Ajo-racing team

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Snyggt jobbat, säger jag bara!

Men konstigt, kollade på några sport program igår, å vad jag kunde se, inte ETT ord om Aki Ajo å kompani!?!?! Men att Kallio åkte ur hade nog alla lyckats få med. :va edit// jag menar ju förstås tv-prog. här i Finland....

Tycker man inte att det är värt att rapportera att ett finskt team lägger beslag på 1 å 2 platsen i ett GP 125cc race?!?!??!!?! Man blir lite sur på media ibland.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Inte hunnit klottra in det ännu ;)
Men det är riktigt strongt gjort av AJO-teamet, de har jobbat hårt, och det har betalat sig. Bra team, bra förare och super-regndäck, nu ska bara bridgestone fixa fram bra torrdäck också ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Oro skrev:
Japp, man blir imponerad. Synd att det inte finns något motsvarande svenskt team. Men det klart, att satsa pengarna på VEIDEC är väl viktigare... :eek:


Självklart är det det! Veidec är den vitamininjektion som RR behöver här hemma som sedan backas upp av 125JR. Nu har vi en RIKTIGT bra "kungaserie" och en instegsserie för de riktigt unga talangerna.
Att satsa internationell i en räcerklasserna där vi har två redan etablerade talanger som , helt ärligt, passerar bäst före datum när som helst utan att återväxten är garanterad??Jag tror inte att det är lätt att få gehör för...

(edit/förtydligande)
 
Last edited:

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Chrille skrev:
Självklart är det det! Veidec är den vitamininjektion som RR behöver här hemma som sedan backas upp av 125JR. Nu har vi en RIKTIGT bra "kungaserie" och en instegsserie för de riktigt unga talangerna. Att satsa internationell i en klass där vi har två redan etablerade talanger som , helt ärligt, passerar bäst före datum när som helst utan att återväxten är garanterad??

Anser nog att 125jr är viktigare för svensk roadracing än Veidec, även om det inte är något FEL med veidec. Det är bara det att det att det verkar kosta lite väl mycket...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Oro skrev:
Anser nog att 125jr är viktigare för svensk roadracing än Veidec, även om det inte är något FEL med veidec. Det är bara det att det att det verkar kosta lite väl mycket...

Jodå, det är allt åt h-e för dyrt om man ser till vilka blodspengar som avkrävs förarna bara för att få komma till start.

Det måste ju finnas stjärnor för att locka kids också. Killar som KaiBörre, Cralle och Jimmy L behöver synas också. Så det känns som en total nödvändighet för en fortsatt positiv tillväxt.

Tror jag....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Jodå, det är allt åt h-e för dyrt om man ser till vilka blodspengar som avkrävs förarna bara för att få komma till start.

Det måste ju finnas stjärnor för att locka kids också. Killar som KaiBörre, Cralle och Jimmy L behöver synas också. Så det känns som en total nödvändighet för en fortsatt positiv tillväxt.

Tror jag....

Veidec är en bra satsning för hemmaplan. Tycker det var lite synd att KBA inte kom vidare i sin vm-satsning bara, för det hade verkligen behövts. För att visa att det går att komma vidare efter veidec, så att det inte blir en slutstation.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Veidec är en bra satsning för hemmaplan. Tycker det var lite synd att KBA inte kom vidare i sin vm-satsning bara, för det hade verkligen behövts. För att visa att det går att komma vidare efter veidec, så att det inte blir en slutstation.


Vi ligger ändå och nosar med nya killar på G hela tiden och snart kommer de yngre med tror jag. Hur många veidic-svenskar har inte vunnit deltävlingar i EM-SS600 de sista åren. Känns j-t positivt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Vi ligger ändå och nosar med nya killar på G hela tiden och snart kommer de yngre med tror jag. Hur många veidic-svenskar har inte vunnit deltävlingar i EM-SS600 de sista åren. Känns j-t positivt.

Zuber och Papunen är enligt min mening de enda som kan räknas som unga.
Sen måste jag nog fråga hur många veidec-svenskar som vunnit en em-tävling?
De hör defintivt till toppen, inget snack om saken.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Zuber och Papunen är enligt min mening de enda som kan räknas som unga.
Sen måste jag nog fråga hur många veidec-svenskar som vunnit en em-tävling?
De hör defintivt till toppen, inget snack om saken.

Vunnit:(fritt ur minnet)
Hansson
Folke,
Jansson
Tage Solberg
KaiBörre
(norrbaggarna är orsaken till "veidecsvenskarna")
Sen har vi väl några pallar genom tex Lindström och även fina resultat på bla storebror Lundgren.

Unga förare är även Björk och Papunen som både fyllde bolag inför årets säsong. Frågan är bara vad Björk gör egentligen. Mycket skvaller...
Lundgren och Eriksson är väl bara ett par år äldre och har båda stulit några poäng under sin första Veidec-säsong.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Problemet för veidec-killarna är väl iofs samma problem som andra har.
Det är svårt att fixa sponspengar för att åka em och vm, därför att de flestas sponsorer, som visserligen hostar upp en jäkla massa pengar, skulle få hosta upp ännu mer, men ändå synas mindre.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Chrille skrev:
Att satsa internationell i en klass där vi har två redan etablerade talanger som , helt ärligt, passerar bäst före datum när som helst utan att återväxten är garanterad??
Menar du Jan Hansson och vem mer?

Chrille skrev:
Vunnit:(fritt ur minnet)
Hansson
Folke,
Jansson
Tage Solberg
KaiBörre

Har jag missat att Folkesson vunnit en EM-deltävling när då. Grattis till honom han är en av få som försökt sig på EM de senaste åren.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
Menar du Jan Hansson och vem mer?.
Nej, jag menade att Veidec är det enda raka nu för i MotoGPsammanhang har vi väl bara två förare och ett glapp i tillväxten. Även om Watz och Stigefelt är duktiga och kanske inte nått toppen än så är de inte i början av sin karriär. Sen finns det ju undantag så det är ju alltid spekulationer.

Om 3-4 år kanske det finns ett vettigare underlag för att på bred front sikta mot att få fram svenskar i de här sammanhangen, men idag tycker jag att det är rätt at krutet bränns på SS600


Nordgren skrev:
Har jag missat att Folkesson vunnit en EM-deltävling när då. Grattis till honom han är en av få som försökt sig på EM de senaste åren.

Jag hade bestämt för mig att han varit högst på pallen i år :confused: Oavsett så är han en av de sanna hjältarna iom hans friska EM-satsning de sista åren.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nej, jag menade att Veidec är det enda raka nu för i MotoGPsammanhang har vi väl bara två förare och ett glapp i tillväxten. Även om Watz och Stigefelt är duktiga och kanske inte nått toppen än så är de inte i början av sin karriär. Sen finns det ju undantag så det är ju alltid spekulationer.

Om 3-4 år kanske det finns ett vettigare underlag för att på bred front sikta mot att få fram svenskar i de här sammanhangen, men idag tycker jag att det är rätt at krutet bränns på SS600




Jag hade bestämt för mig att han varit högst på pallen i år :confused: Oavsett så är han en av de sanna hjältarna iom hans friska EM-satsning de sista åren.

Folkesson tog en tredjeplats på Assen i EM i år, vilket är ruskigt bra. Totalt en nionde-plats.
Alla em-resultat hittas här, http://www.uem-online.org/goie02.html, Solberg enda nordbo jag hittar överst på pallen i år. Men Kba tog ju som sagt titeln förra året och rejält med vinster.
Folkesson har väl fått lida av skador precis som Watz i år tyvärr.

Det är inte så många som är i början av sin karriär i veidec heller, en del kommer hem och avslutar sin karriär i veidec, dessutom i topp.

Ser vi till nordbor, så har vi ju "lill-kallio" som börjar slåss i toppen av VM nu, "storkallio" kom 2'a i 250-EM och nosar nog på vm-kontrakt nästa år.
Nicolai Sörensen kom 4 totalt i 250-EM, Tatu Lauslehto, 10'a, Selmar 11'a.
Dessutom har vi Andreas Mårtensson, som fyller 20 nästa år, som redan plockat em-poäng och visar en spikrak kurva uppåt, så ingen som fyller på? ;)
Dessutom tre snabba juniorer som börjar nästa år här hemma, Cajback, Sjöström och Hålén. Plus hela gänget i 125jr som satsar på 125r som GG styr och ställer med. Men visst, ingen är ännu lika snabb som Stiggy, eller har haft chansen att visa det, men hopp finns det iaf.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Chrille skrev:
Nej, jag menade att Veidec är det enda raka nu för i MotoGPsammanhang har vi väl bara två förare och ett glapp i tillväxten. Även om Watz och Stigefelt är duktiga och kanske inte nått toppen än så är de inte i början av sin karriär. Sen finns det ju undantag så det är ju alltid spekulationer.

Om 3-4 år kanske det finns ett vettigare underlag för att på bred front sikta mot att få fram svenskar i de här sammanhangen, men idag tycker jag att det är rätt at krutet bränns på SS600
Frågan är var man vill komma till MotoGP eller Superbike/SS600?
Tror att vi innom några år har fått någon mer svensk som kan köra wildcard än Jan Hansson. Har svårt att säge vem det skulle vara men kanske Papunen han är fortfarande ung om några år. Fördelen i SS600 är att det är lättare att komma in även om du är lite äldre än i GP125 och GP250.

I GP125 och GP250 hoppas jag förstås på de 125juniorer som går vidare nästa år. I 125 EM har vi inte haft en poängplockare på många år.

Men att få någon till MotoGP klassen är nog bara en dröm. Men det är lättare att komma din från GP250 än SS600. Men kan väl kanske kvitta eftersom det troligen inte alls går utan riktigt riktigt mycket pengar.


Chrille skrev:
Jag hade bestämt för mig att han varit högst på pallen i år :confused: Oavsett så är han en av de sanna hjältarna iom hans friska EM-satsning de sista åren.

Inte i år i alla fall. Men han har kämpat på bra i EM de senaste åren.
Det har varit riktigt dåligt med svenska EM-förare i SS600 i år bortsett från Anderstorp där det var 16 nordbor av 25 startande.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top