Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
enbart som hobby, men det vore kul om det blev ngt mer än så :O)
för att kunna ta betalt behöver jag mer erfarenhet och referenser så jag kan tänka mig att göra detta
mycket billigt, typ vad förbruktningsmaterialet kostar, + ngn hundring, vet bättre när jag sett en ritning.

enklare blir det ju om du/ngn tillverkar en mall i trä/mdf/hård frigolit e.t.c. det är ju där det blir en del jobb..
beroende på hur komplex formen är?.

vad gäller en mall så måste det finnas 2% krympmån, antingen tillverkar man i detta fall huset så att krympningen inte spelar roll eller så gör men det 2% större.

hör av dig hur det blir...

Låter trevligt :) Jag kollar på Johanssons gjutningar när de anländer och ser om jag kan göra något bra med dem först. Går det inte så hojtar jag till :tummenupp Tack för erbjudandet :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Växellådshusen kom idag! Ska se om jag kan göra något bra med dem. Har en 50 mm tjock bit som kan sågas till en hålbild och användas på den biten som blev bäst i andra änden. Ska ta en närmare titt på det nästa garagebesök.
På bilden ses även att herr Johansson har en konstnärlig sida! Finfint :rofl
 

Bifogat

  • CAM01467.jpg
    CAM01467.jpg
    205.6 KB · Visningar: 634

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett mycket gott försök Johansson, hatten av och många bug och bock får du! :Bugar :Bugar :Bugar :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jahopp, då var rören till ramen (förutom subframen) notchade och klara. Ska bara jaga fatt på herr tig-are nu så jag kan få det helsvetsat. Sånt lämnar jag till en som kan svetsa fan så mycket bättre än vad jag kan...

Slänger in en bild på en igelkott också.
 

Bifogat

  • CAM01471.jpg
    CAM01471.jpg
    235.4 KB · Visningar: 319
  • CAM01463.jpg
    CAM01463.jpg
    191 KB · Visningar: 409

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Försöken att såga isär och svetsa ihop de delar av husen som blev bra är påbörjat. Husen sattes upp i lilla sågen. Kapar till bitarna nu men svetsar inte ihop ännu eftersom det är lättare att komma åt att fräsa lagerlägen när huset är lite kortare. Anledningen är att två lagerlägen måste fräsas inifrån för att få till klackar som lagerna ska pressas mot. Eller, ja, måste och måste, men med de verktyg jag har så måste de fräsas inifrån. Iallafall om jag kör utan rundmatningsbord. Har tillgång till ett rundmatningsbord också, men det är så jävla stort att jag inte tror jag får in både bord och arbetsstycke i fräsen samtidigt...
 

Bifogat

  • CAM01475.jpg
    CAM01475.jpg
    234.2 KB · Visningar: 326
  • CAM01478.jpg
    CAM01478.jpg
    238.6 KB · Visningar: 354

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu är ju gjutningarna avslutade och Johansson är SH gjutkung, men nästa gång kanske det är läge att 3D-skriva växellådan... :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, jag hoppas också att det går vägen :näsblod Vi får se!
3D-skrivare hade varit något :rolleyes: Finns ju apdyra grejor om man ska skriva i metall, men går det att skriva i någon av de lättare metallerna?

Angående val av metod så tror jag mer på gjutet än bockat och svetsat.
Om inte annat så för att:
-Bocka och svetsa = inte så coolt. Många kan det.
-Fräsa ur en klump = inte så coolt. Många kan det. Slöseri med material = för amerikanskt...
-Gjuta = Sketacoolt att man kan fixa sånt hemma i garaget, och inte många alls som gör sånt. Blir stabilt som fan.

Så då var valet självklart :D
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
har absolut inga kunskaper om gjutning, men hade inte herr Johansson problem för att aluminiumen hann stelna? om du ändå ska kapa de "dåliga" bitarna och försöka svetsa ihop, hade det inte varit smartare att gjuta mindre delar av växellådan direkt och sedan svetsat ihop dessa?
bara en fundering :)
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Har du någon som svetsar aluminium? om inte skulle jag kunna tänka mig att hjälpa dig (bor i Laholm)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
...Finns ju apdyra grejor om man ska skriva i metall, men går det att skriva i någon av de lättare metallerna?...

Ser inte varför det inte skulle funka med aluminium, vet folk som gjort det i titan.

Att lägga strängar av flytande metall är svårt, det vet nog Mr. Ku... förlåt, Johansson. Därför lägger man en sträng metallpulver som smälts med laser sekunden efter, det finns dock andra tekniker också. Och det finns väl inget som direkt hindrar från att använda alu-pulver? Men snordyrt är det tyvärr... :gnissla
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Svetsa är lurt, det slår sig lätt! Jag hade föredragit att göra grova gjutningar och fräst sista biten.

Du tänker lite för kort nu. Precis som vid gjutning lämnar man ju naturligtvis arbetsmån för att slutbearbeta delarna efter ihopsvetsningen. Fördelen med svetsningen är dessutom att man på vissa ställen kan gå ner avsevärt i godstjocklek gentemot gjutning och ändå få det betydligt stabilare än en gjuten låda. Man kan dessutom välja stadigare legeringar än vid gjutning. Gjutning är i mina ögon slöseri med material, för justera lahis citat lite.

Gjutgods i sig har ju inte bästa hållfastheten så bara där tvingas man upp i godstjocklek pga gjutgodsets sämre hållfasthet. Plus att gjutning kräver viss väggtjocklek för att materialet ska flyta ut och fylla upp utan luftbubblor.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
har absolut inga kunskaper om gjutning, men hade inte herr Johansson problem för att aluminiumen hann stelna? om du ändå ska kapa de "dåliga" bitarna och försöka svetsa ihop, hade det inte varit smartare att gjuta mindre delar av växellådan direkt och sedan svetsat ihop dessa?
bara en fundering :)

Jo, det hade det nog varit. Men nu har jag lagt jobb på _Johansson_ så det räcker så jag gör mitt bästa med det jag har :)

Har du någon som svetsar aluminium? om inte skulle jag kunna tänka mig att hjälpa dig (bor i Laholm)

Tackar för erbjudandet! Jag har en polare som svetsar alu och som ska prova på växellådshuset, men det är inte alltid han har tillgång till svets (inte hans svets) så skulle det strula så hojtar jag till.
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Tackar för erbjudandet! Jag har en polare som svetsar alu och som ska prova på växellådshuset, men det är inte alltid han har tillgång till svets (inte hans svets) så skulle det strula så hojtar jag till.

Ja du är välkommen!
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top