Aprilia Tuono V4

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
När vi ändå pratar långa wheelies, hur bra fungerar smörjningen av dessa motorer under dylika aktiviteter? Har för mig att oljepickupen sitter rätt långt fram i sumpen när jag hade loss den för ett tag sedan?
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Även efter omstart? Vad du kan göra är att gå in i diagnostiken och ta bort felkoder och släcka servicelampan (reset coupon). Koden för att komma in i systemet är 12412. Då nollställer du även den vanliga servicen så du är tvungen att hålla koll på intervallen själv.

- - - Updated - - -

(Klicka inte på update!)

Om jag nu skulle, av misstag, ha klickat in på update ändå... Något att göra?:huvet
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Letar efter nya broms/kopplingsgrepp till min Factory 2017. Någon som har nåt tips? Gärna så snabb frakt som möjligt...
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Om jag nu skulle, av misstag, ha klickat in på update ändå... Något att göra?:huvet

Ingen aning :) Har bara hört att man inte ska klicka på update. Vad hände? Vad händer om du stänger av / sätter på? Startar hojen? Du får ta den på bussen till någon Aprilia-verkstad i värsta fall.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Ingen aning :) Har bara hört att man inte ska klicka på update. Vad hände? Vad händer om du stänger av / sätter på? Startar hojen? Du får ta den på bussen till någon Aprilia-verkstad i värsta fall.

Inget särskilt hände. Stod att jag skulle koppla in något verktyg jag inte har. Var tvungen att stänga av tändningen och då verkar det, efter googling, inte gå att stänga av lampan.
Inget konstigt med cykeln. Den går och startar som den ska, och inga felkoder. Men lampjäveln och service-texten försvinner inte...
Ska ringa någon verkstad imorgon tänkte jag :gnissla
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Då är första bandagen med Tuonon avverkad, dock inte helt utan bekymmer. Tyckte hojen betedde sig jävligt märkligt och ville inte ge mig gas när jag ville ha det. Jag började fundera om jag köpt en defekt hoj, för såhär skulle den väl fan inte bete sig? Efter några pass och en massa mixtrande med inställningarna (olika TC-lägen som bara blev lägre o lägre och olika motormappar) var det någon som frågade mig om jag hade kalibrerat däcken efter förra däckbytet. Det hade jag ju såklart glömt och efter att ha åtgärdat den lilla detaljen gick den som en dröm :) Så ett tips till alla som är nya på hojen är att inte glömma detta, det blev VÄLDIGT stor skillnad.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Det kändes som jag åkte omkring och ritade i kurvorna innan jag gjorde en kalibrering. Inget dumt tips till de som bytt däck!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur gör man en kalibrering?

Menyn - calibrate och sen? Ska man bara köra iväg tills den är "klar"?
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Hur gör man en kalibrering?

Menyn - calibrate och sen? Ska man bara köra iväg tills den är "klar"?

Kör igång kalibreringen. Accelerera upp till 40km/h i tvåans växel och ligg sedan i den hastigheten +/- 2km/h. När kalibreringen är klar försvinner texten, då stannar du, stänger av tändningen i 30sek och sedan är det klart :)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Behöver man inte bara kalibrera om man byter storlek på däcken? Har även läst att kalibreringen inte går att utföra på 2017 ännu så där man får man passa sig.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Så fort omkretsen ändras på bakdäcket bör den kalibreras, vid däckbyte blir det ju skillnad om du går från ett slitet däck till ett nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Så fort omkretsen ändras på bakdäcket bör den kalibreras, vid däckbyte blir det ju skillnad om du går från ett slitet däck till ett nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fast den är ju kalibrerad när däcket är nytt dvs samma omkrets som när du byter? Såvida man inte gör det vid andra tillfällen
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Fast den är ju kalibrerad när däcket är nytt dvs samma omkrets som när du byter? Såvida man inte gör det vid andra tillfällen
Mina däck har olika omkrets. De är som störst på mitten o minst på sidorna

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Byter man bredd eller fabrikat/modell så ändras profilen på däcket. Därmed också rullomkretsen. Det kan vara en anledning.

Byter du inte fram samtidigt som bak så kommer dom skilja sig i slitage vesäntligt. Det kan också vara en anledning. Då det framförallt är skillnader mellan fram och bakdäck som kan hjälpa traction control att avgöra hur den ska jobba.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Byter man bredd eller fabrikat/modell så ändras profilen på däcket. Därmed också rullomkretsen. Det kan vara en anledning.

Byter du inte fram samtidigt som bak så kommer dom skilja sig i slitage vesäntligt. Det kan också vara en anledning. Då det framförallt är skillnader mellan fram och bakdäck som kan hjälpa traction control att avgöra hur den ska jobba.
Borde man då inte kalibrera när man ligger ner i kurvan. Är ju stor skillnad i omkrets på mitten av däcket kontra sidan.
Eller kan det vara så att datorn i hojen räknar ut skillnaden själv?

Hm har det verkligen med omkretsen att göra?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top