Angående DN idag om hastigheten på Västerbron...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW

Hur gör man då med rödljusracingen? :confused:
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW

Sanning, här bor det 23000 pers. Inte ett enda trafikljus, typ en hastighetskontroll vartannat år. Funkar prima.

Hur gör man då med rödljusracingen?

På landet är det speedway i stället, 4 varv motsols. :fakta
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

En av dom ser ju dessutom ut att vara en ambulans :huvet

Fast utryckningsfordon är också skyldiga att följa trafikreglerna. Enda undantaget är när de är under utryckning, men då skall detta signaleras tydligt med ljus-/ljudsignaler och det måste ske utan att man riskerar att skada andra. Om ambulansen på bilden inte hade ljus-/ljudsignalerna på så gäller samma hastighetsgräns för den som för alla andra.
:fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen har företräde i trafiken - däremot skall det i vissa situationer lämnas företräde.
Det är en väsentlig skillnad - jämför att du bara har skyldigheter i trafiken - inga rättigheter.

Dessutom gäller för bilister; ..när du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister...:fakta

Hade det inte varit för att det är så många misledda anala jävlar som framför fordon hade jag påpekat att det där är anala jävla hårklyverier. Tyvärr är ju anala hårklyverier högst relevant pga de anala jävlarna i fordon. XD
Man ska ju inte glömma Kap 2 1§ i trafikförordningen, som lite sätter tonen på hur man ska bete sig gentemot sina mottrafikanter. Resten följer ju lite på den
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast utryckningsfordon är också skyldiga att följa trafikreglerna. Enda undantaget är när de är under utryckning, men då skall detta signaleras tydligt med ljus-/ljudsignaler och det måste ske utan att man riskerar att skada andra. Om ambulansen på bilden inte hade ljus-/ljudsignalerna på så gäller samma hastighetsgräns för den som för alla andra.
:fakta
Polis får bryta mot reglerna utan ljus/ljudsignaler om signalerna påverkar utryckningens mål menligt. Typ att tjyvarna smiter när de hör sirenen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Polis får bryta mot reglerna utan ljus/ljudsignaler om signalerna påverkar utryckningens mål menligt. Typ att tjyvarna smiter när de hör sirenen.

I stand corrected. Fordonet på bilden var dock fortfarande en ambulans.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är syftet med tråden att klaga på att hastighetsbegränsningen är för låg på bron :va

Om man då höjer 20km/h, hur stor är tidsvinsten då på den sträckan? Finns det någon anledning till att höja förutom att frustrerade mc-åkare känner sig kRenGta över för låg hastighet?

Skyltarna sitter ju där av en anledning. Om man vill köra för fort kan man väl åtminstone göra det på vettiga platser? Då menar jag inte Bogesund eller dylikt, inte konstigt att folk slänger ut skit på vägen där på sommaren.
Jag kör själv konstant för fort och har fått många böter för det. Dock har jag några regler jag håller mig till; ALLTID hålla hastigheten på 60 och neråt. Aldrig över 30km/h för fort om det inte är motorväg eller väl vald väg med hoj.
Varför? Ja, mestadels för plånbokens skull. Min fortkörningsförsäkring tar allt över 70km/h och max 30km/h för fort så där spelar det mindre roll. Men 50-sträckor brukar oftast vara begränsade till 50 av en god anledning. Bara för att man sitter på en hoj som man tycker bromsar jättefort och är väldigt lätt att svänga med så är ju tidsvinsten minimal på dessa sträckor att det är bra jäkla onödigt.

Det är en bro med hårda räcken och flera filer samt överfart för cyklister, då känns 50/60 som en vettig hastighet då skadeverkan ökar markant vid en sammanstötning i 70km/h.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Kör den ofta från söder till kungsholmen och på hoj i detta fall brukar jag brumma upp i 70-100 nånting och fram emot krönet så lägger jag vänsterarmen lite casual på tanken och tittar på utsikten (för inte är det nån jävel framför som man riskerar att braka in i, dom är kvar vid brofästet) så att folk ska fatta att jag inte är ute efter att bränna satan på 50väg eller vara nån sorts marodör. sen svänger jag alltid av mot rålis, så jag slår av i god tid och har god uppsikt över nämnda övergångsställe, rullar förbi i 60 kanske, aldrig varit några problem. förutom att jag är sjukt nojig att det ska ligga ngn polis bakom. V-bron är ett skämt att hålla 50 på.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Det är en bro med hårda räcken och flera filer samt överfart för cyklister.

Eller så ANPASSAR man sin hastighet och saktar ner innan nämnda överfarter. finns ingen anledning att mesa 50 över hela den där långa jävla brofan. Är det fri väg framåt så ser jag inga rationella argument för att hålla hastigheten över hela VB.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vi motorcyklister är ju inte representerade, och en jävla folka vann! Jag känner mig krEnGkT! :död
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Eller så ANPASSAR man sin hastighet och saktar ner innan nämnda överfarter. finns ingen anledning att mesa 50 över hela den där långa jävla brofan. Är det fri väg framåt så ser jag inga rationella argument för att hålla hastigheten över hela VB.

Förvisso inte MEN jag tror att de har med i beräkningen att om de skulle höja till 70 så skulle de som i dagsläget kör 30km/h för fort göra det även då. Så nu har de fått ned hastigheten till vad folk anser att den bör vara.
Det är bara ett gissning från min sida men jag tror att de många gånger medvetet lägger hastigheten betydligt lägre än vad som är brukligt bara för att få ner snitthastigheten då de vet att de notoriska fortkörarna då håller sig något lägre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förvisso inte MEN jag tror att de har med i beräkningen att om de skulle höja till 70 så skulle de som i dagsläget kör 30km/h för fort göra det även då. Så nu har de fått ned hastigheten till vad folk anser att den bör vara.
Det är bara ett gissning från min sida men jag tror att de många gånger medvetet lägger hastigheten betydligt lägre än vad som är brukligt bara för att få ner snitthastigheten då de vet att de notoriska fortkörarna då håller sig något lägre.

Fast det där antagandet att alla skulle köra ännu fortare har väl vid tester med att höja hastighetsbegränsningen visat sig vara ett felaktigt antagande?

Men broarna i tjockholm är generellt sett jävligt lågt satta i hastighetsbegränsning, och i princip ingen håller hastighetsbegränsningen på de stora lederna. Skulle dn ställa sig på valfri någorlunda avskild väg med 2+ filer i endera riktning skulle utslaget vara ungefär samma som på bron, om inte ännu fler som inte håller begränsningen.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vette fan varför, men just Västerbron får jag alltid blyfot på! antagligen för att man från båda hållen kört genom stan & det har segat som fan, & äntligen får man sträcka ut! :yoparty sen är det ju fin utsikt med som inspirerar!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I Sollebrunn mellan Alingsås och Trollhättan är de jEtTeARgA på 740-ligan som driftar och börnar.
Kanske ska tipsa DN om det scoopet. Kanske kan få en slant?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fast det där antagandet att alla skulle köra ännu fortare har väl vid tester med att höja hastighetsbegränsningen visat sig vara ett felaktigt antagande?
Det var det jag ville ha fram. Det finns så många sträckor där man inte fattar alls varför hastighetsbegränsningen är så låg. Ute hos mig har vi Sörgårdsvägen. 30-sträckor runt skolor, gott så, och tills för ett tag sedan 50 på resten. Nu är det 40 utöver skolsträckorna. Jag har ALDRIG sett en olycka där på de 7 år jag frekventerat vägen dagligen, morgon, kväll och helg, och jag har endast någon enstaka gång sett en fotgängare behöva hejda sig vid ett övergångsställe för att en bilist inte stannat. Däremot har jag sen det blev 40 sett en hel del (många fler än tidigare) idiotiska omkörningar av bilar som hållit 40...
Det är mycket lättare att respektera hastighetsbegränsningar om man begriper varför de är satta som de är.
I Stockholm sköter ju köbildningen hastighetsregleringen i rusningstid iallafall...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Trafikförordningen
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ska nog inte kommentera själva hastighetsproblematiken då jag oftast kör den hastighet jag anser passar omständigheterna och inte vad en generell skylt säger.

Fast jag tycker nog att filmskaparens referens till Tyskland som ett hastighetsparadis med fri fart inte stämmer, man får ju intrycket att det skulle vara obegränsad hastighet överallt och att alla trafikanter är snudd på Shumacherkopior vilket inte stämmer på en fläck.

När det smäller gör det ingen skillnad om det sker i Tyskland så givetvis är hastigheten en faktor.
Dock har Tyskarna i stort haft inställningen att det ska finnas snabba transportvägar och anpassat dem därefter så det finns garanterat inga övergångsställen på Autobahn :D

Däremot vet nog alla som kört på Autobahn hur det känns att ligga och njuta av den fria farten när plötsligt hela vägbanan framför en förvandlas till en massiv, röd vägg av bromsljus pga stau (trafikstockning), då om inte annat vet man att man/(om man) lever :crash
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Så om jag förstått det rätt.
När bil svänger in på en väg med korsande cykelväg skall bil lämna företräde.
Men om bil kör på sagda väg så skall cykel lämna företräde.

Lämnar ju ingen möjlighet till taskiga situationer där. :3freak
 

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Luleå
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
"Långsammast med 40 kilometer i timmen - en traktor!"

På nedersta raden är det ju en buss som körde 36km/h :3freak

Skönt iaf att de stora fordonen höll hastigheten, de borde byta ut det här med km/h till en begränsning på rörelseenergi istället så vi på hoj får en liten boost :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tittade på slutade av videon och det är där det viktiga sägs. Låg hastighet betyder inte ökad säkerhet, utan snarare blir det fler desperata omkörningar, sena sådana, eller tidiga. Oavsett, man skapar dålig trafikrytm.

Det finns en hastighet som är optimal, men överlag väljer en moralististstyrd politiker att sänka hastigheten, snarare än att utgå ifrån vetenskapliga och REALISTISKA scenarion.

Se på Eskilstuna som exempel på hur illa det blivit efter att man sänker hastigheten och dimensionerar ner vägarna istället för att med mer trafik, bredda, göra störra och öka hastigheten för att få undan bilarna som ska från A till B.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top