Alternativ motor i ZX7 bortsett från ZX9/ZX10?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
uppgradera fjädring, bromsar å skaffa, höj den bak å skaffa läckra race kåpor. Vill du ha mer hk, plana toppen, pilla med förgasarna räcker inte det är det lika bra att byta upp sig till något annat modernare.

Själv tycker jag 750-1000 old school e mer än nog för att rejsa mot moderna superbikes, behövs ju inte mer.
Så paja inte den mer än nödvändigt, det e mitt råd.

- Plana toppen och jett-setta förgasarna ger inte så mycket extra krut, vad jag förstått?
Att byta mot en nyare/modernare hoj är inte aktuellt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Porta toppen, större ventiler, vassare kam, högkomps kolvar, lättare vevstakar,

Detta kostar säkert dubbelt så mycket som en beggad nästan passande motor på 100cc extra.

Fördelen är att hojen är original att motorn låter rätt mera krut och ändå ha kvar känslan o att det funkar hela tiden.

En annan fördel är att du inte måste göra allting på en gång..

Börja med kolvar o kam..

Nästa vinter porta o ventiler

Nästa vinter vevstakar o släpp upp rpm när botten håller för högre rpm..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Porta toppen, större ventiler, vassare kam, högkomps kolvar, lättare vevstakar,

Detta kostar säkert dubbelt så mycket som en beggad nästan passande motor på 100cc extra.

Fördelen är att hojen är original att motorn låter rätt mera krut och ändå ha kvar känslan o att det funkar hela tiden.

En annan fördel är att du inte måste göra allting på en gång..

Börja med kolvar o kam..

Nästa vinter porta o ventiler

Nästa vinter vevstakar o släpp upp rpm när botten håller för högre rpm..

- Om det funnits en vettig ZX9-motor till vettigt pris hade jag förstås klippt den, men det verkar extremt tunnsått på svenska marknaden.

Dina förslag är helrätt, men frågan är vad de kostar....plus att man får ha motorn nedplockad i omgångar, vilket är ett jädra bök.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tror han Hayabusamannen är närmst sanningen, en turbokonvertering är nog vad du ska göra för att behålla charmen, slippa riva ur motor & allt annat. Börja ladda lite försiktigt, kommer snabbt upp i 170-180 kusar med snurrbon!

Annat alternativ är att konvertera till insprutning, där lär du kunna hämta lite pulver med.
Varken sprut eller turbo innebär några jättepengar om man kan fixa det mesta själv vad jag förstått.

- - - Updated - - -

Tror han Hayabusamannen är närmst sanningen, en turbokonvertering är nog vad du ska göra för att behålla charmen, slippa riva ur motor & allt annat. Börja ladda lite försiktigt, kommer snabbt upp i 170-180 kusar med snurrbon!

Annat alternativ är att konvertera till insprutning, där lär du kunna hämta lite pulver med.
Varken sprut eller turbo innebär några jättepengar om man kan fixa det mesta själv vad jag förstått.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tror han Hayabusamannen är närmst sanningen, en turbokonvertering är nog vad du ska göra för att behålla charmen, slippa riva ur motor & allt annat. Börja ladda lite försiktigt, kommer snabbt upp i 170-180 kusar med snurrbon!

Annat alternativ är att konvertera till insprutning, där lär du kunna hämta lite pulver med.
Varken sprut eller turbo innebär några jättepengar om man kan fixa det mesta själv vad jag förstått.

- - - Updated - - -

Tror han Hayabusamannen är närmst sanningen, en turbokonvertering är nog vad du ska göra för att behålla charmen, slippa riva ur motor & allt annat. Börja ladda lite försiktigt, kommer snabbt upp i 170-180 kusar med snurrbon!

Annat alternativ är att konvertera till insprutning, där lär du kunna hämta lite pulver med.
Varken sprut eller turbo innebär några jättepengar om man kan fixa det mesta själv vad jag förstått.
Så talar en man som inte vet vad han pratar om.
turbokonvertering är för folk som vill mekka som idioter och bränna pengar. konvertering till insprut lär inte ge något nämnvärt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Så talar en man som inte vet vad han pratar om.
turbokonvertering är för folk som vill mekka som idioter och bränna pengar. konvertering till insprut lär inte ge något nämnvärt.

Nä, jag kan inte väldigt mycket.
Men överladdning är överlägset om det handlar om effektuttag, är vi överens om det?

Vad menar du med att mekka som idioter?
Givevis mycket jobb just när du hänger på turbon, men om du inte jagar bakhjulshästar för att åka ifrån Jörgens Sportster så kan du nog åka relativt underhållsfritt. (Eller ja, så underhållsfritt det blir med en hoj som är 15-20 år gammal).

Tycker du att ett motorbyte är mindre meckigt, förstärka ram, nya fästpunkter, få drev, sving etc. i linje.

Kom med något konstruktivt till TS istället för att försöka läxa upp mig gubbkärring.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tror han Hayabusamannen är närmst sanningen, en turbokonvertering är nog vad du ska göra för att behålla charmen, slippa riva ur motor & allt annat. Börja ladda lite försiktigt, kommer snabbt upp i 170

- Turbobygge är nog utanför min range of skills, tyvärr. Får hålla mig till rena mekbitar utan för mycket pusslande med flöden och värme.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag hade personligen väntat tills en prisvärd ZX9RB motor dyker upp. Sen hade jag plockat ner den, renoverat den, smällt dit högkompskolvar eller kanske big bore kit... letat efter flatside förgasare, fiddlat med toppen etc etc. Fördelen är att du kan köra runt med 750 motorn ett tag tills du är klar med ZX9R motorn, sen är det inte alls mycket arbete att få dit den i ramen. En annan motor kommer innebära i princip att du plockar ner din gamla motor och försöker klämma dit den nya och det kommer ta tid att eventuellt bygga om fästena och kanske svetsa osv. Då står ju hojen tyvärr.

Sen givetvis få till en grym fjädring och geometri för att göra den roligare. Så hade jag gjort!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag hade personligen väntat tills en prisvärd ZX9RB motor dyker upp. Sen hade jag plockat ner den, renoverat den, smällt dit högkompskolvar eller kanske big bore kit... letat efter flatside förgasare, fiddlat med toppen etc etc. Fördelen är att du kan köra runt med 750 motorn ett tag tills du är klar med ZX9R motorn, sen är det inte alls mycket arbete att få dit den i ramen. En annan motor kommer innebära i princip att du plockar ner din gamla motor och försöker klämma dit den nya och det kommer ta tid att eventuellt bygga om fästena och kanske svetsa osv. Då står ju hojen tyvärr.

Sen givetvis få till en grym fjädring och geometri för att göra den roligare. Så hade jag gjort!

- Ja det är så jag tänker, men det verkar som det inte finns några 9-motorer till salu i Sverige. På Ebay kan jag få tag i dem för ca 6 000 SEK, men det känns dyrt för en gammal orenoverad motor som säkerligen kräver några tusen pesetas ytterligare i service/justering.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Så talar en man som inte vet vad han pratar om.
turbokonvertering är för folk som vill mekka som idioter och bränna pengar. konvertering till insprut lär inte ge något nämnvärt.

nja... ett moderat turbotryck är nog den billigaste lösningen.... borde gå trots 11.5 i komp och fuggisar.

ladda 0,4 bar = kanske 35-40hk. och 30nm extra.

att trimma N/A blir dyrt.

fattar dock inte varför man vill lägga ner pengar på gammal hoj...

mvh
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
fattar dock inte varför man vill lägga ner pengar på gammal hoj...

mvh

- Tja, varför lägger man pengar på något alls som är gammalt? Bilar, hus, etc..

Men det är off-topic eftersom jag nu valt att lätta och förbättra prestandan på den gamla hojen, och den här tråden "Hojbyggen" handlar just om att bygga/bygga om motorcyklar som förmodligen inte är nya.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
nja... ett moderat turbotryck är nog den billigaste lösningen.... borde gå trots 11.5 i komp och fuggisar.

ladda 0,4 bar = kanske 35-40hk. och 30nm extra.

att trimma N/A blir dyrt.

fattar dock inte varför man vill lägga ner pengar på gammal hoj...

mvh

Precis en sådan konvertering jag syftade på. En riktigt fin linjär kurva som drar tidigt med.
Varenda häst i N/A motorer blir ju sviiindyr.

Jag förstår ändå MickeZX7R, älskar man verkligen sin gamla hoj så handlar det inte om att spendera pengar på något gammalt slitet utan man investerar i sin hobby.

Du känner själv av vilken nivå som är lagom / för hög.
Personligen hade jag absolut inte gett mig på ett motorbyte utan istället gått på turbo, men å andra sidan så tycker jag att teorin är riktigt spännande och framförallt häftig, så jag är väl lite färgad där.. :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
6000 kr är väl inte jättefarligt? Du kan ju försöka ge dem ett lägre brud, tror inte de är lättsålda för 6000 kr. Kolla runt i våra svenska mc skrotar med.

Jag köpte en fräsch ZX7R motor 2007 för 5000 kr på bikes skrot!

Det finna många fördelar med att uppdatera sin gamla hoj. Försäkringen ligger på någon hundring och med uppdaterad prestanda är den egentligen inte långsammare eller tråkigare än en nyare cykel.

Sen är det kul att förbättra en hoj.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Det finns bigbore till zx9 A-B så blir det 998cc vilket kompisen monterade på sin zx9 vilket gav med lite puts på toppen 158 hjulhästar:banana så det vore något till dit bygge och förövrigt mycket drivfsäkra motorer på zx9 an Den med bigbore hade gått över 11000 mil när den blev krash och min zx9 med turbo gick 3500 mil standard plus 6700mil med turbo innan en vevstake gav upp he he .
//Björne:fyllisar
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
6000kr låter väldigt prisvärt om det går att skruva i utan ombyggnad. Köper du en annan dräparmotor och måste bygga om en massa saker för att då dit den, så springer kostnaderna iväg rejält. Då måste du få "Dräparmotorn" gratis om det ska vara värt besväret....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
6000kr låter väldigt prisvärt om det går att skruva i utan ombyggnad. Köper du en annan dräparmotor och måste bygga om en massa saker för att då dit den, så springer kostnaderna iväg rejält. Då måste du få "Dräparmotorn" gratis om det ska vara värt besväret....

- Jo, men den behöver säkerligen ses över vad gäller lager och ventiler också, så det är ju inte slutsumman då. Men visst, det tål att tänkas på.

- - - Updated - - -

Det finns bigbore till zx9 A

- Jo jag har haft big bore i tankarna, men bara om det blir en 9-motor då. Annars blir det för lite effekt för pengarna.

- - - Updated - - -

6000 kr är väl inte jättefarligt? Du kan ju försöka ge dem ett lägre brud, tror inte de är lättsålda för 6000 kr. Kolla runt i våra svenska mc skrotar med.

Jag köpte en fräsch ZX7R motor 2007 för 5000 kr på bikes skrot!

Det finna många fördelar med att uppdatera sin gamla hoj. Försäkringen ligger på någon hundring och med uppdaterad prestanda är den egentligen inte långsammare eller tråkigare än en nyare cykel.

Sen är det kul att förbättra en hoj.

- Jag budar på en motor i England nu...får se vad det landar på med frakt o allt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Aj aj aj, där sved det lite i synnerven.

Det hör egentligen inte till trådämnet, men kombinationen av "investera" och "hobby" i samma mening borde trigga förnekelsealarmet hos de flesta.

Oj, dig ogillar jag verkligen instinktivt.
Jag fattar om du mäter allt i kronor och ören, vissa gör det.
Men om du nu får fjärilar i magen av din gamla cykel så är vi ett gäng som faktiskt struntar i att det ur ekonomisk synpunkt är en dålig idé att lägga pengar på våra kära grejor.

när jag säger investera så menar jag inte det man gör i fonderna, utan på må bra-kontot.
Jag tror inte du har ett sådant, så bortse från förklaringen.

Kör hårt Micke! Jag tror på dig.

Typ som att riva isär en rostig gammal bil, byta sjuk plåt och lacka.
Du får aldrig igen pengarna, men gör det för att du älskar bilen.
Vad är det du inte förstår?
 
Last edited:

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Fan vad mycket skit du får MickeZX7R för detta, jag har ingen inputt i frågan mer än att kör på.
Älskar att läsa byggtrådar, hur galana dumma idiotiska dom än är, det är det som gör sporthoj.

ZX9 motor ser dock ut som bästa alternativet i mina oerfarna ögon.

Kör hårt!
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
På det hela taget har jag fått bra input i tråden från både påhejare och "realister", så tackobock : )

Dock verkar det inte finnas någon här som monterat annat än ZX9-motor i sin 7:a, tyvärr
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top