Alternativ till vHoldr och GoPro!

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Tjabba, vandrarde runt lite i stan och fick tag på denna lilla mojäng. Grym som fan, sitter fast typ överallt och ramlar garanterat inte av om du sätter fast den ordentligt. Det som är fint med denna är att du slipper köpa massa små kameror, här är det vanlig stativgänga så i princip alla kameror passar! :yoparty

DSC_1819.jpg


Man kan sätta den på gaffeln, kanske bäst att sätta den på den ofjädrade delen så att man inte får massa skakningar!
Bild0040.jpg


DSC_1814.jpg


Om man sätter den på fotpinnen så måste man blockera fotpinnen på någotvis så att den inte fäller in sig, det skulle vara jobbigt! :D
Bild0042.jpg


DSC_1810.jpg


Är inte meningen att ha den där men jag ville bara visa att den passar runt styrets omkrets utan problem.
DSC_1816.jpg


Stativhuvudet är av modell manfrotto 486 och klämman heter manfrotto superclamp 035 och tål att hålla en tyngd av 15kg. Den är igentligen till för att hålla uppe studiobelysning. :tummenupp

Hoppas på att köra en Hornet 600 till våren vilket ger lite mera fästmöjligheter, finns i princip inga ställen att fästa på min nuvarande RS125 om man jämför med en streetfighter. :banana

/Marvin
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Jag hade aldrig riskerat min systemkamera på det sättet iaf... bra klämma dock! :)
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jag hade aldrig riskerat min systemkamera på det sättet iaf... bra klämma dock! :)

Behöver ju inte vara en systemare, kan vara en liten kompaktkamera eller en filmkamera. Systemaren var där för att visa hur det kan se ut, dock så kommer jag nog köra med den på styret nästa sommar. :tummenupp
 

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Riktigt bra alternativ till alla sugpropps stativ man sett. Byggde ett eget kamera fäste till min hoj (styret) men denna var ju toppen eftersom den verkar kunna fästas överallt. Vart köpte du den och vad låg priset på??
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Riktigt bra alternativ till alla sugpropps stativ man sett. Byggde ett eget kamera fäste till min hoj (styret) men denna var ju toppen eftersom den verkar kunna fästas överallt. Vart köpte du den och vad låg priset på??

Jag köpte klämman + stift och distans för 350 kronor, men räkna med lite till. Var utförsäljningsrea, sen så huvudet hade jag hemma. Det är ett kulhuvud till Manfrotto stativ!

Men kolla runt lite på nätet, klämman heter Superclamp 035 sedan ska du ha en metallplatta som distans och ett stift som gör att du kan fästa ditt stativhuvud uppe på själva klämman! Vet tyvär inte vad dessa två har för artikelnr. Men jag ska se om jag kan få tag på dom på något vis, här har du en bild på alla delar iallafall!

//Marvin
 

Bifogat

  • DSC_1824[1].jpg
    DSC_1824[1].jpg
    237.3 KB · Visningar: 157

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Klart du ska köra med systemkameran. Du får ju bilder därefter också :tummenupp

När jag har skaffat en ny hoj med lite mer plats på styret så kommer jag nog köra med den där! :yoparty

Får bli till att fixa någon liten hållare för ir-fjärren så man bara kan trycka på en knapp så tar den en bild, sen kan ju d5000 filma också. :tummenupp
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Akta Er för stenskott bara! :va

Annars finns det stillbilds/filmfunktion i nya GoPro HD:

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VIzJBrFXmaI&hl=sv&fs=1&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VIzJBrFXmaI&hl=sv&fs=1&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Akta Er för stenskott bara! :va

Annars finns det stillbilds/filmfunktion i nya GoPro HD:

Jo, det finns det. Men man kan ju inte jämföra en liten kompakt kamera mot en systemare, typ som att jämföra en minimoto med en 1098. :brinnerup

Manfrotto är riktigt bra saker.
Ja och hur blir det med stenskott? Hade inte velat ha stenskott på kamerans lins.. Ingen som har ett bra förslag/lösning?

Köp ett billigt filter, om du är orolig så kan man ju köpa två stycken och gänga i varandra. :)

Alternativt en plexiglas skiva framför som man micklar dit på något sätt. :tummenupp
 
Last edited:

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Jo, det finns det. Men man kan ju inte jämföra en liten kompakt kamera mot en systemare, typ som att jämföra en minimoto med en 1098. :brinnerup



Köp ett billigt filter, om du är orolig så kan man ju köpa två stycken och gänga i varandra. :)

Alternativt en plexiglas skiva framför som man micklar dit på något sätt. :tummenupp

Plexiglas har jag funderat på, men ja. Frågan är hur fan man ska få på skiten. Filter blir svårare då gängerna är smått böjda då jag filmade ut ur fönstret när jag satt i bilen.. Ett hål i marken och kameran fick en fin fönsterlistsyning..

Det här alternativet till stativ såg dock riktigt, riktigt trevligt ut!

Edit: Vet inte när jag har pengar å lägga på en bulletcam och dessutom tycker jag att jag har en trevlig kamera, vill kunna köra mina egna halv-manuella inställningar och dyl.
 
Last edited:

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Plexiglas har jag funderat på, men ja. Frågan är hur fan man ska få på skiten. Filter blir svårare då gängerna är smått böjda då jag filmade ut ur fönstret när jag satt i bilen.. Ett hål i marken och kameran fick en fin fönsterlistsyning..

Det här alternativet till stativ såg dock riktigt, riktigt trevligt ut!

Edit: Vet inte när jag har pengar å lägga på en bulletcam och dessutom tycker jag att jag har en trevlig kamera, vill kunna köra mina egna halv-manuella inställningar och dyl.

Köp ett motljus skydd och sen limma på en plexi skiva över det.

353_4345_HB-46-Bayonet-Hood_front.jpg


Fin cykel att börja med, jag skulle varit glad om jag börjat med en sån eller en Mito, själv fick jag en Suzuki K50... :va

Körde också moped innan jag tog steget till mc, men fin är den. :)
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Fint! Känner du till någon bra webshop etc för stativ/kamera-tillbehör osv? Mitt intresse för filma svalnade för ett tag sedan, noll koll på affärer och dyl...

Cyperphoto finns ju, dom ska vara rätt billiga har jag hört. Jag brukar dock bara köpa över disk så jag vet inte så många webshopar! :brinnerup

Kolla prisjakt annars! :tummenupp
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Ser att vi delar smak när det gäller kameror och hojar :D Dock är din Rs lite nyare, men kamerorna kan det inte var så stora skillnader på :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Limma inte fast plexi, det blir så lätt repigt. Jag skulle ta vanligt fönsterglas ist, är ni oroliga ta lite tjockare, typ 6mm. Tål en bra smäll(hur våldsam smäll tål inte lyktglas på typ ett extraljus, och det är inte i närheten av 6mm...) Sen spricker det nog mest troligt bara vid en bra smäll, då är det väl bara att byta ut...

För övrigt, så det som var filmat med den där helmetcamen verkade vara en ruggigt skön bana, blev lite sugen :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top