Amatör-frågor om hur man kommer igång med race

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tjena, har några frågor eftersom jag e lite sugen på att använda min motard på riktigt.

1. För att få tävla i rookie/nybörjarklass antar jag att det krävs licens. Vart löser man en sån? Vad kostar den? Hur gör man?

2. Hojen ska ju vara najjad o med uppsamlingskärl m.m. Var kan jag hitta alla regler?

4. Vart kan man träna närmst Göteborg?

Kommer säkert fler frågor men tacksam för hjälp!:)
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
På fråga 1 och 2 tycker jag att du ska kolla på www.svemo.se där står det.
Licensen du ska ta heter Supermoto B

Man går en teori kurs och så får man göra några starter, inget avancerat. Det tar en dag.

angånde fråga 2, så ska du najja så mycket som möjligt, eftersom man inte vill tappa oket eller bromsgreppet t.ex. :rolleyes:
inga vätskor ska kunna rinna ut, alla ska ledas till kärl.
Ingen glykol i kylaren.

Nu fick du en start iallafall..:näsblod

dewil skrev:
2655533 Tjena, har några frågor eftersom jag e lite sugen på att använda min motard på riktigt.

1. För att få tävla i rookie/nybörjarklass antar jag att det krävs licens. Vart löser man en sån? Vad kostar den? Hur gör man?

2. Hojen ska ju vara najjad o med uppsamlingskärl m.m. Var kan jag hitta alla regler?

4. Vart kan man träna närmst Göteborg?

Kommer säkert fler frågor men tacksam för hjälp!:)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
dewil skrev:
2655533 Tjena, har några frågor eftersom jag e lite sugen på att använda min motard på riktigt.
Bra bra, du kommer inte ångra dig. :tummenupp

1. Engångslicens kan man lösa på plats á 300 kr per tävling(2600 helår), egentligen ska man ha gått en licenskurs men på alla tävlingar hittills har en snabb genomgång med tävlingsledaren innan räckt. Men bästa är klart att ha gått en licenskurs och en sån kommer vi med stor sannolikhet hålla här i Örebro framåt vårkanten. Se mer i reglementet nedan.

2. http://www.svemo.se/file_out.php?id=1216

4. Regelbunden träning förekommer nog närmast i Örebro? Men ni får väl jobba på att försöka fixa nånstans att köra, ni är många därnere. :tummenupp
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Ja får man nånstans att köra så shoppas det hjul till crossen direkt, men som det känns nu vet man inte om man vill offra degen till typ 3 tävlingar som är realistiskt... Synd som fan att alla gokartbanor verkar hålla sig stängda för hojfolket
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
tack för svaren! Verkar onekligen kul som fan att tävla. Lite skit att det inte finns bana i Gbg så man kan träna....
Vi Gbgare som e sugna måste väll på något sätt hitta nånstans vi kan köra och träna? Får skapa tråd i gbg forumet!
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Hade ju kunnat funka, det finns ju ett par som tränar med lite konor på bananpiren men det är ju inte bajset direkt. Har ju ingen bil med krok nu ändå men så fort den blir såld så...
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Jag ska också köra några rookietävlingar nästa säsong. Vi måste fixa nånstans att träna runt Göteborg, att åka 30 mil enkel resa för att träna i Örebro håller inte.
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
nej sånna resor funkar ju bättre för tävlingar. Vad är hindret att få köra på gocart banor? försäkrings-skäl eller att de inte vill ha tvåhjulingar på banan?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
dewil skrev:
2656596Vad är hindret att få köra på gocart banor? försäkrings-skäl eller att de inte vill ha tvåhjulingar på banan?
Har varit och frågat på några ställen och alla säger samma sak... Skälet att man inte får köra är för att det inte finns nån grusslinga så därför kan banorna inte klassas som en motard-bana. Och dom kan inte klassas som nått annat heller så man blir lite låst. Sen är många rädda att man förstör banan när man krachar för att fotpinnarna tar i men hur mkt. man än förklarar att problemet är löst med ett par fotpinneskydd så lyssnar dom inte.

Hur har tex. innomhushallen i Södertälje löst problemet med försäkringar mm. skulle jag bra gärna vilja veta. :va
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
supermoppe skrev:
2656664 Har varit och frågat på några ställen och alla säger samma sak... Skälet att man inte får köra är för att det inte finns nån grusslinga så därför kan banorna inte klassas som en motard-bana. Och dom kan inte klassas som nått annat heller så man blir lite låst. Sen är många rädda att man förstör banan när man krachar för att fotpinnarna tar i men hur mkt. man än förklarar att problemet är löst med ett par fotpinneskydd så lyssnar dom inte.

Hur har tex. innomhushallen i Södertälje löst problemet med försäkringar mm. skulle jag bra gärna vilja veta. :va

Ja hur de löst det kan man ju fråga sig. Kanske mest är kassa undanflykter från gokartbanorna. Lite konstigt att ha en regel som säger att det MÅSTE vara grus-slinga för att banan ens skall kunna klassas. Begränsar ju sportens tillväxt!
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
supermoppe skrev:
2656664 Har varit och frågat på några ställen och alla säger samma sak... Skälet att man inte får köra är för att det inte finns nån grusslinga så därför kan banorna inte klassas som en motard-bana. Och dom kan inte klassas som nått annat heller så man blir lite låst. Sen är många rädda att man förstör banan när man krachar för att fotpinnarna tar i men hur mkt. man än förklarar att problemet är löst med ett par fotpinneskydd så lyssnar dom inte.

Hur har tex. innomhushallen i Södertälje löst problemet med försäkringar mm. skulle jag bra gärna vilja veta. :va

Dom har löst det så att den som tar sönder betalar.

dewil skrev:
2656596 nej sånna resor funkar ju bättre för tävlingar. Vad är hindret att få köra på gocart banor? försäkrings-skäl eller att de inte vill ha tvåhjulingar på banan?

Glöm inte att det går att köra på knatte cross banor där det inte är så spårigt och stalpigt, är väldigt bra träning dessutom! :tummenupp
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jocke W skrev:
2656727 Dom har löst det så att den som tar sönder betalar.
Hur går det med försäkringar om man skadar sig? För den banan kan ju inte vara besiktigad och godkänd för motard för 5 öre.
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
den som har sönder betalar kan jag leva med! Man behöver ju inte köra som en idiot utan få lite känsla bara!
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Den här banan har det ju varit lite snack om tidigare.

http://www.borasminimoto.se/

Den är stor + att motarder har kört där förut.

Enginehardware hade lite körningar på gång i somras men det sket sig pga olika anledningar. Jag hoppas det kan ordna sig till nästa säsong.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ni får gå ihop och organisera er, det låter nästan som ni tror att det ska lösa sig av sig självt men inget lär ju hända om ingen tar tag i saken. Starta en förening eller nåt, kämpa lite! :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
marcus56 skrev:
2656868 Ni får gå ihop och organisera er, det låter nästan som ni tror att det ska lösa sig av sig självt men inget lär ju hända om ingen tar tag i saken. Starta en förening eller nåt, kämpa lite! :tummenupp
Samla ihop ett gäng gubbar och gå och anmäl er till Kortedala och framförallt Thomas af K på Enginehardware. Är det nån på the west coast som kan ordna nåt är det han :tummenupp
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
marcus56 skrev:
2656868 Ni får gå ihop och organisera er, det låter nästan som ni tror att det ska lösa sig av sig självt men inget lär ju hända om ingen tar tag i saken. Starta en förening eller nåt, kämpa lite! :tummenupp

Så stekta sparvar kommer inte flyga in i munnen!? åfan! det var nått nytt!

Uppskattar alla tips om hur, vad o vem man ska kontakta! Man har ju massa tid att jaga folk nu när det är vinter!
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
supermoppe skrev:
2656742 Hur går det med försäkringar om man skadar sig? För den banan kan ju inte vara besiktigad och godkänd för motard för 5 öre.

Körning på egen risk :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
dewil skrev:
2656990 Så stekta sparvar kommer inte flyga in i munnen!? åfan! det var nått nytt!

Uppskattar alla tips om hur, vad o vem man ska kontakta! Man har ju massa tid att jaga folk nu när det är vinter!

Se ovan:
Samla ihop ett gäng gubbar och gå och anmäl er till Kortedala och framförallt Thomas af K på Enginehardware. Är det nån på the west coast som kan ordna nåt är det han
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Supermoto skrev:
2657084 Se ovan:
Samla ihop ett gäng gubbar och gå och anmäl er till Kortedala och framförallt Thomas af K på Enginehardware. Är det nån på the west coast som kan ordna nåt är det han


kanske var otydlig. menade att jag uppskattar tipsen!:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top