Ang. nertid på Sporthoj.com

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi ska få så AMS (Auto motorsport) ändrar på sin sida för hur man rensar sin cache. Så folk inte sitter o blir ditskickade i onödan :)
 

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Med risk för att låta bitter, men det är dumt att bagatellisera något så allvarligt som en läckt databas.
Swedie skrev:
Det gör det oerhört svårt att göra något med de krypterade lösenorden som ligger i databasen
Knappast. Då den genomsnittliga SH-användaren förmodligen inte har allt för starkt lösenord så är detta enklare än du tror. Förmodligen använder ni SHA1, och då är det bara att slänga på mer beräkningskraft och vips så går det riktigt fort att knäcka majoriteten av alla lösenord.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skall byta mitt lösenord till "Yamaha".
Ingen kommer att klura ut det.
Det bästa är om alla andra gör likadant.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag skall byta mitt lösenord till "Yamaha".
Ingen kommer att klura ut det.
Det bästa är om alla andra gör likadant.
Det var riktigt, riktigt nedrigt gjort, dels snor Du mitt lösen och dessutom får jag ju inte heller ändra mitt! :mad:
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fan jag som hade ett bra lösenord som jag hade kommit ihåg även efter en rejäl huvudskada. Får tänka ut något nytt.

Komma ihåg lösenord? Är ju bara generera nåt skräp och låta keychain/keepass eller annat lagra det. Glömma bort - beställ ett nytt.

Så många unika datorer tror jag inte du surfar till SH med, inte sant?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Komma ihåg lösenord? Är ju bara generera nåt skräp och låta keychain/keepass eller annat lagra det. Glömma bort - beställ ett nytt.

Så många unika datorer tror jag inte du surfar till SH med, inte sant?

Oftast är det ett fåtal datorer man utnyttjar. Ibland händer det ju att man loggar in från någon annan extern dator. På så sätt inget större problem. Har inte blivit så pass modern att jag har låtit ett program skapa lösenord. Brukar tänka ut dem själv. Jag tycker det känns bra att kunna dem i huvudet.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Oftast är det ett fåtal datorer man utnyttjar. Ibland händer det ju att man loggar in från någon annan extern dator. På så sätt inget större problem. Har inte blivit så pass modern att jag har låtit ett program skapa lösenord. Brukar tänka ut dem själv. Jag tycker det känns bra att kunna dem i huvudet.

Jag kör, precis som de flesta andra, med lösenord jag kan minnas. Men jag har börjat vackla på sista tiden. Utan att göra det här till en mac vs win-tråd så måste jag ändå hylla keychain-funktionen i osx/ios. Logga in på macen, lösenordet sparas i molnet och hämtas av paddan och luren när jag ska in på sidan nästa gång. Kanonsmidigt värre. Kan säkert göras med Google chrome osv, men då måste du fortfarande komma ihåg lösenordet dit om du kommer till en "ny" dator.
 

Str3 R

Guest
Mina lösen är gissningsvis svårknäckta med minimum 17 olika bokstäver, siffror, snabel-a, procenttecken etc men den som vill ta sig in gör ju det i alla fall. Tjuven tar sig in ändå även om man har superlås på kåken/garaget. Säker kan man aldrig vara, man kan dock göra det lite knivigare att ta sig in genom att ha bokstäver utlandet inte har (t ex åäö) mitt i, i början eller slutet av lösenordet. Finns lösenordsgeneratorer på nätet där man kan få nytt lösenord. Här kan man beställa t ex ett 25 tecken långt lösenord. Eller hur långa lösenord man nu vill ha. Klicka gärna i alla fyra rutorna i högerspalten. :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Angående cache-problematiken

CCleaner är ett populärt gratisprogram som rensar bort skräpfiler och annat otyg från din hårddisk, det är rätt bra att någon gång då och då ta bort temporära filer och städa registret på en dator.

https://www.piriform.com/CCLEANER

Efter att du laddat ner det - Gå in i "alternativ" sedan "bevakning" och avmarkera "aktivera systembevakning" finns ingen anledning i världen att låta detta program ligga i aktivitetsfältet

http://www.tweakhound.com/2014/09/25/ccleaner-4-18-active-system-monitoring/
 

Smagatusk

Guest
Min dator är skitsur. Skickar mig fortfarande till felmeddelandesidan om jag anger www.sporthoj.com.
Går jag in på någon annan sida via historiken kommer jag rätt. :tungan
Antar jag får rensa lite :glömdet

Hej, Anna!

Efter stängningen av SH så har mina knappar på musen "bytt plats". Det som förr var högerklick är nu vänsterklick och vice versa. Anledningen till att jag tar detta med dig är att du var übersjysst vid ett tidigare tillfälle när du hjälpte mig med datorn.

Vet du hur jag löser detta?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej, Anna!

Efter stängningen av SH så har mina knappar på musen "bytt plats". Det som förr var högerklick är nu vänsterklick och vice versa. Anledningen till att jag tar detta med dig är att du var übersjysst vid ett tidigare tillfälle när du hjälpte mig med datorn.

Vet du hur jag löser detta?

Startmenyn - kontrollpanelen - mus. Där kan du välja om den ska vara för höger eller vänsterhänta.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ni med problem med cache osv, rensa webbläsarens cache. Testa starta om datorn, osv. Ibland kan sådant hjälpa att återställa nätverket (eller aktivera/inaktivera det).
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hej, Anna!

Efter stängningen av SH så har mina knappar på musen "bytt plats". Det som förr var högerklick är nu vänsterklick och vice versa. Anledningen till att jag tar detta med dig är att du var übersjysst vid ett tidigare tillfälle när du hjälpte mig med datorn.

Vet du hur jag löser detta?

:krama ha ha ha det hade inte jag vetat :tungan
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ni med problem med cache osv, rensa webbläsarens cache. Testa starta om datorn, osv. Ibland kan sådant hjälpa att återställa nätverket (eller aktivera/inaktivera det).

Jag har konstant problem med pengar, osäker på hur din lösning kommer att fungera dock.







Alla vet inte vad du pratar om.:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har konstant problem med pengar, osäker på hur din lösning kommer att fungera dock.







Alla vet inte vad du pratar om.:)

Cache, inte cash. :fakta
Men en cache i datorrelaterade sammanhang brukar vara lokalt sparade versioner av data som finns på servrar, för att slippa ladda ner allt alltid. Sparar bandbredd för servrarna och gör det snabbare för användaren.
Om servern/browsern inte upptäcker att filer i cachen uppdaterats serverside så kommer browsern att köra på de gamla, vilket ger lite knepiga problem när det händer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Cache, inte cash. :fakta
Men en cache i datorrelaterade sammanhang brukar vara lokalt sparade versioner av data som finns på servrar, för att slippa ladda ner allt alltid. Sparar bandbredd för servrarna och gör det snabbare för användaren.
Om servern/browsern inte upptäcker att filer i cachen uppdaterats serverside så kommer browsern att köra på de gamla, vilket ger lite knepiga problem när det händer.

Ja, det löser ju det med datorn.

Hur löser vi nu det med mina pengar?:gnissla
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top