Anodisera (eloxera) gaffelben

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Ni som anodiserat om yttre gaffelben, hur har ni gjort med insidan?
Maskat på något sätt, eller betat och anodiserat om allting inklusive insidan?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag var inne på att anodisera ett antal prylar till mitt bygge och då även gaffelrören. Men blev avrådd då jag hade några smårepor då dessa kommer att skapa färgskiftningar. Tydligen viktigt.
Vad dom sa till mig så doppar dom hela gaffelröret i bad så det blir anodiserat även invändigt? Men det kanske finns olika arbetssätt?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har ju sölat lite med anodisering i garaget själv, inte kört några inga gaffelben men skulle tro det är lättare att plugga öppningarna mot insidan än att maskera. Eftersom anodiseringen bygger på godset lite så är det nog inte bra att insidan blir anodiserad.
 

Snyggingen1988

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Polen
Hoj
Ingen än
Gaffelben skall inte anodiseras p[ insidan. Dels är passformen vid bussningarna kritisk och sen ogillar många färger gaffelolja...
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Gaffelben skall inte anodiseras p[ insidan. Dels är passformen vid bussningarna kritisk och sen ogillar många färger gaffelolja...

Det var ju en jäkla tur att jag inte lämnade in dom där:skrämd Eller så missuppfattade jag dom helt enkelt:va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bäst är det ha täcklock i vardera ända av gaffelbenet. Man ska helst inte anodisera insidan men med det sagt betyder det inte heller att du sabbar gaffeln genom att skita i det. En kompis struntade i det (glömde) och det har då inte varit några problem för han.

Förmodligen är det ju värt tiden / pengarna att fixa täcklock för att skydda insidan. Dock har jag aldrig läst om en trasig gaffel pga att man inte gjort det, men varför riskera något i onödan?
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Äh! vi snackar om att det bygger Mμ så att det skulle vara kritiskt för packboxarna är BULL.
Fixa mina gaffelben för två år sedan och färgen har inte släppt på insidan ännu. (har nyss haft isär dom.)
Edit: Inte på utsidan för den delen heller :
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top