Anmälningar till Trafikverket 2016

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Under flera år drev jag "Anmälningar till Trafikverket"-trådar inne på SMCs forum, men det fanns aldrig något intresse från andra att hänga på och försöka samla allt det elände man ser ute på vägarna.
Få se om vi kan få med oss några andra här inne kanske - som kan vara med och dra lasset...?

Jag retar mig verkligen järnet på Trafikverket som sitter på höga hästar och vill införa tvingade ditten och kontrollerande datten på våra motorcyklar - samt skyller ALLT som sker på hastigheten, medans dom inte ens har koll på det mest grundläggande i sin egna vardagshantering. En sådan här rullande tråd skulle kunna bli en bra samling av Trafikverkets tillkortakommanden, och deras oförmåga att styra upp sina entreprenörer.

Intresserade?
...av mer än bara läsa? Hoppas det!
Det är lite meck med det i början, innan man får in flytet i rapporterandet - men så här funkar det:

Ser du något galet ute på vägen: snabellagningar som inte är skyltade (som aaalltid är enligt den oheliga alliansen Trafikverket :kär Entreprenör), annat grus eller skit på vägen, farliga eller felaktiga (tillfälliga) skyltningar så stanna på ett säkert ställe och dokumentera det.

Bild eller video är mest för att göra tråden roligare att läsa, men kan vara bra att ha när Trafikverket säger att "det har aldrig hänt".

Håll koll på var du är någonstans, riktning, avstånd till annan avfart eller liknande så att stället går att hitta igen, också hoppa in på:

https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/?ref=road

Bara att fylla in. Försök håll det kort och koncist, kryssa i att du vill ha svar och välj "email" så kan det ibland utveckla sig till en tragikomisk historia där Trafikverket drar ner byxorna på sig själva gång på gång och visar både sin egen inkompetens och oförmåga att kommunicera. Internt och externt...


Jag börjar nedan, och så hoppas jag att några mer här inne har lust att engagera sig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Under mer än en vecka har jag sett denna skylten ligga på backen i trafiken.
Jag kommer inte ens ihåg vad den skulle varna för längre, men den är helt klart farligare själv än det den skulle varna för...

032_zpsjrysbewm.jpg


Så här ser svaret från Trafikverket ut:
Vi har tagit emot ditt ärende 2016-06-07.

Ärendet gäller:

Länsväg 155 riktning mot Torslanda, vid Vikankorset, avfart mot Arendalsvägen ligger det sedan mer än en vecka en tillfällig varningsskylt omkullvält i vägbanan.

Själva skylten är skild från sin hållare, och driver runt på körbanan med den mörka sidan upp, mycket svår att se.

Farligt speciellt för motorcyklister och mopedister - alltså oskyddade trafikanter.

Hur är det möjligt att ni sätter ut en skylt som skall varna för något, men att den tillåts ligga ute i trafiken mer än en vecka?

Mer skada än nytta, skulle jag säga.

Om du behöver kontakta oss igen om samma ärende kan du svara på detta meddelande utan att ändra ämnesraden (subject).

Med vänlig hälsning

Kundtjänst

Trafikverket
Röda vägen 1
781 89 Borlänge
Telefon: 0771-17 18 19
www.trafikverket.se


Nu är det bara att luta sig bakåt och se vad som händer.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En till!

Trafikverket står handfallna inför den internationella, organiserade kriminalitet som döljs bakom begreppet "internationella transporter".

En hyfsat ny dragbil, dumpad och övergiven.


017_zpslgpza9bv.jpg


020_zpsv8ez5j6s.jpg


023_zpsgce3a6sj.jpg


021_zps6sidvxi6.jpg


019_zpsns6bdgen.jpg


Antar att den Makedonska chauffören med sina 1000 € svart i månaden har kört in pengar nog åt "åkaren" för att det skall vara enklare att bara lämna bilen där den står.

...och Trafikverket står med mössan i hand, bärgar bilen till sin egna parkering och låter den bli plundrad, slangad och till sist få tankarna upphuggna för att någon skall komma åt de sista litrarna.

Nästa steg brukar vara att någon ledsnar och sätter eld på skiten - med ändå mer miljöbelastning som följd, kostnad för utryckning, sanering, omasfaltering och 10-falt mycket dyrare bärgning, som nu otvetydigt landar på Trafikverkets konto, men nu finns ingenting kvar av värde att täcka kostnader med.

I hela det civiliserade Europa så bärgas en sådan här övergiven bil till en låst parkering. Den som har något intresse av fordonet har 3 månader på sig att lösa ut det för kostnaden av bärgning, uppställningskostnad, kringkostnader och expeditionsavgifter.
Hämtas inte bilen ut så antingen skrotas den, eller säljs på auktion - beroende på bedömt värde på bilen.

Varför inte i Sverige? Varför står vi så slappa och låter världen köra över oss?
Trafikverket har ett ansvar i varför det ser så illa ut på våra vägar, eftersom dom accepterar och möjliggör landsvägskriminalitet på ett sätt som ingen annan myndighet i Europa gör.




Vi har tagit emot ditt ärende 2016-06-07.

Ärendet gäller:


Vid E6 genom Bohuslän, på er parkering vid Sältenmotet trafikplats 109, västra sidan står sedan lång tid tillbaka en kraschad lastbil parkerad.

Bilen läcker både diesel och olja, och förefaller övergiven.
Den har både registreringsnummer och tydliga kontaktuppgifter på utsidan.

Varför får den stå på ert område och utgöra en miljörisk, samt uppmuntra till fortsatt vandalisering?

Är det den synen ni vill erbjuda andra trafikanter i det som ni kallar för Den goda resan?

Kan ett svenskt åkeri parkera en havererad lastbil veckovis på er mark utan efterräkningar? Läckandes diesel?

Om du behöver kontakta oss igen om samma ärende kan du svara på detta meddelande utan att ändra ämnesraden (subject).

Med vänlig hälsning

Kundtjänst

Trafikverket
Röda vägen 1
781 89 Borlänge
Telefon: 0771-17 18 19
www.trafikverket.se
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.trafikverket.se/tjanster/anmal-skador-och-brister/vagrapportor/appen-live-trafik/

Jag använder den appen, men i mina krokar är det nån annan bajker som rapporterar in minsta lilla konstighet på asfalten så jag har oftast inget nytt att rapportera. :hihi

Och jag har faktiskt sett att det man rapporterar in åtgärdas, som en gång när jag råkade spilla olja på en avfart :skäms så rapporterade jag in det, och dagen efter var det åtgärdat, och skyltat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har skickat in ang Poppelgatan i Malmö som är helt förstörd och full av hål.Men ett stort och redigt fartgupp hade man tydligen pengar till på denna sträcka. :dummer


Bra!
...kan dock vara så att det är en gata under kommunalt ansvar, och då brukar Trafikverket vara snabba att meddela det.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Härligt.
Såg den blå lastbilen häromdagen.
Undrade vad tusan han syslat med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra!...kan dock vara så att det är en gata under kommunalt ansvar, och då brukar Trafikverket vara snabba att meddela det.
Mja... Inte alltid. Jag rapporterade tjocka, fula grussträngar (i en kurva!) på en av de större gatorna i Partille/Sävedalen härom året.

Sex (6) dagar senare återkom Trafikverket:
- Det är inte vårt ansvar. Du får anmäla detta till Partille kommun.
- Men, sade jag, kan ni inte bara skicka ärendet vidare? Ni borde ju känna era lokalt väghållningsansvariga i varje kommun? Ha ett register?
- Nä, något sådant register finns inte.
- Ok, sade jag (nu lite extra grinig...), kan du på något sätt skaffa fram kontaktuppgifter till ansvarig person i Partille kommun? Du sitter väl vid en dator, antar jag? Och jag står ute på stan med telefonen i handen.
- Nä, du får gå in på kommunens hemsida och ta reda på det.

Ridå! :mad:
 
Last edited:

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Pålamalmsvägen är för tillfället mer grusväg än asfalt i vissa kurvor, kör försiktigt!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bra grundidé!
Men jag förstår inte dom anklagande följdfrågorna i dina exempel.

Hade gott räckt med :

Länsväg 155 riktning mot Torslanda, vid Vikankorset, avfart mot Arendalsvägen ligger det sedan mer än en vecka en tillfällig varningsskylt omkullvält i vägbanan.

Själva skylten är skild från sin hållare, och driver runt på körbanan med den mörka sidan upp, mycket svår att se.

Farligt speciellt för motorcyklister och mopedister.

Och

Vid E6 genom Bohuslän, på er parkering vid Sältenmotet trafikplats 109, västra sidan står sedan lång tid tillbaka en kraschad lastbil parkerad.

Bilen läcker både diesel och olja, och förefaller övergiven.
Den har både registreringsnummer och tydliga kontaktuppgifter på utsidan.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top