Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
uploadfromtaptalk1436000808627.jpguploadfromtaptalk1436000843225.jpg

Eftersom jag har köpstopp så fortsätter dekaltrimmet. (Hon märker inte nya dekaler)

Vad tycks? Tog bort det gula på lampan också. Vet inte om det blev snyggare än förut. Men annorlunda iaf.
 

nekronimo

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
14, Aprilia Tuono V4R
Okay kostnad för er som står enbart tisdag blir 140-150:- beroende på växlingskursen. Väntar svar från de som ska stå båda dagarna innan jag kan boka dock. Men är priset ok för er så skicka ett sms 0709486146 så jag vet vilka som e me. / jocke
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Det skulle vara skönt med box på onsdag med så slipper jag fundera på att köpa depåtält. Har redan lagt massa på denna resa...
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag hade backat hem lite bak , försökt närma mig Ca 28 Samt 28-30fram.

Mätt från avlastad fjädring (helt utfjädrad) till att du sitter på med all utrustning .

Eller helt enkelt 30% av fjädringsvägen i häng. Ish. Beroende på vikt osv såklart. Men här vill jag hamna på mina hojar. Går inte det byter jag fjädrar

Nä nu blir jag fan tokig.
Alla träbitar är slut efter allt knackande på bakfjäderinställningen. Har hamnat på 25mm i häng... än så länge :)
Men fram... Hade 41mm i häng från början med fem varv från fullt utsläppt. Hamnar på 38mm med max 10 varv. Va händer? Skruvar jag på fel saker eller, 17-muttern högst upp på gaffeln.
Eller missar jag nåt.
Påpekar att jag väger 78kg i kalsonger.
Kom på nu att jag visst hade relativt tom tank första gången jag mätte, nu är den full.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det finns en haknyckel för bakfjädring med bland verktygen... Om nu inte tidigare ägare förskingrat den.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Jag är inte säker på att du kan få så litet häng som rekomenderas för bana med originalfjäder. *Edit: Lägga i distansbrickor i gaffeln?
Har för mig att jag har 40 mm fram och förspänningen skruvad i botten. (Jag är tyngre och
vet ärligt talat inte hur mycket det var i tanken) :rodnar
Till mina sista hojar så har det inte följt med någon hake. Köpte två olika på Biltema som inte funkar..
Knacka med mejsel och hammare. Det blir små märken, men vad gör det där under..
Lyfter man upp bakhjulet i luften så behövs kanske inte så mycket kraft.

Mer info och förklaringar om inställningar:

http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069.
Nä nu blir jag fan tokig.
Alla träbitar är slut efter allt knackande på bakfjäderinställningen. Har hamnat på 25mm i häng... än så länge :)
Men fram... Hade 41mm i häng från början med fem varv från fullt utsläppt. Hamnar på 38mm med max 10 varv. Va händer? Skruvar jag på fel saker eller, 17-muttern högst upp på gaffeln.
Eller missar jag nåt.
Påpekar att jag väger 78kg i kalsonger.
Kom på nu att jag visst hade relativt tom tank första gången jag mätte, nu är den full.
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok, men vad är viktigast?
Att man har bra balans mellan fram och bak vilket för mig innebär ca 37mm eller som FettSnok rekommenderar runt 28 bak vilket ger viss obalans med lite snabbare styrning.
Säkert en smaksak, men vad är era tankar. Är INTE sugen på att byta fjäder.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Här står en del intressant:
http://www.bike.se/reportage/korskola/korskola-del-6-fjadringsfilosofi

"Sänker du hojen fram kanske det känns bättre i svängarna men varv*tiderna lär knappast bli bättre"

Man kanske får göra ett eget val; snabba varvtider eller hoj som är smidig=kul?

Ok, men vad är viktigast?
Att man har bra balans mellan fram och bak vilket för mig innebär ca 37mm eller som FettSnok rekommenderar runt 28 bak vilket ger viss obalans med lite snabbare styrning.
Säkert en smaksak, men vad är era tankar. Är INTE sugen på att byta fjäder.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja jo, men mitt problem är ju att jag inte kan få mindre häng fram = snabba varvtider.
Jag kan ju sänka den rejält bak för att få den jämn = landsvägshäng= långsamma varvtider.

Mina alternativ är ju tyvärr långsamma varvtider eller kul hoj.
Nu är ju detta nörderi och jag kommer sänka hojen till ca 28 mm bak vilket inte kommer ändra mina varvtider ett smack. Men man vill ju ha det perfekt
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså. Mer häng gör ju inte automatiskt att hojen går långsammare att så det blir högre varvtider... Åtminstone inte så länge tiderna på Gelleråsen överstiger 1,15. Kan du inte nå önskat mått, se bara till att båda lirar med varandra och oroa dig inte vidare förrän hojen börjar ta i, den börjar kännas trög i snabba övergångar höger/vänster, gaffeln bottnar i bromsningarna eller varvtider börjar bli racemässiga. Börjar bli lite överdrivet det här med att du MÅSTE nå ett visst mått utan att köra en meter... :)

Tror inte jag någonsin fick mitt häng fram ens ner till 40 mm, bara gilla läget och anpassa resten om man inte vill byta något. 1,35 på Gotland Ring, 1,04 både på Kinnekulle och Sviestad samt 1,16 på Gelleråsen gick utmärkt ändå och den var hyggligt lättsvängd så det tog ett tag innan jag slutade köra på inre kurbsen... om än inte helt stabil över gupp i snabba kurvor, priset för att den var lätt att hantera trots att den gick lite lågt.

För att inte tala om Shivern vi körde ERF med... Inte i närheten av de "perfekta" siffror som teoretiseras runt här. Den gick ändå runt på 1,13-1,18-tider i nästan 6 timmar.

Du har till viss del komp och retur att leka med också när du väl börjar köra. Långsammare retur kommer göra hojen mindre orolig, samtidigt som det gör att gaffeln kommer upp långsammare efter bromsningarna = snabbare styrning.
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Bromsar du fullt in till apex?:D Tyvärr så förstörde Aprilia det roliga lite när dom flackade
till framgaffelvinkeln 0.5 grader och hjulbasen blev 2,5 cm längre vid omvandlingen av RSV4 till TV4.
Det gör att vi redan har en trögare hoj och för min del så jobbar jag för att kompensera
till mer snabbstyrt. Mitt tips är att Tuonon kanske inte är optimal att ställa in som en klassisk banhoj.
Ja jo, men mitt problem är ju att jag inte kan få mindre häng fram = snabba varvtider.
Jag kan ju sänka den rejält bak för att få den jämn = landsvägshäng= långsamma varvtider.

Mina alternativ är ju tyvärr långsamma varvtider eller kul hoj.
Nu är ju detta nörderi och jag kommer sänka hojen till ca 28 mm bak vilket inte kommer ändra mina varvtider ett smack. Men man vill ju ha det perfekt
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top