Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Annars går det bra att ta hem talon-drev ;) Finns hos alla återförsäljare av garage24/jofrab. Skulle det vara svårt att hitta så kan jag ta hem nästa gång jag beställer, men det finns typ 10 st återförsäljare i varje stad så ;)
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
här dyker det upp smärre problem hela tiden :)
men så är de ju, slitagedelar måste bytas,
hittade på mitt problem med att kedjan tog i däcket, och det var kedjestyraren som var slut så den tryckte in kedjan mot däckets kant.
köpte en ny, kostade under 200 lappen så det var ju inte farligt.

iaf. efter att jag bytt och ställt in kedja och hjul och ska iväg och åka så märker jag att vid gassläpp så går hojjen väldigt långsamt tillbaka till tomgångsläget. inte alls rappt och lätt som tidigare då det var respons direkt. den går sakta sakta från 4500rpm och neråt till 2500 (tar ca 6-7sek)

någon som vet vad detta kan bero på? gärna omgående.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
här dyker det upp smärre problem hela tiden :)
men så är de ju, slitagedelar måste bytas,
hittade på mitt problem med att kedjan tog i däcket, och det var kedjestyraren som var slut så den tryckte in kedjan mot däckets kant.
köpte en ny, kostade under 200 lappen så det var ju inte farligt.

iaf. efter att jag bytt och ställt in kedja och hjul och ska iväg och åka så märker jag att vid gassläpp så går hojjen väldigt långsamt tillbaka till tomgångsläget. inte alls rappt och lätt som tidigare då det var respons direkt. den går sakta sakta från 4500rpm och neråt till 2500 (tar ca 6-7sek)

någon som vet vad detta kan bero på? gärna omgående.

Antingen att den tjuvar luft någonstans eller att den går för snålt. Har den inte varit så innan så lär det ju vara att den sugen luft någonstans där den inte ska det. För mappningen lär ju inte ändras om du inte pillat med den. =)

\Masonit
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Antingen att den tjuvar luft någonstans eller att den går för snålt. Har den inte varit så innan så lär det ju vara att den sugen luft någonstans där den inte ska det. För mappningen lär ju inte ändras om du inte pillat med den. =)

\Masonit

ja men frågan är då vart,(någon aning på ställen att titta först?) kan detta fenomen bero på dåliga insugsgummin?
den är nyligen uppdaterad med mapp, osv så detta bör det inte vara, dessutom så ställdes den att gå lite fetare.
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Tjena sxv folk! undrar om någon fått sin aprilia sxv 550 stulen!? tror det var en -08 det satt dyno jet power commander på cykeln.. killen hade ej regplåt lr körkort så det kändes lite lortigt så att säga.. ;)
Mvh
 

thomas_88

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
Visby
Hoj
R1 -07
Ang lameller och stålskivor till kopplingen från Honda, vilken årsmodell har ni köpt till då så att det passar?
Fanns olika kitt att köpa, 04-07 & 08-10 typ, vet inte om det var precis de här åren dock..
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
fan alltså dom här maskinerna tycker inte om när man slangar.

två dagar i rad har jag kommit hem och sett att vänstra stöveln blivit blöt, kan inte avgöra om det är olja eller soppa, förmodligen olja. (ser ut som att det möjligen kommer från uppsamlingskärlet under kåpan, kan detta stämma?)

bifogar en bild från var det är mest blött, och vad är den pluggade slangen för något?

20100707073.jpg
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
fan alltså dom här maskinerna tycker inte om när man slangar.

två dagar i rad har jag kommit hem och sett att vänstra stöveln blivit blöt, kan inte avgöra om det är olja eller soppa, förmodligen olja. (ser ut som att det möjligen kommer från uppsamlingskärlet under kåpan, kan detta stämma?)

bifogar en bild från var det är mest blött, och vad är den pluggade slangen för något?

View attachment 314076

Det är dräneringsslangen från luftburken. När du har för mycket olja kan den trycka ut oljan i luftburken och den är inte helt tät så det kan kanske vara där oljan på din stövel kommer ifrån när du slangar.
Uppsamlingskärlet är expansionskärl för kylaren så det borde inte vara olja.

Ang lameller och stålskivor till kopplingen från Honda, vilken årsmodell har ni köpt till då så att det passar?
Fanns olika kitt att köpa, 04-07 & 08-10 typ, vet inte om det var precis de här åren dock..

Jag har kört med de tidiga årsmodellerna, funkar kanon.
 
Last edited:

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
ah tackar för det snabba svaret. är ändå dags för oljebyte, så de blir att vara noga denna gången så det inte blir för mycket.
bör man rengöra omgående när den tryckt in olja i luftburken?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
är det någon som vet vem som har haft denna cykel ?

0816525589.jpg


funderar på att handla. men nuvarande ägare är lite osäker på historia. så jag är lite sugen på att komma i kontakt med han som preppade den .
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är mycket roliga prylar på den så det går väl att köpa oavsett historia? :)

Jag gissar men jag tror att första ägaren bor i dina trakter(vet du någon som har/haft en Desmosedici eller WorldSBK-Ducati så är det förmodligen samma person), tror det var ännu mer bling på hojen från början, vad hojen gjort sen dess vet jag inte men tror inte den har någon bakgrund på bana iaf. Rätta mig om jag har fel någon..? :)
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Det är mycket roliga prylar på den så det går väl att köpa oavsett historia? :)

Jag gissar men jag tror att första ägaren bor i dina trakter(vet du någon som har/haft en Desmosedici eller WorldSBK-Ducati så är det förmodligen samma person), tror det var ännu mer bling på hojen från början, vad hojen gjort sen dess vet jag inte men tror inte den har någon bakgrund på bana iaf. Rätta mig om jag har fel någon..? :)

klas lennar pålsson vet jag att första ägaren heter.

det som man försöker få fram som inte nuvarnade kan svara på är om storservice är gjort på motor då den gått 800 mil och nuvarande ägare inte vet. eller är jag kinkig ?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top