Aktietråden

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sandvik blev en besvikelse. Har sålt dem nu. Men Clean oil tech har gått upp 6.06% i skrivande stund:tummenupp.
Är lite i valet och kvalet vad gäller Indienfonder/Xact Bear. Slängde in en del pengar i Indienfonder idag. Men hur ska man göra framöver? Jag är ganska övertygad om att Svenska börsen kommer gå ner framöver. Men frågan är om inte Indienfonderna kommer stiga ännu mer?

Hur tänker ni göra framöver?

Jag har spridit ut det lite, lagt 15% i Indien bl.a. Det e nog en bra idé.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är ganska övertygad om att Svenska börsen kommer gå ner framöver.

Hur motiverar du att stockholmsbörsen ska gå ner?

Dom flesta bolagen redovisar fortfarande starka vinster och ger en relativt god direktavkastning. Genomsnittligt pe-tal på börsen var senast jag såg runt 13 och kanske lägre nu.

"Det har gått upp länge nu!" ser inte jag som en god anledning. För att en bubbla ska spricka måste det först och främst finnas en bubbla.

Visst kan det gå ner, sannolikheten att det ska gå upp eller ner på måndag är ungefär fiftyfifty, men på ett års sikt står sannolikt börsen några % högre än idag. Och på 10 års sikt står nog börsen minst 100% högre än idag även om vi sannolikt även hunnit med många ras på vägen dit.
Historiskt och statistiskt sett bör man alltid ligga lång på marknaden. Så visst kanske man kan försöka tjäna pengar på nedgång men då bör man nog söka sig till enstaka övervärderade papper. Och hålla dessa affärer till en mindre del av portföljen.
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Avstämningsdag för IMPC idag inför nyemissionen! Har hämtat sig från dippen för några dagar sedan. Framtiden är ljus, så ljus....
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hur motiverar du att stockholmsbörsen ska gå ner?

Dom flesta bolagen redovisar fortfarande starka vinster och ger en relativt god direktavkastning. Genomsnittligt pe-tal på börsen var senast jag såg runt 13 och kanske lägre nu.

"Det har gått upp länge nu!" ser inte jag som en god anledning. För att en bubbla ska spricka måste det först och främst finnas en bubbla.

Visst kan det gå ner, sannolikheten att det ska gå upp eller ner på måndag är ungefär fiftyfifty, men på ett års sikt står sannolikt börsen några % högre än idag. Och på 10 års sikt står nog börsen minst 100% högre än idag även om vi sannolikt även hunnit med många ras på vägen dit.
Historiskt och statistiskt sett bör man alltid ligga lång på marknaden. Så visst kanske man kan försöka tjäna pengar på nedgång men då bör man nog söka sig till enstaka övervärderade papper. Och hålla dessa affärer till en mindre del av portföljen.

Jag tror att börsen kommer börja sjunka runt årsskiftet/framåt våren. Därmed inte sagt att det kommer vara i flera år. Det är vad JAG tror iaf.

Jag tror att USAs skakiga ekonomi kommer trigga det hela och FED kommer med sitt räntebesked nästa vecka. Därför vill jag inte ha alltför mkt pengar i aktier/warranter när det börjar skaka. För då kan det gå fort!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Köp Pricer vet jag :D Vad var det för en idiot här på SH som förespråkade dem? Läste deras analys idag, oj vad skoj det såg ut :)
Hoppas han hade hela sin förmögenhet där...
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Hur funkar det egentligen. Om man säljer aktier med förlust, kan man dra av 30% av förlusten i deklarationen då?
Har ett gäng med ericsson som jag börjar tröttna på, funderar på att sälja dom och flytta över pengarna till China fonder istället.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hur funkar det egentligen. Om man säljer aktier med förlust, kan man dra av 30% av förlusten i deklarationen då?
Har ett gäng med ericsson som jag börjar tröttna på, funderar på att sälja dom och flytta över pengarna till China fonder istället.

Jag är inte helt 100 men gör en kvalificerad gissning. Du bör kunna dra av 100% av förlusten mot en eventuell vinst i andra akiter/fonder. Att dra av mot skatt för förvärvsinkomst vettefaen. Men det tror jag inte? Har du gjort en vinst på en ev. lägenhetsförsäljning tror jag du kan kvitta förlusten till 80%

Men att kliva på kinatåget är bra. 10% upp sista månaden bara.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Fonder!!

Slänger ut en fråga i denna tråden... eftersom jag inte hittat något svar någonstans.

Jag undrar om det finns någon monster-sida som har bra uppdatering på avkastningsgrafer etc vad det beträffar fonder?

Kollar man på Swedbank så ser man en avkastningsgraf...
Kollar man på Morningstar.se ser man en helt annan avkastningsgraf.

Känns som att bägge två är dåliga på att sätta en dagsaktuell kurva. Jag menar dem ska ju för tusan inte se olika ut?!!?

Undrar sedan när man köper fonder...så verkar det ta tid innan köpet går igenom.. Är det så? Eller köps fonden ifrån det dagsaktuella värder??

//KaliZ
 

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
Sukkia
Idag kommer det troligen att falla en hel del, mellan 2-4% är nog rimligt.

Tur man inte behöver pengarna detta i år, inte nästa heller.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Idag kommer det troligen att falla en hel del, mellan 2-4% är nog rimligt.

Tur man inte behöver pengarna detta i år, inte nästa heller.

Jag hoppas att det går ner idag. Köpte precis ett gäng säljwarranter i ABB.

Slänger ut en fråga i denna tråden... eftersom jag inte hittat något svar någonstans.

Jag undrar om det finns någon monster-sida som har bra uppdatering på avkastningsgrafer etc vad det beträffar fonder?

Kollar man på Swedbank så ser man en avkastningsgraf...
Kollar man på Morningstar.se ser man en helt annan avkastningsgraf.

Känns som att bägge två är dåliga på att sätta en dagsaktuell kurva. Jag menar dem ska ju för tusan inte se olika ut?!!?

Undrar sedan när man köper fonder...så verkar det ta tid innan köpet går igenom.. Är det så? Eller köps fonden ifrån det dagsaktuella värder??

//KaliZ

Kolla på finansporatalen.se. Sen det här med när köpet går igenom. Det brukar stå när du ska köpa fonden. Vilken dag köpet går igenom, hur många dagar det tar innan den visas i din depå osv.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ett annorlunda råd.

Investmentbanken Morgan Stanley uppmanar sina kunder att sälja aktier och invänta en recession. Det skriver banken i sin senaste strategirapport."Vi är mycket tveksamma till den fortsatta ekonomiska utvecklingen på grund av den allt djupare finansiella krisen och centralbankernas motvillighet att sänka räntorna med tanke på inflationshotet", skriver banken i sin senaste strategirapport.

Morgan Stanley tror det blir alltmer sannolikt att den amerikanska bolånekrisen kommer att leda till en lågkonjunktur i USA. Denna kommer sedan i första hand att spridas till Europa och därefter till resten av världen inte minst med tanke på den svaga dollarn och det rekordhöga oljepriset.


http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2007/11/13/257161
 

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
Sukkia
Börsen just nu -8.1% i år.

Hoppas den går ned till -10% inom en snar framtid(veckor), då ska i alla fall
jag gå in och stödköpa lite.

Kanske t.o.m ned mot -15% till Jul ?


Glöm dock INTE att omx-index har gått upp ca 165 % sedan 2003 så uppgången är helt otrolig egentligen. Så att gnälla över den senaste tidens nedgång är ganska så omotiverat.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Börsen just nu -8.1% i år.

Hoppas den går ned till -10% inom en snar framtid(veckor), då ska i alla fall
jag gå in och stödköpa lite.

Kanske t.o.m ned mot -15% till Jul ?


Glöm dock INTE att omx-index har gått upp ca 165 % sedan 2003 så uppgången är helt otrolig egentligen. Så att gnälla över den senaste tidens nedgång är ganska så omotiverat.



Beror på vilket tidsperspektiv du väljer. 2003 var kurserna enormt pressade
Man kan också säga att börsen ligger på -30% mot 1999(vilket förvisso också var en absurd nivå)
Eller ca -20% sedan vi toppade för ca 4 månader sedan.

Singlar man en slant 5 gånger och får krona varje gång så är det fortfarande 50% chans att det ska bli krona nästa gång.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Slänger ut en fråga i denna tråden... eftersom jag inte hittat något svar någonstans.

Jag undrar om det finns någon monster-sida som har bra uppdatering på avkastningsgrafer etc vad det beträffar fonder?

Kollar man på Swedbank så ser man en avkastningsgraf...
Kollar man på Morningstar.se ser man en helt annan avkastningsgraf.

Känns som att bägge två är dåliga på att sätta en dagsaktuell kurva. Jag menar dem ska ju för tusan inte se olika ut?!!?

Undrar sedan när man köper fonder...så verkar det ta tid innan köpet går igenom.. Är det så? Eller köps fonden ifrån det dagsaktuella värder??

//KaliZ
Brukar handla hos Robur, och där genomförs inte transaktionen direkt.

Fonderna uppdateras en gång om dagen, och man köper/säljer för det värde de har efter nästa uppdatering. Rätta mig om jag har fel, men det verkar så...

Inget system man gillar direkt, då man inte vet för vilken kurs man handlar/säljer för.

Edit: Bättre sent än aldrig... :gnissla
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Brukar handla hos Robur, och där genomförs inte transaktionen direkt.

Fonderna uppdateras en gång om dagen, och man köper/säljer för det värde de har efter nästa uppdatering. Rätta mig om jag har fel, men det verkar så...

Inget system man gillar direkt, då man inte vet för vilken kurs man handlar/säljer för.

Edit: Bättre sent än aldrig... :gnissla

Tackar för infon. Har själv inte haft tid att kolla upp det. Bättre sent än aldrig som du säger...!!! :tummenupp

/KaliZ
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jaha, vad tror ni om ericsson då? Själv har jag inga aktier där i, har haft tanke på att köpa med tanken på att det verkar vara rea på dom nu. Som tur är har jag inte gjort det än ;)
Beroende på hur det ser ut efter årskiftet så kanske jag handlar lite ericsson.
 

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
Sukkia
Beror på vilket tidsperspektiv du väljer. 2003 var kurserna enormt pressade
Man kan också säga att börsen ligger på -30% mot 1999(vilket förvisso också var en absurd nivå)
Eller ca -20% sedan vi toppade för ca 4 månader sedan.

Singlar man en slant 5 gånger och får krona varje gång så är det fortfarande 50% chans att det ska bli krona nästa gång.

Toppen för ca 4 månader sedan gör uppgången ännu mer absurd.
För tillfället är det alltså ca upp ca 165% vilket även saknas en viss grund för.
Det blir mindre turbulens med mindre uppgångar som det finns mer substans bakom.

Det är just brist på substans som orsakar mycket av dessa kraftiga upp och nedgångar.

Blir intressesant och se hur priserna på bostäder i 08-stad utvecklas det närmsta året. Mycket möjligt att vi får se en nedgång på kanske 20%, vilket är helt nödvändigt.

Kom ihåg gott folk, ingen (I N G E N) ekonomi pekar enbart upp, det är helt naturligt att en ekonomi även vänder ned efter en långvarig uppgång.

Jaha, vad tror ni om ericsson då? Själv har jag inga aktier där i, har haft tanke på att köpa med tanken på att det verkar vara rea på dom nu. Som tur är har jag inte gjort det än ;)
Beroende på hur det ser ut efter årskiftet så kanske jag handlar lite ericsson.

Ser mörkt ut för Ericsson, själv kommer jag inte gå in något mer detta år, om vi inte sjunker under -10 % på index innan nyår. Då kan jag inte stå emot längre.

Troligen så kommer det vara fortsatt negativt även en bit i på 2008.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top