Allt blinkar i takt med blinkers

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
Vad är det första man bör kolla upp när baklykta & framlykta blinkar i takt med blinkersarna? Lamporna/dioderna slocknar aldrig helt utan skiftar snarare i styrka..

Det är miniblinkers som blinkar i normal takt och ett diod-baklyse.

Det blinkar inte så mcyket men sbp tyckte att det var för mycket. De slog ner på baklyktan, det blinkar ännu mer när bromsljuset åker på.
Framlyktan såg jag själv att den blinkade när jag stod i garaget efteråt, men det är kanppt märkbart.

Hojen är en GSX-R750 -00

red: årsmodell
 
Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Vad är det första man bör kolla upp när baklykta & framlykta blinkar i takt med blinkersarna? Lamporna/dioderna slocknar aldrig helt utan skiftar snarare i styrka..

Det är miniblinkers som blinkar i normal takt och ett diod-baklyse.

Det blinkar inte så mcyket men sbp tyckte att det var för mycket. De slog ner på baklyktan, det blinkar ännu mer när bromsljuset åker på.
Framlyktan såg jag själv att den blinkade när jag stod i garaget efteråt, men det är kanppt märkbart.

Hojen är en GSX-R750 -00

red: årsmodell

Har du kollat jordningen? Låter som ett jordfel, antagligen har någon jordkabel släppt...
Lycka till!

:)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det första man bör kolla upp när baklykta & framlykta blinkar i takt med blinkersarna? Lamporna/dioderna slocknar aldrig helt utan skiftar snarare i styrka..

Det är miniblinkers som blinkar i normal takt och ett diod-baklyse.

Det blinkar inte så mcyket men sbp tyckte att det var för mycket. De slog ner på baklyktan, det blinkar ännu mer när bromsljuset åker på.
Framlyktan såg jag själv att den blinkade när jag stod i garaget efteråt, men det är kanppt märkbart.

Hojen är en GSX-R750 -00

red: årsmodell
Som sagt,,, typiskt jordfel :tummenupp , kolla alla jordpunkter smörj med en klick lågtemperaturfett finns på Volvo.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Vad är det första man bör kolla upp när baklykta & framlykta blinkar i takt med blinkersarna? Lamporna/dioderna slocknar aldrig helt utan skiftar snarare i styrka..

Det är miniblinkers som blinkar i normal takt och ett diod-baklyse.

Det blinkar inte så mcyket men sbp tyckte att det var för mycket. De slog ner på baklyktan, det blinkar ännu mer när bromsljuset åker på.
Framlyktan såg jag själv att den blinkade när jag stod i garaget efteråt, men det är kanppt märkbart.

Hojen är en GSX-R750 -00

red: årsmodell

Garanterat

JORDFEL!! :ajjabajja
 

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
Kan även vara voltregulatorn som gett upp!

Ok, hur testar man spänningsregulatorn? Den ska väl stabilisera spänningen till 12V kan jag tänka mig? Bara att mäta spänningen ut?

Jag har kollat alla jordpunkter jag kan hitta, gjort rent alla kontaktstycken jag kan hitta och blinkrelät verkar funka som det ska.
Jag har även direktjordat kritiska punkter som blinkers och lampor, allt utan resultat.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Garanterat
JORDFEL!! :ajjabajja

Absolut... 98% sannolikhet...
Sök runt batteriet, jorden till styret jordanslutning av motor.
Använd en tjock lång kabel, ena änden på batteri-minus och den andra jordar du punkter som ska vara jordade men som du misstänker inte är det.
Går snabbt att hitta.

Jorda inget som är/ska vara +12V. Oanade sensationer kan inträffa. :ajjabajja
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Spänningsregulatorn kan du enkelt kolla genom att sätta en multimeter mellan + och - på batteriet med motorn igång, då ska den visa minst 13.5V. Tror du ställer multimetern i vDC läge (kolla upp det först, för jag är inte säker)
 

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
har pillat lite mer idag, regulatorn höll sig inom toleranserna. 13,8V eller nåt sånt över batteriet med motorn igång.

något som jag inte testat förrut är att ha motorn igång när jag kollar lamporna..
nu märkte jag att flämtandet ökar i takt samt avtar något i styrka.. det blinkar alltså snabbare och skillnaden mot att inte ha blinkersen på är inte så stor (det syns mao knappt).
med motorn avstängd så är ju "blinkandet" i takt med blinkers, med motorn på så är det inte det..
obs. det är lamporna som ändrar blink-hastighet, blinkers funkar som de ska.

några startproblem finns absolut inte (det är ju en rad4, startar med ett klockbatteri ;))
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top