Allt är svart, men klockan fungerar

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Hojen dog sista centimetrarna innan jag skulle stanna för att gå och äta. Vred till off. Nu är den helt död. Inga lampor alls men klockan fungerar. Kollat alla säkringar. Batteriet nyladdat, håller 13V. Blir självklart inget spänningsfall vid "start" för inget fungerar och det hörs inte ett knyst.
Rengjort batteripolerna också.
Det är en Yamaha XJ 900 Diversion 03:a.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hm. Ingen expert men kanske är kabelbrott/glapp från batteriet och ut. Kan du mäta någon annanstans efter batteriet?
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Huvudsäkringen fungerar. Och klockan dör när jag drar ur den. Kan det vara själva tändlåset som pajat? Det känns som vanligt iofs.
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Huvudsäkringen fungerar. Och klockan dör när jag drar ur den. Kan det vara själva tändlåset som pajat? Det känns som vanligt iofs.
Nu lyser den och startar, men dör när jag släpper upp kopplingen på ettan. Ibland direkt ibland efter några sekunder..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
kombinerat med övriga symptom låter det som något relä som inte mår som det ska. börja med kopplingskontakten och relät för sidostödet.
Elkungen är i farten igen. Kopplingskontakten får inte motorn att dö. Sidostödet kan få den att dö men har inget med belysning att göra. Villospår.

TS, du har sannolikt kabel- eller kontaktfel. Kan du skaka fram ett elschema? Vad gjorde du för att få den att lysa upp igen? Testa att slå på tändningen om vrida styret fram och tillbaka och gå även och ryck lite i kablarna du kommer åt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är långt ifrån någon el expert. Men kolla så batteri anslutningen är åtdragna och inte är en massa oxid kolla även så jordkabeln är hel.
Men håller med som nämnts tidigare. Låter som något kabelbrott/glappkontakt
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Problemet funnet! Det var glapp i kabeln från tändningslåset. Den var tvungen att ligga i viss vinkel för att få kontakt. När jag vingelvred styret minsta lilla när den började rulla kom den i annat läge och slog av. Fick binda upp kabeln för att ta mig hem. Glapp är verkligen en mardröm att felsöka. Tack för alla svar!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skönt att det löste sig. Känn och titta på om det är fler som är dåliga i närheten av den som var sliten.

Det är alltid kul när någon som haft problem berättar hur det går och vad som var fel
 
Nyheter
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Top