Allergi mot mygg, finns det och vad gör man?

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sånt där är för fjollor!

Jag köper detta märke när jag krigar;
www.bushman-repellent.com

Brukar köpa den med inbyggd solskyddsfaktor, "bushman Repellent plus" med 80% DEET:banana:D
I Sverige får det inte säljas myggmedel med en högre DEET-halt än 20%, mesigt!

Jo det verkar fungera bra om man kollar på den reklamfamiljen som finns på bild.

Alla är ju JeTeGlAdA!

Edit: finns säkert en anledning till varför det inte får säljas, antagligen jättebyråkrati eller för att det inte är, jag vene, ohälsosamt? Speciellt om det ska strykas på outvecklade glyttar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Använder Deet100% och 80% vid behov.Lite onödigt så men det finns Deet 50% vilket är ganska lagom.
Dom svenska me 20% är i svagaste laget för att fungera.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jo det verkar fungera bra om man kollar på den reklamfamiljen som finns på bild.

Alla är ju JeTeGlAdA!

Edit: finns säkert en anledning till varför det inte får säljas, antagligen jättebyråkrati eller för att det inte är, jag vene, ohälsosamt? Speciellt om det ska strykas på outvecklade glyttar.

Sverige är lite skitnödiga men jag skulle undvika att smeta in små barn med geggan.
Enligt hemsidan sp är det safe från 3 månader och uppåt (med hänvisningar till "tester").
 
Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Du refererar ju till försäljarens hemsida...brukar du lita på bilförsäljare också?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Deet100% löser upp syntetkläder och kan ge vanföreställningar med mera vid överdosering...
Dock vid begränsad använding är det helt okej att använda.
Inga risker kortvarigt

Sikta dock på Deet50 i sprayform, ganska bra klösa i det
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Deet100% löser upp syntetkläder och kan ge vanföreställningar med mera vid överdosering...
Dock vid begränsad använding är det helt okej att använda.
Inga risker kortvarigt

Sikta dock på Deet50 i sprayform, ganska bra klösa i det

Nej, du känns som en pålitlig källa när det kommer till både kortsiktiga och långsiktiga skador orsakade av medicinering :crash
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nej, du känns som en pålitlig källa när det kommer till både kortsiktiga och långsiktiga skador orsakade av medicinering :crash

Men herregud, grejerna är testade och DEET har använts sedan andra världskriget.

Det enda som sagt är att vissa plagg ligger risigt till och om man är känslig så kan det irritera huden.
Vid överkonsumtion kan det mesta vara farligt, tom vatten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej, du känns som en pålitlig källa när det kommer till både kortsiktiga och långsiktiga skador orsakade av medicinering :crash

Haha...mmm men du lilla gumman bara för att jag har dubbelt så hög iq kvot,30 gånger högre utbildningsnivå så
behöver du inte vara ledsen i ögat,det är som det är:fakta

För dom övriga så är det inga problem att hitta Deet 50,80 och 100 i t.ex Uk.
Dom starkare är lämpiga att applicera med spray, svenska Deet20 funkar att smörja med men använd dom starkare
för att duscha på en, flugfäna landar inte ens..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den enda direkta grejen man märker av med starkdeet är att
det kvaddar lukt o smaksinne.Så få inte det på tungan..

Lite som med grejen med t-röd i maten från friluftsköket, räcker med en droppe så är det dålig smak
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bölderna får man pga överaktiva mastceller som frisätter bla histaminer vilka ger svullnad och klåda. Barn ger man en daglig tablett av Aerius, det är senaste generationens antihistamin som inte gör en trött och hängig. Finns som munsönderfallande tablett man lägger på tungan, perfa för barn som inte vill svälja tabletter.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är allergisk mot getingstick och när jag var yngre hade jag stora problem med myggbett. Nu blir jag sällan myggbiten alls istället vilket är skönt.
Antihistamin funkar bra men xylocain som någon nämnde är min bästa kompis till mycket.
Även loppor som finns i vattnet där kanadagäss huserat kan vara riktigt jävligt och gjorde att jag fick äta både antihistamin och penicillin som liten efter ett angrepp som fick hela kroppen att svullna upp, bli röd och klia nåt så djävulskt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bölderna får man pga överaktiva mastceller som frisätter bla histaminer vilka ger svullnad och klåda. Barn ger man en daglig tablett av Aerius, det är senaste generationens antihistamin som inte gör en trött och hängig. Finns som munsönderfallande tablett man lägger på tungan, perfa för barn som inte vill svälja tabletter.

Det där ska jag kolla upp, låter attraktivt i mina öron :tummenupp
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hyposensibilisering gör man mot geting och bistick för er som har stora problem med det, tar lång tid och kostar en del men sen så är man ju kvitt problemen för alltid.
Jag har tagit sprutor mot Hund, Gräs och Björk så nu kan jag vara ute på sommaren utan problem....Hundvalpen hämtar vi idag.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top