Adventure kurs?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Sitter och kollar på offroad school och adventure days. Någon som har varit på dessa kurser och kan berätta vad man gör?
Adventure days verkar vara för tunga grushojar = tråkigt.

Vad ska man åka på om man är sugen att köra en mesig enduro (HVA 256A) på grus och i skog?
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Jag har aldrig sett någon riktigt klockren definition av vad Adventure- körning egentligen är. Det här är i alla fall min egen tolkning:

*att köra intressanta vägar oavsett underlag.
*att kunna ta sig till intressanta platser även när vägarna blir sämre.
*att kunna ta sig till och kunna övernatta på platser där civilisation saknas.
*Touring - civilisation = Adventure.

Om jag skulle börja skriva agenda för en kurs i ämnet så skulle den se ut så här:

Körteknik

*Grundläggande gruskörningsteknik.

Planering:
*Att tänka på vid förberedelse av en adventuretrip
*GPS hantering och ruttplanering.
*Generella tips vid planering av en dagsetapp.
*Bra informationskällor.


Utrustning

*Val av kläder.
*Genomgång av lämplig campingutrustning för MC
*Genomgång av lämplig övrig utrustning
*Övning i enklare fältmekande och punktreingsfix
*Genomgång av myggmedel

Genomförande

*Val av campingplats.
*......

Jag har säkert glömt många bra punkter. Kom gärna med förslag

Du tänker precis som jag!
Stor hoj som går länge (KTM Adventure, BMW GS, Triumph Tiger osv) med bra packmöjligheter och terrängegenskaper.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sitter och kollar på offroad school och adventure days. Någon som har varit på dessa kurser och kan berätta vad man gör?
Adventure days verkar vara för tunga grushojar = tråkigt.

Vad ska man åka på om man är sugen att köra en mesig enduro (HVA 256A) på grus och i skog?

SOE har återkommande spontana körningar. Allt från grusåka i högre hastighet på större hoj, till att bröta runt med endurohojar i lerhål.

Är uppbokad på SMC Uppsalas gruskurs samt grustouring den 6/6. Finns platser kvar :).

Adventure days har blivit svinigt dyrt senaste åren, vilket avskräcker. Men det är allt från föreläsningar, träningsbanor, längre dagsturer uppdelade i olika svårighetsgrader. De välkomnar dock ej mindre endurohojar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alla blir saliga på sitt vis så jag tänker inte försöka övertyga någon MEN.

Skall man köpa en cykel för att köra enbart grus är det hål i huvudet att köpa en cykel i storleken BMW GS. De är ofantligt mycket sämre för grusbus och framförallt kostar de massor. Att lägga en BMW på sidan, repa lite plast, ha sönder en packväska och lite småplock kostar som att köpa en beg enduro, och vurpa det kommer du att göra om du kör aktivt.

Är det långåka på dålig asfalt/större grusvägar med camping och äventyr som är da shit så välj en större cykel. Bland de jag har sett som varit nybörjare på grus och sedan fastnat så går 90% från en stor cykel till mindre, antingen till rena enduro typ KTM 530 eller hardcoreoffroad typ KTM 625/640/690.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Alla blir saliga på sitt vis så jag tänker inte försöka övertyga någon MEN.

Skall man köpa en cykel för att köra enbart grus är det hål i huvudet att köpa en cykel i storleken BMW GS. De är ofantligt mycket sämre för grusbus och framförallt kostar de massor. Att lägga en BMW på sidan, repa lite plast, ha sönder en packväska och lite småplock kostar som att köpa en beg enduro, och vurpa det kommer du att göra om du kör aktivt.

Är det långåka på dålig asfalt/större grusvägar med camping och äventyr som är da shit så välj en större cykel. Bland de jag har sett som varit nybörjare på grus och sedan fastnat så går 90% från en stor cykel till mindre, antingen till rena enduro typ KTM 530 eller hardcoreoffroad typ KTM 625/640/690.

Okej!
Jag blev så insöad på Adventurehojar, då jag tycker de är grymt fräcka och gillar skarpt deras mångsidighet :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en 1000cc sporthoj. Den går utmärkt att köra grus med, det är däcken som sätter begränsningen, typ som på en "adventure -hoj". Hojen har effekt och bra balans:yoparty

Skall man ha riktigt roligt skall man ha en mindre och hållbarare cykel som tål vurpor. Typ enduro med plasttank och plastskärmar.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tror nog man ska vara noga med hur man vill använda hojen, grusåka är ju inte enduro eller vice versa, tycker ren grusväg är bra mkt roligare med min KTM 1190 än min Husqvarna 450 även om det kan vara läskigare och dyrare :) skoj beroendes på att man kommer längre, bekvämare mm. Ska man snurra i närområdet på grusvägar funkar väl Endurohojar i klassen från 400 och uppåt. Fast optimalt för grus är nog hojar i 600cc klassen, tex Ktm 690.

Adventurehoj är i mina ögon en mångsidig hoj som kan klara det mesta, men för den skull är den ju inte bäst på allt, även om 1190'n lever upp till det nästan :D
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag har en 1000cc sporthoj. Den går utmärkt att köra grus med, det är däcken som sätter begränsningen, typ som på en "adventure -hoj". Hojen har effekt och bra balans:yoparty

Skall man ha riktigt roligt skall man ha en mindre och hållbarare cykel som tål vurpor. Typ enduro med plasttank och plastskärmar.

Tror nog inte du står på så bra med en sporthoj oavsett däck... Men du är välkommen att haka på... Upp till bevis
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tror nog inte du står på så bra med en sporthoj oavsett däck... Men du är välkommen att haka på... Upp till bevis

Du skulle bli förvånad .....
Jag är själv inne på att köpa en "adventure"hoj, men det kommer inte bli så mycket äventyr. Det kommer bli pendling och Touring samt lite körning med skjuts :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Skummade igenom inlägget och såg att adventuredays nämndes och angående om man kan åka dit på en 640.

Jag köpte offroad-fälgar till min 640sm och drog till Adventure days för 2 år sen.

Det är fortfarande det absolut roligaste jag haft på 2 hjul. Att jag åkte dit på min 640 ångrar inte för fem öre, blev tvärtom extremt mycket mindre sugen på en klumpig adventure-hoj typ bmw.

Att körningen är "tråkig" för att adventure days inriktar sig mot adventure hojjar är långt ifrån sant.

Man väljer olika guidade grus-turer med olika svårighetsgrader, fanns inte många adventure-hojjar bland svarta gruppen... vägarna är helt perfekta för storleken på en 640.

Jag säger direkt, köp ett par offroad-fälgar(kostar kanske 3-4k?) och åk till adventure days, du kommer absolut inte ångra dig någonstans.

Att du är lite ovan kommer inte vara ett problem, de har gruskurser som man kan gå som ger väldigt mycket(gick en kort en förmiddag, lärde mig väldigt mycket). Grus-turerna är även, som sagt, uppdelade efter svårighetsgrader. De lättaste kan vem som helst köra med vad som helst.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Denne figur har åtminstone för några år sedan kört offroad/adventure-kurser vid sidan om sin enduroskol
http://enduroschool.se/samarbetspartners.html
kan ju vara värt att slå honom en signal ifall han fortfarande håller på. Samarbetade lite med Touratech när de startade upp i sverige.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top