Aprilia RS 250 motorskador?

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Sitter och funderar på en Aprilia RS 250 men är lite osäker pga skador i motorn. "Blocket" är sprucket som ni ser på bilden. Kan detta svetsas igen eller är det nytt som gäller? Och isf var kan man hitta en motor till en RS 250 -00? Har kollat ebay men utan resultat...

Tack på förhand! :) MVH Joakim
 

Bifogat

  • 9039225374.jpg
    9039225374.jpg
    42.9 KB · Visningar: 120

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det där är inte själva vevhuset som är sprucket, det är "gaveln" som utgör lagring för kassettväxellådans kopplingssida. Det KAN gå att köra med en annan gavel, men risken är att det inte blir 100%. Värt att veta är att RGV250 91-93 har samma vevhus när du ska jaga delar. Been there, done that. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2011
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är inte själva vevhuset som är sprucket, det är "gaveln" som utgör lagring för kassettväxellådans kopplingssida. Det KAN gå att köra med en annan gavel, men risken är att det inte blir 100%. Värt att veta är att RGV250 91-93 har samma vevhus när du ska jaga delar. Been there, done that. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2011

Dom är väl samborrade med blocket antar jag? Alltså bör allt bytas...?
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Det där är inte själva vevhuset som är sprucket, det är "gaveln" som utgör lagring för kassettväxellådans kopplingssida. Det KAN gå att köra med en annan gavel, men risken är att det inte blir 100%. Värt att veta är att RGV250 91-93 har samma vevhus när du ska jaga delar. Been there, done that. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2011

Så du menar att jag inte kan svetsa sprickan? Jag msåte alltså fixa en ny gavel? :confused: Tack för snabbt svar :)
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Okej, har du någon aning om var jag kan hitta ett? Har letat på blocket, ebay, google... Några fler ställen jag kan leta på?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vevhusen skiljer sig på svänghjulsidan mellan VJ21 (89-90) och VJ22 (91-). Leta vidare!
 

pea rgv

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
herrljunga
Hoj
rgv250 gasgas250
Bara ett tips! Vad har orsakat skadan? kan det vara sprukna växellådsdrev? Åt vilket håll rörde sig axeln, kan den ha krökt veven?
skrot är alltid skrot.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Dom är väl samborrade med blocket antar jag? Alltså bör allt bytas...?

Tveksamt...

Vevhalvorna tillverkas troligen för sig själv ensamma och likadant med andra sidan i sina jiggar, och en kopplingskåpa elller transmissionskåpa görs också ensam i sin jigg. Alltså det går mest troligt att byta hur man vill mellan motorer utan problem.
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Har hittat några lämpliga delar men inga i närheten av Sverige... Det finns ingen som har något liggandes hemma? :)
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Har du ringt på hojen?
Jag ringde på den bara några dagar efter den sattes ut och
då var den redan såld...
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Det kommer dock finnas en Rs250 Max Biaggi/Chesterfield replica -96
till salu snart. Nybesiktad samt nyservad.

PM:a mig om du är intresserad av den.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top