Aprilia SXV

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Hej aprilianos - skulle bara vinka lite, har fått hem en 550 idag.

Har haft rettor, crossar, exc:s och senast nått stuntmonster men nu ska jag åka italienskt och motard:tummenupp

Blev faktiskt riktigt glad idag när jag spann runt på den kalla asfalten.:yoparty

Men eftersom det ska moddas och med vetskap om att nått alltid pajar förr eller senare så tänkte jag bara aktualisera mig i tråden.

Och finns det några sxv:eek:r från uppsala så vinka till.

Vink vink :)
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Ut och åk med er nu! Torra vägar och strålande solsken =)
 

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
Hade samma problem när jag skulle installera mitt. Kommer inte ihåg exakt men om jag minns rätt så funkade bromsljuset som det skulle när motorn var igång men slocknade istället som du skriver när den var avstängd. Kan ju vara värt att prova ivf.


Det var som du sa :tummenupp funkar kanon nu!

Tack för hjälpen.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Såg att du hade din till salu, tråkit :rolleyes:

Det blev 7 mil igår. Underbart var det :)
Ja jag ska ju göra mig av med den är det tänkt :(
Nära att man ångrade sig efter turen igår. Fan vilken maskin det är man har egentligen. Men men.. är så sugen på en lite mordernare sporthoj. Och nått får ju offras. Blir en zx10r som ersättare :yoparty

Min cbr kommer bytas ut mot en ktm 450 eller 525 så man har nått att busa på ändå. Blir som en moppe jämnfört med sxv:n :tungan
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Ställ kammen i övre dödläge(när du kan få en 6 mm pinne genom hålet i kammen och kammen inte ligger på) och mät under kammen och under vipporna.

Troligtvis ligger alla inom toleransen men skulle du behöva justera så ta bort shimsen och kolla vilka du har och köp nya för att få spelet inom toleransen.

Avgasshimsen kommer du åt jätteenkelt genom att ta bort vippan, det sitter en låsring till höger om genomgående axeln på bilden.

För att komma åt insugsshimsen får du ta bort kammen och lyfta på ventiltryckarna, släpper du kamkedjespännaren så kan du haka av kedjan och dra ut kammen åt sidan efter att du tagit bort låsringen. Men innan du ger dig på det, har du verkligen stenkoll på hur allt ska vara när du sätter ihop det igen? Så du ställer kammen i rätt läge osv, det kan underlätta att ha "skruven med pinne"-verktyget för att hålla veven i rätt läge tex. Det går att göra eget om man borrar hål i en skruv och har en pinne i lagom storlek. Annars funkar det väl med ficklampa och lysa in i hålet också så länge du inte släpper kamdreven för då behövs det mer precision.

kontrollerade precis ventilespelen och fick dessa värden.

Främre cylinder höger avgas : 0,19
vänster avgas . 0,20
höger insug : ca 0,08
vänster insug : under 0,05 (minsta bladmåttet jag hade
var 0,05 och denna gick ej in)

Bakre cylinder höger avgas :0,20
vänster avgas : ca 0,18
höger insug : under 0,05 (samma som ovan)
vänster insug : under 0,05 (samma som ovan)
'

Har några funderingar innan jag fortsätter nästa helg.
Behöver jag ta bort kamdrevet för att få bort axeln och isf sitter denna på splines eller på en kona? finns nämligen bild på båda i manualen. Vill absolut inte få kammen i fel läge.
Vilket verktyg är det ni menar, vart kan man köpa detta?
Vad menar ni (inlägg 1667 på sidan 84) förresten med att manualen som finns i wikin inte stämmer. Det är den jag använder mig av väldigt mycket.

Mvh Robert
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Den skruven med pinne igenom är ju till för att hitta rätt läge på vevpartiet. För att tolka kammarna behövs ju bara ett stål borr och trä igenom kammen och de två öglorna i toppen.
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
en fråga om drevning.

Eftersom jag är en buspojke så måste jag ju dreva den lite tänkte jag eller?

Har drevat sporthojar förut för lite stunt och då drevat ner i fram och upp i bak.

Men jag tänker att det kanske är bäst att bara dreva upp 2-3 kug i bak på aprilian. At helt låta bli att dreva ner den i fram.

Har ju bara åkt 2 mil i halt väglag än så jag har ingen direkt uppfattning om hur den beter sig.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
en fråga om drevning.

Eftersom jag är en buspojke så måste jag ju dreva den lite tänkte jag eller?

Har drevat sporthojar förut för lite stunt och då drevat ner i fram och upp i bak.

Men jag tänker att det kanske är bäst att bara dreva upp 2-3 kug i bak på aprilian. At helt låta bli att dreva ner den i fram.

Har ju bara åkt 2 mil i halt väglag än så jag har ingen direkt uppfattning om hur den beter sig.

Är det bara vanligt stads och landsvägsbus så tror jag den blir för hetsig om du drevar ner den. Det minsta bekmmer man har med en SXV är att få den att lyfta på framhjulet. Är det cirklar som står på agendan så har jag ingen aning :)
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Är det bara vanligt stads och landsvägsbus så tror jag den blir för hetsig om du drevar ner den. Det minsta bekmmer man har med en SXV är att få den att lyfta på framhjulet. Är det cirklar som står på agendan så har jag ingen aning :)


Nja inga cirklar o dumheter som ska slå sönder min fina italienare.

Men det kan ju vara lättare att kontrollera hojen på bakhjulet med drevat. Men jag kanske får känna efter själv.

Undrade mest över drevningen om den inte skulle bli lite för "hetsig" och mest vara slitsam att köra eftersom jag ändå ska kunna åka på den på lite busturer runt stan.
Sen eftersom högsta hastighet inte är så intressant längre med nyfödd grabb o allt så undrade jag mest om nån drevat sin lite för att få någon annan karaktär på den.
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Tack för hjälpen. ska fortsätta i helgen så får vi se hur det går. återkommer om det skulle strula.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Kan det inte vara bra att dra av kamdrevet för att ställa det helt rätt, med tiden borde det väll behöva vridas något med tanke på kedjans utvidgning?

Sätta in en borr testade jag också, var dock jävligt jobbigt när den fastnade och ändå värre om den skulle gå av vilket den lätt kan göra. Jag fann en mejsel som passade klockrent.

På höger sida under kopplingskorgen finns en skruv att skruva ut som där du sedan sätter en pinne i vevpartiet. När du får igenom 6mm pinnen genom kammen in i hålen i toppen samtidigt som du har hålet i veven rakt i hålet vid sidan av kopplingskorgen som jag rödmarkerade så står du rätt om du nu skulle släppa kamdrevet.
 

Bifogat

  • IMG_2655.jpg
    IMG_2655.jpg
    96.8 KB · Visningar: 170
  • IMG_2710.jpg
    IMG_2710.jpg
    99.8 KB · Visningar: 119
  • IMG_2723.jpg
    IMG_2723.jpg
    101.9 KB · Visningar: 153

Nikoz

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
sm
Någon som har en lista på alla landets återförsäljare för aprilia, försökt googla men hittar inget vettigt.
Om inte,är det Stockholm som gäller för min del om ja bor i Norrköpin/Lingköping

Tack för mig :banana
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Innan jag fortsätter skruvandet nu i helgen ska jag ställa en till fråga.
Finns det markeringar någonstans för att hitta kolvarnas övre dödpunkt, tex på vevaxeln?

/ Robert
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Innan jag fortsätter skruvandet nu i helgen ska jag ställa en till fråga.
Finns det markeringar någonstans för att hitta kolvarnas övre dödpunkt, tex på vevaxeln?

/ Robert

Om du läser Mr Helmuts inlägg så pekar han på en skruv, bakom den kan du hitta två hål på veven, en för varje cylinder. De ska titta fram samtidigt som du får igenom 6 mm pinnen på vardera kam.
 
Last edited:

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Lite frågor och förhoppningsvis några kloka svar men dem får ni står för...

Plast - har läst i tråden att några av er bytt ut framskärmen mot nån 125:a, men har den också sådana uppåtgående fästen mot lyktan? Eller hur ser det ut?

Har rensat bakdelen redan och funderar nu på fronten - och hoppas att jag får ihop mitt hemmabyggda diodljuse ala batmanstyle också.

Fråga två är då om racefronten - alltså bara nummerskylten (typ). Går den att sätta dit med hastighetsmätaren o allt kvar, eller måste det bort. annars är det ju en utmärkt utgångspunkt för att bygga eget projektorlyse.

Saker jag lärt mig själv under den gångna helgens skruvande och provåkande.
Dreva känns onödigt, väldigt lätthanterlig på slangen ändå - fast jag var ovan och det var halt ute så jag studsade runt lite till och från som nån hoppstylta.

Den är svårstartad som satan men jag antar att den inte gillar när det är 4 grader varmt ute bara.

Varför sitter tutan ovanför blinkersen, känns helt fel - jag har tutat i många korsningar senaste tiden :).

Kraschpuckar på och kompisen håller på och caddar nya hållare för bakpegs som kan sitta längre bak och högre upp - finns inget bra sätt att fästa dem egentligen så det kanske blir ett helt floppat projekt. Ingen som försökt sig på något liknande?


Det enda jag behöver nu är lite svart plast - en önskan om att det fanns coola dekalkit att köpa och att vänja mig vid cykeln så jag inte ser ut som bambi på hal is även när det blir torrt ute.
 
Last edited:

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Tjabba, jag vill byta upp mig nu och jag har kollat lite på en SXV. Har en RS125 just nu, och jag vill ju fortsätta med Aprilia trenden. Så nu till frågan, är det värt att lägga till dom extra pengarna för en 550 jämtemot en 450? Är det jätte storskillnad? :)

//Marvin
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top