Aprilia SXV

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Ingen som är på jakt efter en välskött, mkt påkostad och nygenomgången sxv? Billigt, tycker jag i varje fall.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Hej. Jag har varit sugen på sxv:n flera gånger tidigare och funderar på att köpa en ny 550 10:a och har la några funderingar. Tänkte be firman sätta på silmoto och mappa den direkt från ny. Hojen verkar ju inte helt problemfri och tänkte mest vad jag skulle hålla koll på i början. Alla barnsjukdomar bör vara fixade?

Annars är det väl bara serva som det ska och hoppas på det bästa? Eller något speciellt medtanke på att den är ny?

/Joel
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Är det någon skillnad mellan 2009 och 2010 på en sxv550? Något som uppdaterats?
 

Thoren_

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Bjurholm
Hoj
SXV 550 -11
Fälgar

Nån som vet av vart man kan köpa 21/18 tums fälgar med sxv nav .
såg de gick att köpa på AF1Racing.com nån som vet om de e bra kvalla?
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
19/21

Nån som vet av vart man kan köpa 21/18 tums fälgar med sxv nav .
såg de gick att köpa på AF1Racing.com nån som vet om de e bra kvalla?

Jag har ett par nya 19/21 hjul med guld talon nav och svarta exelfälgbanor. Jag vill ha 7000 SEKför dem 1/2 av vad de kostar normalt, 9000 SEK med nya finndubbsdäck som sitter på. Jag har ingen användning för dem då jag åker TM.

MVH Peter Mackhé #49
www.mackhe.se
076-1483861
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Styrlager SXV, ta bort från styrstolpe alt köpa nytt?

Hej!

Ska byta styrkrona och vill helst använda original styrlager men det verkar sitta rejält fast. Några tips hur man får bort det oskadat? :confused:

Om inte, var köper ni styrlager till SXV:n? Tänkte snabbt och billigt och då är väl inte OEM Aprilia att rekommendera kanske?


Tack, Marcus
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är samma styrlager på Honda 450 så jag köpte ett sånt, fanns på hyllan och ser ut att kosta 4-500 kr vid en snabb sökning.
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Det är samma styrlager på Honda 450 så jag köpte ett sånt, fanns på hyllan och ser ut att kosta 4-500 kr vid en snabb sökning.

OK, bra tips!! Ingen som tar bort styrlager utan att sabba dem? /Marcus
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det går säkert med någon slags avdragare eller press men köp nytt istället, en vacker dag kanske gamla kronan ska på igen och då har du samma problem. :)
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Det går säkert med någon slags avdragare eller press men köp nytt istället, en vacker dag kanske gamla kronan ska på igen och då har du samma problem. :)

Rätt tänkt, marcus56! :tummenupp Så får det bli. Ska jaga upp ett Honda 450 styrlager nu.
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Hej. Jag har varit sugen på sxv:n flera gånger tidigare och funderar på att köpa en ny 550 10:a och har la några funderingar. Tänkte be firman sätta på silmoto och mappa den direkt från ny. Hojen verkar ju inte helt problemfri och tänkte mest vad jag skulle hålla koll på i början. Alla barnsjukdomar bör vara fixade?

Annars är det väl bara serva som det ska och hoppas på det bästa? Eller något speciellt medtanke på att den är ny?

/Joel

Har samma frågor. Antingen ktm 690 eller sxv550. Vilken ska man ha? O varför?
Sxv är ju mkt snyggare, men bättre?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Enda anledningen till att välja 690 är att man inte vill göra oljebyte så ofta, annars är väl 550 överlägsen på alla sätt och vis? :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Enda anledningen till att välja 690 är att man inte vill göra oljebyte så ofta, annars är väl 550 överlägsen på alla sätt och vis? :)

Inte ens du kan väl med gott samvete hävda att det är lika lite problem med SXV'erna som 690orna !? :confused: :krama
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Inte ens du kan väl med gott samvete hävda att det är lika lite problem med SXV'erna som 690orna !? :confused: :krama

Om vi byter oljebyte mot service då? :)

Eftersom det är en hoj som inte intresserar mig det minsta så har jag aldrig varit inne i någon 690-tråd och spionerat. ;) Och om jag fortsätter att inte läsa vad som står på internet(planterade rykten av illasinnade husaägare och göteborgare) ;) och bara ser till erfarenheter av min egen hoj så tycker jag att SXV är i det närmaste problemfri. Efter de första startmotorerna(garanti) innan nya startmotordreven kom(garanti) så gick hojen tre säsonger utan problem (bortsett från konsekvenser av att klåpare Starol rört hojen), tror inte nån annan i Supermotosverige mekade mindre än mig de åren. En gång fick jag klämma ihop en kabelsko till ena tändspolen lite men det tycker jag inte är så allvarligt. :)

Så du kan ha rätt men det är inget jag vet av egen erfarenhet.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om vi byter oljebyte mot service då? :)

Eftersom det är en hoj som inte intresserar mig det minsta så har jag aldrig varit inne i någon 690-tråd och spionerat. ;) Och om jag fortsätter att inte läsa vad som står på internet(planterade rykten av illasinnade husaägare och göteborgare) ;) och bara ser till erfarenheter av min egen hoj så tycker jag att SXV är i det närmaste problemfri. Efter de första startmotorerna(garanti) innan nya startmotordreven kom(garanti) så gick hojen tre säsonger utan problem (bortsett från konsekvenser av att klåpare Starol rört hojen), tror inte nån annan i Supermotosverige mekade mindre än mig de åren. En gång fick jag klämma ihop en kabelsko till ena tändspolen lite men det tycker jag inte är så allvarligt. :)

Så du kan ha rätt men det är inget jag vet av egen erfarenhet.

500 eller 750 mil rekomenderas av KTM för olja i 690n och där är du väl inte ens nära!?
Håller med om att DIN hoj verkar fungerat i princip bäst av alla i Svärje (men varför hamnade den hos Starol öht?) men inte har det varit direkt problemfritt på banorna. Fredrik och Gillisson gav t.ex upp.
Märk väl att jag tycker det är en underbar hoj, och nog är en 550 klart vassare än en 690, det håller jag med om. Men som vanligt blir det knas när man jämför gathoj mot reggad rejshoj.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ja, men det var ju det jag sa, service är till fördel för 690. :)

Jag lämnade för byte av kolvar och allmän översyn, ville ha fräscht till Spanien, istället fick hojen stanna hemma. Om man bortser från att Fredrik envisades om att köra på ettan och Gillisson så har det väl inte varit några större incidenter, inte värre än något annat märke iaf.

Edit: man behöver inte bortse ifrån något, inte värre än andra hojar iaf, skit har hänt med alla vad jag minnas.
 
Last edited:

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Köper jag en sxv hoppas jag det ingår en flamsäker ryggsäck för bensin... Fan 8 liter blir det ju inga långåkningar med.. O andra sidan vem behöver åka långt när man kan åka högt! med framhjulet dårå. :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top