Airbag för mc förare!

PUKE SKYWALKER

RIDE EAT SLEEP REPEAT
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Örebro
Hoj
yamaha fz750, Harley davidson softail bygge
:D

[YOUTUBE-ID]mo9Vlt5tGwY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited by a moderator:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Spidi har även detta på G. Haft ett tag. Kommer även finnas i goretex ställ :tummenupp
 

Bifogat

  • airbag spidi.JPG
    airbag spidi.JPG
    109.3 KB · Visningar: 94

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
den filmen är gammal och den airbagen är kasserad då den inte sluter tätt tillräkligt om nacken. Det finns redan en ny och bättre modell för gatåkare som de provar som liknar Sidis modell mer.

(iallafall stod det på dainese sida för ett tag sedan att modellen som är avsedd för gatbruk kommer bli lite smidigare än de tidigare testerna men att det då fortfarande inte var klart om de hann bli klara till 2010)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Idén är ju djävligt smart och det kan säkert tänkas spara några liv.
Dom är inte först dock. Jag såg ett program om det för något år sedan. Det var någon annan tillverkare av MC-utrustning som hade gjort en prototyp av ett ställ där det var inbyggt i stället och inte en lös som man sätter på sig. Den täckte lite mer än bara nacke, axlar och bröstrygg om jag inte minns fel.
Den skulle dessutom vara återanvändbar om den inte var sönderskrapad. Man packade om den och laddade med en eller två kolsyrepatroner som blåser upp kudden vid en olycka.

Det stora problemet är väl kanske utlösningsmekanismen. Det är ju svårt att ha sensorer som skall reagera på när man kör åt helsike.
Jag har för mig att dom som utvecklas nu fungerar så att man har en utlösningslina som man hakar i hojen och när man tappar hojen så dras en sprint ut och kudden löser ut. Nackdelen är ju uppenbar. Man stannar till för en fika, glömmer att koppla loss linan till hojen och kliver av följt av att kudden löser ut till omkringståendes stora förtjusning.

Men idén är som sagt bra.
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Idén är ju djävligt smart och det kan säkert tänkas spara några liv.
Dom är inte först dock. Jag såg ett program om det för något år sedan. Det var någon annan tillverkare av MC-utrustning som hade gjort en prototyp av ett ställ där det var inbyggt i stället och inte en lös som man sätter på sig. Den täckte lite mer än bara nacke, axlar och bröstrygg om jag inte minns fel.
Den skulle dessutom vara återanvändbar om den inte var sönderskrapad. Man packade om den och laddade med en eller två kolsyrepatroner som blåser upp kudden vid en olycka.

Det stora problemet är väl kanske utlösningsmekanismen. Det är ju svårt att ha sensorer som skall reagera på när man kör åt helsike.
Jag har för mig att dom som utvecklas nu fungerar så att man har en utlösningslina som man hakar i hojen och när man tappar hojen så dras en sprint ut och kudden löser ut. Nackdelen är ju uppenbar. Man stannar till för en fika, glömmer att koppla loss linan till hojen och kliver av följt av att kudden löser ut till omkringståendes stora förtjusning.

Men idén är som sagt bra.

Naa, jag läste att det sitter sensorer i knän, armbågar, rygg och torso?
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
old%20news%20exciting.jpg
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En sån kunde kanske ha räddat min åk-kamrat i tisdags. Bröt nacken :(

Sen dess har jag börjat snegla efter nackstöd. Finns de att köpa än?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En sån kunde kanske ha räddat min åk-kamrat i tisdags. Bröt nacken :(

Sen dess har jag börjat snegla efter nackstöd. Finns de att köpa än?
Det finns såna här grejer:
3B72030.jpg

Men det är avsedda för de som kör cross/motard/enduro och liknande.

Annars så har IXS haft en airbag-jacka på marknaden i ganska många år nu. Men den har nog aldrig blivit någon större framgång.
Z7390.jpg
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Om ni har har kikat på när Jorge Lorenzo kraschat i årets moto gp så kan man se tydligt att han har en inbyggd airbag i stället som blåses upp, ser ut som han har ett stycke Hockey axelskydd under stället.
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top