En yr bilist rammade mig i slutet av Mars, så blev skrot av hojen och all yttre utrustning, jag haltar fortfarande.

Men tills saken, nu skall handlas ny hoj så snart försäkringspengarna trillar in.
Kommer satsa på en Tuono 2011 eller nyare.

Vid köp beggad, när har Tuonon gått för långt? Är det Ok köpa en v4 som rullat 1500 mil?
Vad är värt beakta övrigt när jag tittar på dessa?

Tack på förhand :)
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Detta är lite ologiskt men du fyller på strax till höger under panelen på höger sida som måste skruvas bort. Se bild.

Vissa Tuonos läcker lite pga dåligt åtdragna slangklämmor. Har haft samma problem.

View attachment 403846

Mycket riktigt.
Min läcker kylarvätska från ett eller två ställen på vänstersidan.
Ser ut att komma från dåligt åtdragna slangklämmor.
Men, hur fn drar man åt dem? Det är några som är utan skruvskalle. Förmodligen aprilia original!
Någon som vet?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej,

Behöver lite tips.
Kört pendlarhoj några år, innan det var det 990SMR.
En yr bilist rammade mig i slutet av Mars, så blev skrot av hojen och all yttre utrustning, jag haltar fortfarande.

Men tills saken, nu skall handlas ny hoj så snart försäkringspengarna trillar in.
Kommer satsa på en Tuono 2011 eller nyare.

Vid köp beggad, när har Tuonon gått för långt? Är det Ok köpa en v4 som rullat 1500 mil?
Vad är värt beakta övrigt när jag tittar på dessa?

Tack på förhand :)

2000 mila är ventil kontroll ..behövs justering är det dyrt ..

1200 mil på min , iofs olje servad perverst ofta men känns som ny :banana
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Finns överhuvudettaget de senare årgångarna utan aprc?
BikeTrade säljer 2013 modeller utan aprc, känns fel??
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Eller en utan hjälpelektonik, men då ska den va grisbillig.

Skulle inte rekommendera någon att köpa en Tv4 utan Aprc , Hojen är för brutal och det är för lätt att klanta sig med alla hk utan . Tc tex har ialf hjälp mig 3-4 ggr från en ev highsider/vurpa pga oaktsamhet av kalla däck/grus och en gas glad beast till hoj .

så är det bara :hej
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Blev ingen gråimporterad med avsaknad av aprc.

Kommer istället på Tisdag hämta en 2012 med strippad stjärt och gpr thunderslash, svensksåld och knappt inkörd. Längtar inte alls till Tisdag.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tyvärr lämna tuono för en bättre resekamrat med sambon på och med div packning. Dock fick jag gå ner ca2 hk, men fortsätter med v4 på 1200cc.
Står nu en kanon fin svensksåld v4r aprc
2012 hos johans mc.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top