Vad ska det vara för färg i färgbadet?Snicke skrev:Tänkte bara tipsa om att mindre delar går alldeles utmärkt eloxera hemma i garaget. Blir faktiskt riktigt bra!
Man behöver en någorlunda bra batteriladdare bara, ju större bit man ska eloxera desto större laddare då strömförbrukningen ökar med ytan på biten. Sedan är det bara att skaffa t.ex en plastdunk som man skär upp och i detta fyller man utspädd svavelsyra. På minuspolen kopplar man sen en blybit och på plus den bit man ska eloxera.
Denna process får stå bubblande i en timme ungefär. Då har ytan öppnats och blivit porös. Sen blandar man ett färgbad i en kastrull eller liknade och värmer till ca 60 grader. Biten låter man ligga i detta bad till det att färgen har sugits in i porerna på biten. Slutligen kokar man i rent vatten i en kvart eller så.
Kan låta lite simpelt men det blir som sagt väldigt bra! Skrapar man på ytan som blivit så "skriker" det precis som fabriksgjord eloxering.
/Niclas
Snicke skrev:Tänkte bara tipsa om att mindre delar går alldeles utmärkt eloxera hemma i garaget. Blir faktiskt riktigt bra!
Man behöver en någorlunda bra batteriladdare bara, ju större bit man ska eloxera desto större laddare då strömförbrukningen ökar med ytan på biten. Sedan är det bara att skaffa t.ex en plastdunk som man skär upp och i detta fyller man utspädd svavelsyra. På minuspolen kopplar man sen en blybit och på plus den bit man ska eloxera.
Denna process får stå bubblande i en timme ungefär. Då har ytan öppnats och blivit porös. Sen blandar man ett färgbad i en kastrull eller liknade och värmer till ca 60 grader. Biten låter man ligga i detta bad till det att färgen har sugits in i porerna på biten. Slutligen kokar man i rent vatten i en kvart eller så.
Kan låta lite simpelt men det blir som sagt väldigt bra! Skrapar man på ytan som blivit så "skriker" det precis som fabriksgjord eloxering.
/Niclas
TOKER skrev:Så vitt jag vet jobbade lite med aluminium förut så tror inte jag att vanlig eloxering stoppar för mer än ca 70 grader och isåfall skulle inte jag villa eloxera en ljuddämpare så jag skulle nog ta reda på hur mycket värme det tål (vet ej med säkerhet endast vad jag har för mig men kika innan jag vet i alla fall att värmer man det lite för länge med värme pistol så blir det föstört)
Snicke skrev:Okej men jag menade inte direkt att eloxera ljuddämparen i detta fall. Den nog är nog ändå för stor för att greja på egen hand, jag gav bara ett allmänt tips som kan vara kul att testa på smågrejor.
Snicke skrev:Jo visst, helt klart intressant att veta.
En sak jag undrar är hur man fixar själva infärgningen vid "riktig" eloxering?. Har hört att man använder olika kristaller och det är dessa som gör att det bara finns vissa färger.
Men på bl.a paintballmarkörer finns ju mönstrad eloxering och hur gör man då? Då måste man ju nästan använda färger som kastas på för att få det där splash-mönstret.
/Niclas
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |