Alperna...Here we come 5/7

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hup - har huserat runt i alperna några dagar... och hunnit med en "del roliga bergspass"

Gissar att typ 2-300 svenske motorcyklister träffas i Heiligenblut (bredvid Grossglockner) d. 10/7..

Jag ska vara på plats där - efter FIM Rally i Tulln v. Wien.. Inga anmälen eller så - blir bara jättekalass på campingen där i Heiligenblut - ett reellt bra ställe för motorcyklister..

Tydligen, är detta Heiligenblut en gammal tradition från 80´tio-talet, som SMC vill väcka till liv igen..


Vi kanske ses...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag håller på å försöker hitta nåt bra ställe för gopro kameran jag fick igår :tummenupp
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
25/7 drar vi (5st) ner till Hamburg för att ta tåget till München. Vidare över Fernpass och ner till Fiss. 2 dagar där och Timmelsjoch och Stelvio samt Silvretta i närheten.

Vidare till Simonhof hotell och utforska området runt grossglockner i 4 dagar. Sen München till tåget hem.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Då har man kommit hem efter 12 dagars körning i bergen :tummenupp
Inte en dags regn utan bara sol å värme:D. Ska sortera lite bilder samt lägga lite film på YT taget med en gopro bland alppassen.
Det tar nog några dagar innan man fattar vad man sett :tummenupp

Ett tips ang. biltåget...
Köp med vad ni skall äta å dricka på färden för det som dom sålde på vårat tåg var slut på någon timme och det var INGEN restaurangvagn utan konduktören hade ett litet krypin som han sålde från.:gnissla
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Ett litet smakprov.. Malta i Österrike:tummenupp

Har suttit o velat om vi ska hinna iväg på en mc-semester i år eller ej. När man ser din bild blir man ju fett sugen!

Lutar åt båt till Gdynja, ner till Prag, vidare till Venedig, sen norrut igen, till Swinoujscie och båt hem.
Tänker tälta, utom i Venedig där vi kör hotell två nätter. Så hoppades slippa boka så mycket, tar det allt eftersom. Bokar bara båtarna och hotellet hemifrån.
Är det överoptimistiskt tror ni?
Kommer köra genom Polen, Tjeckien, Österrike, Tyskland. Någon med tälterfarenhet i dessa länder?

Vi har ca 12 dagar på oss, från ankomst i Gdynja till båten från Swin. Siktar på max 30 mil på en dag, vissa dagar neråt 10. Vill kunna köra i lugn och ro, njuta av utsikten och ta pauser både här o där.

Tar gärna emot tankar och funderingar! :)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Ett litet smakprov.. Malta i Österrike:tummenupp

Grym bild. Jag var själv nere i Österrike en snabbis för några veckor sedan. Var på väg genom Maltatal, men vände pga att mörka moln tornade upp sig och det började regna rejält. Sparar Malta till nästa resa istället, hopps på bättre väder då :)
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Nu vart jag med sugen på en sån här resa nästa sommar, vad kostade era resor på ett ungefär? 15-20k?
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Nu vart jag med sugen på en sån här resa nästa sommar, vad kostade era resor på ett ungefär? 15-20k?

Läs mitt inlägg längre upp #28

Min resa inkl allt bensin,mat osv kostade ca11-12K

Körde ungefär 240mil och 6 nätter på bikerhotell inkl halvpension.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Nyss hemkommen från min tripp ner till Alperna. :)

Riktigt fina vägar, sjukt härliga kurvor, kan varmt rekommendera alla pass och otroliga vyer till mina medtrafikanter på forumet!
Vi tog bland annat Grossglockner (en tiopoängare!), Silvio-passet och en del andra mindre pass vi bara ramlade över.

Det var lätt att hitta rum, vi sökte oss till billiga varianter hemma-hos. Det var spännande att få träffa nya människor varje kväll.

Bensinen i Österrike låg på runt 13 euro, maten på rimliga nivåer också.

Vi betalade mellan 40-80 euro per natt för dubbelrum (hade min sambo där bak). Billigast i Österrike, dyrast i Schweiz (undvik!! hutlösa priser på både boende och mat. 15+ euro för en pizza!).

Mycket vinkande blev det, fullt av motorcyklar där överallt.
Kul att se en del fräsa förbi en på mer streetfighter-aktiga modeller, i nerförsbackarna. Stup på ena sidan, bergsväggen på andra. Kurvorna var bokstavligen talat 180 grader.
Hade jag inte haft all packning och henne där bak så.... :yoparty

Jag fick definitivt mersmak av resor utomlands! Vyerna på 2000-meters höjd slår småländska skogarna, med råge.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top