Anpassa sig till trafiken efter man tagit körkort

Nullsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2023
Hoj
1999 Yamaha FZS 600 Fazer
Hej,

Jag fick förra veckan godkänd på mitt körprov och får nu köra själv. A kortet är mitt första körkort och har inte kört något i trafik innan jag tog det, varken med moppe eller bil. 99% av min utbildning var via trafikskola för jag inte har haft någon att övningsköra med privat.

Något jag upptäckt nu när man kör ensam är att trafiken är helt annorlunda jämfört med vad man fått lära sig i trafikskolan, det är nästan som om att dem valt speciella vägar med väldigt lite trafik samt på dem tiderna på dygnet då inte många är ute och kör. Jag har också en känsla av att andra trafikanter är lite mer försiktig mot en när man har övningskör västen på sig samt trafiklärare bakom.

Saker jag varit med om bara denna veckan jag kört själv är saker som att folk skiter i huvudled / högerregel och bara kör ut framför en. Bilar gör hetsiga omkörningar om jag håller mig till hastighetsgränserna. Hade tillochmed en trimmad moped som körde om mig på innersidan i en rondell igår.

Kortfattat så undrar jag ifall ni kan ge mig lite tips kanske för hur man ska justera sig ifrån det "korrekta" man lärt sig i trafikskolan till hur verkligheten i trafiken är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gör rätt, följ reglerna, då är åtminstone du förutsägbar, det är ju det enkla svaret.

Det lite fylligare svaret är att man som hojförare måste vara just förare, och inte hojåkare, man måste hela tiden agera proaktivt i trafiken. Man måste lära sig läsa av signaler, beteenden, risker mm, oavsett om det är andra fordon, djur eller trafikmiljön i sig.

Att kunna bromsa ordentligt är otroligt viktigt, och att alltid ha bromsberedskap, åtminstone mentalt. Men i många fall är det sämre att bromsa, och man måste styra sig ur situationen istället. Vad som är rätt när lär man sig med tiden, det kluriga är ju bara att klara sig så pass länge att man får den erfarenheten.

Att styra korrekt är också otroligt viktigt, både att planera vägen, och att kunna hantera hojen så att man verkligen kommer dit man tänkt sig. Ni borde ha gått igenom det på skolan, men blicken är otroligt viktig, du kommer dit du tittar. Stirrar du på potthålet/rattsurfaren/vänstersvängaren så kommer du smälla, titta istället på de enorma ytorna runt omkring hindret, för det är dit du vill. Du ska vara medveten om hindret, se var det tar vägen, men sikta bredvid.

Och, kör som om du alltid vore osynlig. Och det betyder inte att du får bete dig hur som helst, utan att andra trafikanter faktiskt är otroligt dåliga på att se just motorcyklar. Vi är små, rör oss fort, ser inte ut som bilar, och dom flesta är totalt ointresserade av motorcyklar, så dom tittar efter sånt som kan utgöra ett hot, dvs andra bilar, bussar och lastbilar. Om du hela tiden ligger ett steg före, och tänker åt dom andra, då ökar dina chanser att komma hem varje dag radikalt.

Och du, grattis till kortet, ha jävligt kul på hojen, och kör så mycket det bara går innan vintern är här! :tummenupp
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
-Håll dig borta från "döda vinkeln".
I praktiken:
Aldrig ALDRIG ligga "vid sidan av en lastbil".
Aldrig ALDRIG ligga "vid sidan av en personbil".
Hur:
Om du är i omkörningsfilen, håll dig bakom tills det är fritt, sedan raskt förbi.

-Alla som kan korsa din väg eller på något sätt kan komma att blockera din väg KOMMER att göra det.
I praktiken:
Utfarter, bilar som eventuellt kommer köra om, mötande eller i samma riktning som dig själv, alla är potentialla livsfaror.
Hur:
Fantasi. Blicken långt fram. Rörlig blick. Kolla på hjulen på bilar som står stilla, det är där du först ser om dom börjar röra på sig.

-Håll dig ALLTID och UNDANTAGSLÖST på "din sida av vägen".
I praktiken:
Även "ute på landsvägen", gör det till en vana att ALDRIG gena i kurvorna även om det "är fritt". Att "alla andra genar" innebär inte att du ska göra det.
Kör då så har du marginaler och skulle det dyka upp något oväntat så har du manöverutrymme.
Hur:
Planera körningen, ligg "rätt på vägen".
Det är lite anstängande att hela tiden tänka på sin placering men efter några år sitter det naturligt.

-Var förutsägbar.
I praktiken:
Överraska ingen.
Hur:
Blinkers.
Placering
Förutsägbar hastighet (håll det lagligt)

Och sist men inte minst:
-Tag PLATS
I praktiken:
Din placering i stadstrafik är mitt i filen eller lite till vänster om mitten.
Ett stolt "här kommer jag och det här är MIN plats".
Kläm inte dig själv ut mot diket.
Hur:
Tag plats.
Då syns du bättre.


Och du:
Vi ses ute på vägarna! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Jag har också en känsla av att andra trafikanter är lite mer försiktig mot en när man har övningskör västen på sig samt trafiklärare bakom.
Saker jag varit med om bara denna veckan jag kört själv är saker som att folk skiter i huvudled / högerregel och bara kör ut framför en.
Slut Citat

En enkel förklaring är att folk ser dig när du har västen på dig. Att det är övningskörning kan dom inte veta för den skylten sitter på ryggen. Är ni två syns ni ännu bättre .....
En av dom vanligaste missuppfattningarna är att strålkastarna ALLTID syns mycket bättre än hojen och föraren.
Problemet är att strålkastarna syns inte alls när du är tillräckligt nära den som står klar att köra ut. För dom lyser inte så brett åt sidan. Vilket enligt min uppfattning är orsaken till att bilister kör ut rakt framför MC. När föraren och hojen inte syns ordentligt.
Därför har jag vit hjälm och en neongulgrön färgad jacka
och efter själv på trampcykel varit nära köra ut framför en svart MC med svart förare och svart passagerare (jag tänker på kläderna och hjälmen)
så har jag bytt kåpa på GSX1300R från originalets svart metallic till gul.
För att synas bättre i trafiken.
Ser jag att folk står och väntar på att köra ut på dagen brukar jag blinka till med helljuset.
För lite extra säkerhet.
Kontrasten mellan halvljuset och omgivningen är ju dagtid mycket mindre än på natten.
 

Bifogat

  • 23090042.jpg
    23090042.jpg
    1.3 MB · Visningar: 10
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Och det gör lite skillnad på vad du har för motorcykel dessutom. På min BMW har jag monterat extra DRL-lampor, och det märks faktiskt stor skillnad när man är ute i trafiken, folk ser mig bättre nu. Om det är snyggt eller inte kan man alltid diskutera, men säkerheten är för mig viktigare.

1697698786437.png
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Utgå från att alla andra trafikanter är ute efter att ha ihjäl dig, antingen av slarv eller med mening.
Håll inte dubbla farten mot kön när du kör mellan bilar mot en korsning. En del byter fil utan att de vill informera andra om det och en del blockerar en bara för att de tycker världen är orättvis.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håll inte hastighetsgränserna för då får du en bil nära bakom dig. Ligger någon nära bakom är det bara att köra om några bilar och hoppas på att nästa som kör bakom har bättre förstånd.
Tänk på att det finns en risk för att bilen som hänger irreterande nära dig kan vara en civil Polisbil.
Och det är då dumt att försöka dra ifrån.
Har en gammal vän som på väg till jobbet som busschaufför tidigt en morgon (ca 0400) irreterade sig på bilen som luktade honom i röven ute på landet och beslöt sig för att dra iväg. Han blev av med körkortet.
Irreterande om man har som yrke köra buss.

Ska jag lägga till nått av egen erfarenhet (säkert som pucktvåa,trea, fyra ...) är att undvik ligga bredvid någon. För rätt som det är beslutar dom sig för att byta fil (och trycka till dig).
Kör aldrig om vid gatu- eller vägkorsningar. För säkert 30 % av bilarna har fel på blinkers och 30 % tycker att blinkers använder man när man svänger
inte 100 meter innan man ska svänga ( så andra trafikanter inser att här blir det en vänstersväng) vid korsningen.
Likaså om jag närmar mig en korsning dagtid och ser mötande trafik brukar jag göra en blink med helljustutan när jag har 100 m kvar till korsningen så mötande observerar mig för dagtid är kontrasten ( speciellt i strålande sol ) mycket liten mellan halvljuset och omgivningen.
För att slippa att mötande gör en vänstersväng framför mig mot korsande väg.

Säkert 30 % av bilarna har fel på blinkers. Den stora utmaningen med detta är att när du tänker köra om så kan bilen framför dig också ha beslutat sig för att köra om samtidigt med dig. Och då blir det jobbigt för dig. Du trängs ut mot vänster, finns det plats ?
Jag avstår normalt från att köra om när framförvarande börjar köra om, slår av.

När jag är inne på omköringar, kolla ofta i backspegeln (faran kommer bakifrån) och speciellt innan omkörning och vid omkörning.
Det kan komma någon bakifrån som kör mycket fortare än vad du kör.
Har hänt mig några gånger att jag blivit omkörd i hastigheter jag är glad jag inte behöver köra i själv i jobbet. Det har varit polisen och dom har blinkat med helljuset när dom märkt jag tänker köra om. Varpå jag svängt in till höger igen. Och låtit polisen blåsa förbi och försvinna i fjärran.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
-Håll dig borta från "döda vinkeln".
I praktiken:
Aldrig ALDRIG ligga "vid sidan av en lastbil".
Aldrig ALDRIG ligga "vid sidan av en personbil".
Hur:
Om du är i omkörningsfilen, håll dig bakom tills det är fritt, sedan raskt förbi.

-Alla som kan korsa din väg eller på något sätt kan komma att blockera din väg KOMMER att göra det.
I praktiken:
Utfarter, bilar som eventuellt kommer köra om, mötande eller i samma riktning som dig själv, alla är potentialla livsfaror.
Hur:
Fantasi. Blicken långt fram. Rörlig blick. Kolla på hjulen på bilar som står stilla, det är där du först ser om dom börjar röra på sig.

-Håll dig ALLTID och UNDANTAGSLÖST på "din sida av vägen".
I praktiken:
Även "ute på landsvägen", gör det till en vana att ALDRIG gena i kurvorna även om det "är fritt". Att "alla andra genar" innebär inte att du ska göra det.
Kör då så har du marginaler och skulle det dyka upp något oväntat så har du manöverutrymme.
Hur:
Planera körningen, ligg "rätt på vägen".
Det är lite anstängande att hela tiden tänka på sin placering men efter några år sitter det naturligt.

-Var förutsägbar.
I praktiken:
Överraska ingen.
Hur:
Blinkers.
Placering
Förutsägbar hastighet (håll det lagligt)

Och sist men inte minst:
-Tag PLATS
I praktiken:
Din placering i stadstrafik är mitt i filen eller lite till vänster om mitten.
Ett stolt "här kommer jag och det här är MIN plats".
Kläm inte dig själv ut mot diket.
Hur:
Tag plats.
Då syns du bättre.


Och du:
Vi ses ute på vägarna! :)
Jag skulle vilja tillägga att aldrig ligga rakt bakom fordon som skåpbilar och lastbilar, pga att de inte ser dig och kan göra saker som är negativt för dig då. Särskilt om du planerar att köra om dem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk på att det finns en risk för att bilen som hänger irreterande nära dig kan vara en civil Polisbil.
Och det är då dumt att försöka dra ifrån.
Har en gammal vän som på väg till jobbet som busschaufför tidigt en morgon (ca 0400) irreterade sig på bilen som luktade honom i röven ute på landet och beslöt sig för att dra iväg. Han blev av med körkortet.
Irreterande om man har som yrke köra buss.

Ska jag lägga till nått av egen erfarenhet (säkert som pucktvåa,trea, fyra ...) är att undvik ligga bredvid någon. För rätt som det är beslutar dom sig för att byta fil (och trycka till dig).
Kör aldrig om vid gatu- eller vägkorsningar. För säkert 30 % av bilarna har fel på blinkers och 30 % tycker att blinkers använder man när man svänger
inte 100 meter innan man ska svänga ( så andra trafikanter inser att här blir det en vänstersväng) vid korsningen.
Likaså om jag närmar mig en korsning dagtid och ser mötande trafik brukar jag göra en blink med helljustutan när jag har 100 m kvar till korsningen så mötande observerar mig för dagtid är kontrasten ( speciellt i strålande sol ) mycket liten mellan halvljuset och omgivningen.
För att slippa att mötande gör en vänstersväng framför mig mot korsande väg.
Var det inte en tjomme som drog det till rätten för en drös år sedan och kom undan med att han trodde det var en vägpirat för att de uppförde sig så suspekt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var det inte en tjomme som drog det till rätten för en drös år sedan och kom undan med att han trodde det var en vägpirat för att de uppförde sig så suspekt?
Min vän hade sämre advokat. För han blev rädd för just rånförsök (liknande) när den civila polisbilen började lukta hans Mercedes i röven vid 0400 på morgonen i Bjärnum.
På väg till Hässleholm för hämta bussen och köra ett busspass.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina tips är:

Kör knix med SMC: https://www.svmc.se/school/grundkurser/fortbildningar/ https://grundkurser.svmc.se/ Gör det så fort du kan när säsongen kommer igång nästa år. Ju tidigare du gör det efter att ha tagit kortet, dess bättre.

Folk är dumma nå djävulskt, särskilt när de sitter i en plåtlåda.

Titta på hur fordonen beter sig för att försöka lista ut om de kommer göra något osignalerat. Ofta finns det signaler som tipsar om det, som vinglande i filen eller att slicka ena sidan av filen.

Kör inte om på vänstersidan om det finns avfarter till vänster väldigt snart, det är väldigt vanligt att folk svänger utan att blinka eller ens bromsa så när du laddar på för att köra om kommer du pricka dem i sidan och få lång konvalesens eller träfrack.

Kör lite fortare än trafiken du befinner dig i så att det är du som kommer ifatt, så att du har ansvaret att hantera det.

Titta inte bara på bilen rakt framför dig, utan även på trafiken framför den. Om du inte kan se trafiken framför den så but din position i filen. Var aktiv.

Använd hörselskydd.

När du börjar bli mosig i huvudet, stanna och pissa i diket eller skutta runt lite på en P-ficka eller något annat som passar dig.

Sitt inte statiskt på hojen, flytta runt lite, byt position på fötterna, stå upp några minuter i timmen.

När du kör om, kör om fort och säkert. Jag har nästan blivit prejad av vägen en handfull gånger vid omkörning, en gång blev jag räddad av att det var en extremt lång busshållsplats precis där det hände.

Kör inte över din förmåga. Oavsett om du kör med andra som håller den farten. Känns det obehagligt i magtrakten, eller om du spänner armarna så sakta ner och ta det piano.

Om det inte skrapar och sprutar gnistor så kan hojen luta mer. Att det känns som om det tar stopp när du behöver svänga mer sitter helt och hållet i huvudet på dig.

När du råkar ut för ett skitnödigt ögonblick i trafiken, stanna efter och ta några djupa andetag. Tänk igenom det, se om du kunnat hantera situationen bättre själv, och släpp det innan du kliver på hojen igen.

Träna på bromsning. Gärna på vått underlag. Om det inte är spill på asfalten eller dålig asfalt kan du bromsa upp bakhjulet i luften innan du får släpp på vått. Men lär känna hur din hoj beter sig under hård inbromsning. Särskilt hur ABSen känns, så att du inte gör kapitalfelet att bromsa för lite när du verkligen behöver bromsa.

Träna på undanmanöver, eller på att svänga hojen snabbt. Jag brukade köra slalom på vägmarkeringarna på tomma vägar. :hihi Lär känna hur hojen känns när den rör på sig.

Blicklåsning! Blicklåsning är en reflex från när vi sprang runt på savannen och blev uppätna av lejon. Vi är genetiskt betingade att titta intensivt på det som är farligt. På en MC gör detta att vi tittar på den där skitläskiga lyktstolpen, älgen eller vad det vara må som är läskigt.
Och på MC är det så att man tenderar att åka dit man tittar, vilket gör att om du blicklåser på den där lyktstolpen har du väldigt mycket större risk att faktiskt köra in i den. Det är svårt att träna på att brya blicklås, men det går att träna på att köra aktivt med blickfokus. Titta dit du vill åka. SMCs storbanekurser är utmärkt för sånt: https://kurser.svmc.se/

Och sist, men absolut viktigast: Ha roligt, ha utrustning som är bekväm, och trivs med hojlivet.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Förmodligen sämsta rådet men att hålla hastigheten när ingen annan gör det gör att man blir den farliga. Det märkte jag en vecka efter att jag tagit B-lappen -96 och höll 70 på Tranebergsbron (det var 70 där då). Bara att inse att ingen annan gjorde det och ligga i 85-90 istället och bli en i mängden.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag kör enligt två principer som funkar hyggligt.
Första är att allt som händer som är läskigt/farligt osv är mitt fel.
Det är förstås inte så men då är det ändå mitt fel för att jag inte förstod att förutse eller förebygga situationen och så försöker jag lära mig av det.
Andra är att jag alltid ska kunna möta mig själv på vägen. Dvs tar jag exempelvis en blind kurva så tar jag den så att samma kille kan ta den från andra hållet på samma sätt utan att utsätta sig för fara.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Många fina råd här, man slutar aldrig att lära sig.

Grattis till A-kortet, Nullsson. Jag vet hur fantastiskt det känns då jag själv lyckades med mitt i slutet av 2020. Det där med körskola är mestadels bara principerna. En säker körstil handlar sedan om intuition som i sin tur utvecklas av erfarenhet, dvs av lång vana på vägarna.

MC är en slags filosofi där man ständigt utvecklas. Du verkar ha fått en bra start, lagom trygg osv. Själv har jag haft B-kort långt innan jag tog mitt A-kort så jag har rutiner för både BIL och MC i huvet samtidigt, vilket ofta har varit en fördel.

Jag tycker du ska ta B-kort snarast så att du får bredast möjliga spektrum i din uppfattning av trafiken. Jag antar att det kommer ge dig säkraste förutsättningen att utveckla din intuition för dom flesta situationer på vägarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
......

Kör lite fortare än trafiken du befinner dig i så att det är du som kommer ifatt, så att du har ansvaret att hantera det.

Och sist, men absolut viktigast: Ha roligt, ha utrustning som är bekväm, och trivs med hojlivet.
Om du kör lite fortare än trafiken du befinner dig i. Kolla gång på gång i backspegeln om någon bil närmar sig bakifrån. Slå då av och låt den passera. För det kan vara en civil polisbil och det är slöseri med din och deras tid att tvinga dem skriva ut fortkörningslapp. Eller hur ?
Likaså när du kör om, kolla vilka som sitter i bilen, det är onödigt köra om polisen om dom håller skyltad hastighet. För att spara deras och din tid.
Och håll hastigheterna i samhällen.
50 km/h 40km/h dom finns pga risken för olycka och framför att 30 km/h . Jag vill inte förklara för några föräldrar att jag kört på deras barn vid skolan med MC eller bil och kört över 30 km/h.

Barn är totalt oförutserbara.
Jag kommer på trampcykel i kanske 10 km/h på en liten gata utan övergångsställen. Framför mig står föräldrarna med en flicka i 9 års åldern vid sidan. Föräldrarna avvaktar flickan tar ett steg framåt (jag saktar) flickan stiger tillbaka, jag rullar och flickan rusar ut.
Varpå jag bromsar, kör på henne och faller själv omkull med cykeln.
Där ligger vi flickan jag cykeln på gatan och föräldrarna tar ställning för mig och skäller ut flickan.
Alla är utan skador så jag och flickan kan resa oss upp. Och fortsätta. En lärdom rikare.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Likaså när du kör om, kolla vilka som sitter i bilen, det är onödigt köra om polisen om dom håller skyltad hastighet. För att spara deras och din tid......
Jodå. Jag körde om polisen (med bil) på E6 i Halland utan att inse att det var poliser.

Efter att de stoppat mig en bra bit senare blev jag lite irriterad på mig själv att jag inte noterat att det satt poliser i den vita Saaben. Två personer i 30-40-årsåldern med ljusblå skjortor.
Vad kan det vara annat är poliser?

Men så tänkte jag ett steg till. De körde 110 km/t, tror jag. Jag körde om dem i närmre 200. *)
Vem f-n hinner kolla på färgen på deras skjortor i det läget? :D

Sorry för lite off topic, men också lite on-topic!

*) Bilen gick inte fortare! 6000 varv på femte växeln. Både hastighetsmätare och varvräknare stod på klockan 17.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top