Aprilia RS125 orkar inte vid full gas

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Du måste hålla den på höga varv hela tiden om du ska race:a, det är en 2-takts 125 kubikare! Inte direkt ett vridmomentsmonster. Min RS 125 från 98 var identisk när det begav sig. Tänk på att ligga på höga varv och låga växlar om du ska köra fort.

Jag rejsar inte. Jag kör vanligt. Jag ska väl inte ligga på 7500-8000 varv hela tiden? (Det är där den börjar ta). Den går väldigt ostadigt upp dit. Jag har kört Yamaha WR(-11) och DT(-87) och de går mycket bättre än vad min gör, tills jag kommer upp i 7500 varv. Men jag har nästan konstaterat att den går på för mycket soppa.

Något som jag också upptäckte när jag körde var att oljelampan tändes ett kort ögonblick på några växlar när jag skulle accelerera upp till 90 km/h när jag svängde ut på en 90-väg.
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag rejsar inte. Jag kör vanligt. Jag ska väl inte ligga på 7500-8000 varv hela tiden? (Det är där den börjar ta). Den går väldigt ostadigt upp dit. Jag har kört Yamaha WR(-11) och DT(-87) och de går mycket bättre än vad min gör, tills jag kommer upp i 7500 varv. Men jag har nästan konstaterat att den går på för mycket soppa.

Något som jag också upptäckte när jag körde var att oljelampan tändes ett kort ögonblick på några växlar när jag skulle accelerera upp till 90 km/h när jag svängde ut på en 90-väg.

Men när jag körde körde jag då aldrig under 6000-6500 varv då den är orkeslös ;)
Och att oljelampan tänd är för att oljan börja ta slut.. När du gasar åker oljan bakåt i tanken och då tänds lampan: :)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Men när jag körde körde jag då aldrig under 6000-6500 varv då den är orkeslös ;)
Och att oljelampan tänd är för att oljan börja ta slut.. När du gasar åker oljan bakåt i tanken och då tänds lampan: :)

Förstår. Men den ska ju inte stanna vid 5000 varv och stanna och bluddra, och sedan gå väldigt sakta och ostadigt upp.
Jag vet inte vad du räknar som orkelöst, men för mig är det att det inte händer någonting alls. (lite händer det ju med väldigt lite.) :)

Jag har lite svårt att beskriva det med ord och flera gånger repeterat, men den går inte som den ska. Det är jag säker på. Jag har inte haft tid att skruva isär den, men jag ska kolla det omnämnda.

Edit: Man kan säga att det är en barriär vid 5000 varv som man antingen behöver en liten knuff (nedförsbacke) eller tur för att komma över. :p
 
Last edited:

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
Har du löst problemet än? mitt kvarstår, det är exakt likadant som ditt, den där "barriären"
 

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
Det måste vara avgasporten det är fel på, kopplade ur den och satte dit min 11kw blackbox och då gick den rent så blir väl att försöka rengöra den och se om den går som den ska igen då:)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Rengör avgasporten, den hade sotat fast, går som en klocka igen :D

Jag öppnade och skruvade av avgasporten och du har delvis rätt, och jag har nu konstaterat vad felet är. Avgasporten var inte smutsig eller sotig på något sätt, det var bara det att den var helt av. Och själva grejen som sitter i avgasporten (till vänster) har fått sig en smäll. :(

iJNyh.jpg


Fjädern är inte med på bilden men den finns.
 

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
jag råkade ha sönder min lite grann så jag skulle med vilja köpa en ny det är inget som stör funktionen men det stör mig, så om du beställer därifrån tänkte jag att vi kan gå ihop så blir det bara en fraktkostnad? :)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
jag råkade ha sönder min lite grann så jag skulle med vilja köpa en ny det är inget som stör funktionen men det stör mig, så om du beställer därifrån tänkte jag att vi kan gå ihop så blir det bara en fraktkostnad? :)

Tyvärr. Hade redan beställt och fått order och frakt-bekräftelse innan jag såg det här. Frakten är ändå bara på 50kr.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top