Alpinestars stövlar Web med Goretex läcker

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Mina nya stövlar läcker! Jag köpte dem i höstas och i går kördes första turen i regn. Jag blev fuktig om strumpan. Efter en mer noggrann koll (sitta och läsa tidningen med stövelklädda fötter i en vattenhink) visade det sig att båda stövlarna läcker på framsidan (vid det där som flexar när man går och vid dragkedjan).

Trist. Jag köpte stövlar med Gore-Tex just för att de skulle vara helt vattentäta.

Är det någon annan som har Web-stövlarna som har samma problem?

Är det bara jag som tycker att ett par gore-texstövlar skall vara helt vattentäta?

Kan någon Göteborgare tipsa om någon skomakare som kan fixa goretext-stövlar? Även om affären kommer att få betala reparationen gör dom det väl inte själva. Stövlarna är köpta på en av Göteborgs större MC-butiker.
 

Bifogat

  • web-black_small.jpg
    web-black_small.jpg
    1.7 KB · Visningar: 520

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Goretex är aldrig helt tätt. Men nog skall det klara av att du kör i regn. Klarar de inte det så tycker jag att du skall gå och få dem utbytta.

Du skall nog inte förvänta dig att de håller tät om du har dem i en hink med vatten. De har ju knappast helt tät dragkedja.

Sedan bygger ju principen med Goretex på att det är ett semipermeabelt membran som släpper igenom partiklar under en viss storlek men inte andra större partiklar.

Goretex släpper igenom fria vattenmolekyler (vilket det finns mycket av i vattenhinken) som tex. svett (vattenånga med fria vattenmolekyler) men inte vattendroppar, dvs regn. När du då stoppar ned fötterna i vattnet så finns ju inte längre vattendroppar som hålls ihop av ytspänningen utan vattenmolekylerna kan röra sig relativt fritt och därmed kan en mindre mängd passera över membranet pga. vätsketrycket. Du blir då blöt.


:hej


Edit/ Jag kan ju säga att mina skinnstövlar utan goretex håller helt tätt trots att det regnar, så länge som de är ordentligt infettade.
 
Last edited:

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag sträckkörde drygt 30 mil i hällregn med mina Dainese Goretex stövlar i somras.Fötterna var helt snustorra när jag kom fram!!

Så visst ska de vara täta...fast kanske inte i en vattenhink :rolleyes:

Är det "äkta" Goretex eller någon kopia i dina stövlar?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gore-texen är nog tät nog. Problemet är nog snarare sömmar, som inte görs lika seriöst på mc-stövlar/handskar som de görs på exvis jackor. Jag hade ett par Alpinstars handskar, goretex. Funkade skräp, så jag åkte tillbaka och bytte hos handlaren på friggagatan. Inga problem, de bytte rakt av utan snack.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Testet med vattenhinken är kanske väl drastiskt, men ändå... Skall stövlarna vara vattentäta så ska de.

Dragkedjan spelar ingen roll eftersom "plösen" innanför är helt sluten, ungefär som på stövlar med snörning.

Stövlarna har riktig Gore-Tex.

Och att goretex inte släpper igenom regn men skulle släppa igenom vatten i hink har jag svårt att förstå. Regnet lägger sig ju platt på plaggen? Goretex är ju inte vattenavstötande som impregnerade kläder, utan just ett nästan tätt membran.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Gore-Tex GARANTERAR att deras membran håller tätt så ta du dina stövlar och gå tillbaka till återförsäljaren och reklamera dom. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
capri skrev:
Jag sträckkörde drygt 30 mil i hällregn med mina Dainese Goretex stövlar i somras.Fötterna var helt snustorra när jag kom fram!!


Mina med...ruskans goa faktiskt...

men som sagt..."hinktestet" är väl lite aningen barskt mot dojjorna =)
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Hinktestet "borde" gå bra. Har sett hur goretex har använt en sko nersänkt i ett akvarium i reklamsyfte. Man kunde även sticka ner handen i skon och känna att den var torr :tummenupp :rolleyes:
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har likadana (eller väldigt liknande), och dom har funkat väldigt bra för mig hittills :tummenupp däremot har jag inte vågat/behövt köra "hinktricket" ännu.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Goines skrev:
Gore-Tex GARANTERAR att deras membran håller tätt så ta du dina stövlar och gå tillbaka till återförsäljaren och reklamera dom. :)

Word! Stämmer, bara lämna in på garantin.

Jag har ett par Alpinestars GoreTex dojor, och dom håller hur bra som helst, inga minnen av blöta fötter finns. Detta trots duktigt regnande.
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Undertecknad har personligen testat sina Alpinestars
SMX Gore-Tex i badkar och JA - dom skall vara HELT
vattentäta ( var ingen fukt i dem efter två timmar ).

Vad gäller dragkedja så sitter den utanför Goretex-Membranet
och påverkar därför inte resultatet.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Jag pratade med affären (Ahlqvists här i Göteborg) i telefon, och det är bara att lämna in dem. Ahlqvist skickar dem till Grahns, så får vi se vad som händer.

Jag får inga lånestövlar under tiden och jag kan inte gå från affären med ett par nya stövlar under armen, men det hade jag inte räknat med.

Tur man har kompisar att låna stövlar av under tiden! :tummenupp
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Sådär! Slutet gott, allting gott. Jag fick ett par nya stövlar på garantin. Inga frågor, inget tvivel, bara några dagars väntan. Tummen upp till Ahlqvists i Göteborg och till Grahns!
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Jag har samma...
mina är torra!

Men dragkedjorna pajja så nu är dom inne på bytning/lagning vid bytning så blire det ett par s-mx istället :D
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top