Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Torsdagsupdate:

Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.

Lahislda13_zps64461569.jpg
Vad är det som står och skräpar där i bakgrunden?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns elmotorer för blandade varv. Finns ganska mkt att välja på...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Önskar herr Johansson ett stort lycka till inför helgens gjutning och hoppas på strålande resultat! :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Håller tummarna (i grillvantar):tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blev ändrade planer, fick ett par timmar ledigt i eftermiddag så jag gjuter idag istället. Återkommer med resultatet.:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför har vi ingen livestream via t.ex. Bambuser när gjutningar sker...??

Minsta ni kan göra är att filma det hela och klippa ihop en time-laps snutt av det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Film är på G, jag ska på surströmmingsskiva om en timme så det hinns inte med idag tyvärr.

Liten kort sammanfattning av gjutningen, det gick både bra och mindre bra. Själva idén med gipstäckt styrofoam i sand funkar kanonbra med väldigt fina ytor, däremot var det lite handhavandefel när jag satte biten i sanden så det blev ett hålrum inuti.

Lahislda18_zps81910e05.jpg


Jag fyllde sand i hålrummet så gott jag kunde men trots det blev det en luftficka kvar som gjorde att gipset fes ihop av tyngden av aluminiumen, pga detta rann inte smältan ut som den skulle och lämnade ett tomrum på ena sidan av växelhuset.

Lahislda19_zps21b7aa88.jpg


Ingen fara på taket det här, bara att göra om och tänka till lite bättre hur avluftningar och sånt ska placeras till nästa gång.:tummenupp

Brytarkåpan till bonnevillen blev i alla fall bra.:D

Bevingadskruv_zpsd61bfc63.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur tjock blir den i materialet? ser tunt ut el är de för att de blev som de blev?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Varför inte bara fräsa huset?
Förvisso kul med egna idéer men lämnar inte tekniken gjutning lite att önska?
All respekt till dig som orkar göra om.

m
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tråkigt att det inte blev så bra som det var tänkt, men bättre lycka nästa gång!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varför inte bara fräsa huset?
Förvisso kul med egna idéer men lämnar inte tekniken gjutning lite att önska?
All respekt till dig som orkar göra om.

m

Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".

Som sagt, beklagar att det inte gick som tänkt... Men det vare tt bra försök! själva teorin var det ju inget fel på, bara ett smärre materialfel som satte käppar i hjulet! Resten av gjutningen såg ju riktigt bra ut, detaljfinishen verkar det ju inte vara något fel på (man ser ju till och med limfogarna mellan frigolitplattorna). Och änglakuken är som vanligt magiskt fin :D Nästa gång så spikar du den tror jag:tummenupp

Jag ska fräsa ut en alukuktavla som plåster på såren till dig när jag väl fått fräsen min att fungerera som det är tänkt:hihi
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".


Typiskt luftproblem, tror att den kan vara lättare att lyckas om du vänder formen 180 grader, då kan du lättare avlufta och så kan du lägga matare på toppen. Om det inte går är ett ingjut ned på sidan med inlopp i botten att föredra. Lycka till :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som sagt, beklagar att det inte gick som tänkt... Men det vare tt bra försök! själva teorin var det ju inget fel på, bara ett smärre materialfel som satte käppar i hjulet! Resten av gjutningen såg ju riktigt bra ut, detaljfinishen verkar det ju inte vara något fel på (man ser ju till och med limfogarna mellan frigolitplattorna). Och änglakuken är som vanligt magiskt fin :D Nästa gång så spikar du den tror jag:tummenupp

Jag ska fräsa ut en alukuktavla som plåster på såren till dig när jag väl fått fräsen min att fungerera som det är tänkt:hihi

Jo ytfinishen lämnar inget att önska direkt, ska bli kul att se hur nästa bit blir när jag tänker till lite mer på hur den hamnar i formen.:)

Typiskt luftproblem, tror att den kan vara lättare att lyckas om du vänder formen 180 grader, då kan du lättare avlufta och så kan du lägga matare på toppen. Om det inte går är ett ingjut ned på sidan med inlopp i botten att föredra. Lycka till :tummenupp

Exakt, med formen upp och ner och ingjut i botten så smältan når den tjocka gaveln först och sen stiger genom väggarna upp till ventileringsrör som sitter runt kanten på väggen.

Har du hållit på gjuta tidigare? Det vore fint med nån kunnig som påpekar ifall man gör något tokigt, så var inte blyg att kommentera framöver.:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top