Allt om MC däck

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Det står nämligen mellan Dunlop Sportsmart och Metzler M5. Har bara lite svårt att bestämma mig. Har inte kört nån av dem innan, men vill ha längre livslängd än Pilot Power som höll ca 500 mil.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det står nämligen mellan Dunlop Sportsmart och Metzler M5. Har bara lite svårt att bestämma mig. Har inte kört nån av dem innan, men vill ha längre livslängd än Pilot Power som höll ca 500 mil.

SportSmart håller nog längre än M5, enligt min erfarenhet. Men det är kanske marginellt, beroende på körning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur många mil kan man räkna med att kunna klämma ut ur Dunlop sportsmart?

Beroende på hur ryckig gashand du har, men i garaget står en gixxer som gått drygt 700 mil inklusive minst 4 dagar på bana. Däcken har lite knepig form och är i mina ögon slut av den anledningen, men det finns ett par hundra mil mönster kvar i dem för touring...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Gör ett trådlyft, behöver ett nytt bakdäck till hojen. Har kollat runt lite men det är ju rena djungeln för en nybörjare. BT021, BT023 och Pilot Road 2 är däck jag hört talas om innan i alla fall, något som sticker ut där? Tips och råd mottages tacksamt!

Edit: Sporthoj Katrineholm!? Google har svikit mig! :gnissla
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gör ett trådlyft, behöver ett nytt bakdäck till hojen. Har kollat runt lite men det är ju rena djungeln för en nybörjare. BT021, BT023 och Pilot Road 2 är däck jag hört talas om innan i alla fall, något som sticker ut där? Tips och råd mottages tacksamt!

Edit: Sporthoj Katrineholm!? Google har svikit mig! :gnissla

Frågan är hur kör du,, bara landsväg, bara bana eller både och??

jag anpassar min köp för bana nu för tiden.

Men tidigare körde jag Michelin pilot power 2ct och Metzler M3 jättebra däck enligt mig

Jag har bankörda däck som duger många landsvägmil att sälja om du komma undanbilligt.

här kan du välja vilket som helst enligt mig. http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl
 

lzy

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
hedemora
Hoj
Ktm superduke R -08
Tjenare ! Vad tror ni bara handla nytt ? Frågan är då vad man ska ha ? image.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har ett dilemma. Har beställt ett Roadsmart 2 till min FZ1:a men undrar om jag kanske borde skicka tillbaka det och beställa ett Sportsmart. Jag kör mest gata, nån bandag om året. Jag undrar om sportsmart är nåt för mig som kör både när det är blött och kallt. Om det värms upp fort nog, om man behöver köra hårdare för att få upp värmen i däcket än i ett ett roadsmart 2. Lite sånt. Hjälp mig, Sporthoj. Com!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har ett dilemma. Har beställt ett Roadsmart 2 till min FZ1:a men undrar om jag kanske borde skicka tillbaka det och beställa ett Sportsmart. Jag kör mest gata, nån bandag om året. Jag undrar om sportsmart är nåt för mig som kör både när det är blött och kallt. Om det värms upp fort nog, om man behöver köra hårdare för att få upp värmen i däcket än i ett ett roadsmart 2. Lite sånt. Hjälp mig, Sporthoj. Com!

Nej, kör på ditt RS2 du.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tjenare ! Vad tror ni bara handla nytt ? Frågan är då vad man ska ha ? View attachment 387465

Jo det finns ju men tänkte mest med tanke på "brända" kanten. Vissa säger köp nytt och andra säger att det inte är nå problem.

" Vissa" vet inte vad de pratar om. Det är är ganska normalt efter en dag på en bana. Ytan har gått lite varm och eftersom du inte har fulla nerlägg och kör bort gummit samlas det på kanten. Möjligen behöver du justera lufttryck men det är inget fel på däcket.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har du någon bra motivering till det?
Jag kan ju börja med att fråga hur du motiverar eventuellt byte till SportSmart när du ändå är ute efter ett däck för blandad körning på gata oavsett väder? Det är ju precis vad RS2 är till för.

Inget av det är dåliga däck, bägge funkar på bana och bägge funkar på vägen. Jag har testat bägge hyggligt ingående...

RS2 har snabbare uppvärmning eftersom det är ett däck för mer varierande förhållanden. SS tål högre värme eftersom det är gjort för att klara bankörning med lägre lufttryck. RS2 är bättre på kalla/blöta underlag, SS är bättre på grepp med fullt nerlägg. RS2 finns i ditt garage, SS gör det inte...
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tänker att Sportsmart kanske erbjuder liite bättre grepp där ett Roadsmart skulle släppt, tänker visserligen mest på framdäcket, då jag fortfarande går i lite hett i tajta böjar, och bromsar ibland under nedlägg.

Så jag behåller bakdäcket, men ska jag skaffa ett mjukare(läs sportigare) däck fram ? Eller blir risken att det inte värms upp tillräckligt under normal gatkörning, och släpper därför ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tänker att Sportsmart kanske erbjuder liite bättre grepp där ett Roadsmart skulle släppt, tänker visserligen mest på framdäcket, då jag fortfarande går i lite hett i tajta böjar, och bromsar ibland under nedlägg.

Så jag behåller bakdäcket, men ska jag skaffa ett mjukare(läs sportigare) däck fram ? Eller blir risken att det inte värms upp tillräckligt under normal gatkörning, och släpper därför ?
Ett sportigare däck har inte bättre grepp om det inte får arbeta under rätt förhållanden. Det har inte "mer grepp" bara för att det är sportigare... Prova ett slick i regnväder får du se. Om vi fortsätter jämförelsen med SportSmart så är inte det ett problem, de är ju gjorda för gata så de funkar men är det blött är de märkbart vingligare än RS2.

Men visst, ett RoadSmart är inte gjort för trailbraking in i kurvor och attackerande körning utan kommer ju protestera av flera orsaker (profil, stomme, gummiblandning) om man misshandlar det tillräckligt. Men funkar det för enstaka bankörning i snabb (röd) grupp borde det rent principiellt klara gatkörning.

Så frågan är väl egentligen vad du mentalt är tryggast med... Det brukar funka bäst. ;)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur fort kör Du och vilka banor kör Du? Talar vi SMC-kurs eller bandagar?

Generellt sett funkar ett bra däck som RS2 upp till mitten av snabb grupp om vi talar snabb grupp, och håller Du koll på konditionen ser Du om de börjar gå varma på ytan, dvs Du börjar överbelasta dom.

Ett mjukare, men banrelaterat gummi fram kommer i stället att utgöra en belastning vid landsvägsturer om Du överraskas av regn eller inte lyckas hålla uppe temperaturen i däcket. Bl a därför är det inte så tokigt att ha samma däck fram och bak.

Jag har kört Sportsmart och det är fantastiskt fina gatdäck, RS2 har jag bara sett andra köra men de presterar synbart bra och ägarna är nöjda. När jag provat hojar med Rs2 monterade har det tyvärr varit på torra banor men de har fungerat klockrent för det jag utsatt dom för.

Så - jag är inne på Jåkes linje och tycker Du ska ge Dina Rs2 en chans när Du ändå har dom i garaget. Att ligga med lite broms in i sväng eller avvakta med att gå på gas är inget som inte Rs2 klarar av när jag provat dom.

Lycka till hur än Du väljer att göra :)
Jag tänker att Sportsmart kanske erbjuder liite bättre grepp där ett Roadsmart skulle släppt, tänker visserligen mest på framdäcket, då jag fortfarande går i lite hett i tajta böjar, och bromsar ibland under nedlägg.

Så jag behåller bakdäcket, men ska jag skaffa ett mjukare(läs sportigare) däck fram ? Eller blir risken att det inte värms upp tillräckligt under normal gatkörning, och släpper därför ?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sportsmart dör inte av lite regn dom heller, jag har kört med knät i asfalten genom hästskosektionen på arlanda test track i spöregn med sportsmart...

(men jag tänker inte prova igen, för det var skitläskigt och jag gjorde det bara för att jag tänkte att det nog gör minst ont att bara lowsida hojen lite lugnt istället för att bromsa omkull eller styra ut i diket vilket var det jag trodde jag hade att välja mellan när kurvan nöp lite väl mycket i vänstervarv)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helt rätt, det var en tidning för några år sedan som testat Michelins motsvarande sortiment i vått. Jag tror dert skilde ca 4s i varv tid mellan sporttouring och gat/bandäcket, den stora skillnaden, med mer än 10 s nackdel, kom gentemot bandäcken (power one street) och DOT (Power One B tror jag det var?)

Så - det när nog livslängden som är största skillnaden Inget av däcken är dåliga, men däcken har olika för- och nackdelar.
Sportsmart dör inte av lite regn dom heller, jag har kört med knät i asfalten genom hästskosektionen på arlanda test track i spöregn med sportsmart...
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nu tror jag att jag har fått svar på mina frågor. Det är så klart om vad jag är trygg med. Just nu har jag några suddgummidäck (OEM Dunlop) som är slut innan det har gått 300 mil. Visst, jag har inte haft några konstigheter med dem, men med RS2 har jag hunnit bygga upp ett förtroendeförhållande. Jag klarar mig nog med RS2 fram också då jag inte ens kör i snabb grupp på bana, och i går fick motardmaffian vänta på mig i korsningarna på en (jätte)knixig (skogs)väg :(
Tack för det utförliga svaret allihop ! Det blir RS2 fram och bak.

Ett sportigare däck har inte bättre grepp om det inte får arbeta under rätt förhållanden. Det har inte "mer grepp" bara för att det är sportigare... Prova ett slick i regnväder får du se. Om vi fortsätter jämförelsen med SportSmart så är inte det ett problem, de är ju gjorda för gata så de funkar men är det blött är de märkbart vingligare än RS2.

Men visst, ett RoadSmart är inte gjort för trailbraking in i kurvor och attackerande körning utan kommer ju protestera av flera orsaker (profil, stomme, gummiblandning) om man misshandlar det tillräckligt. Men funkar det för enstaka bankörning i snabb (röd) grupp borde det rent principiellt klara gatkörning.

Så frågan är väl egentligen vad du mentalt är tryggast med... Det brukar funka bäst. ;)
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top