ABS + bankörning = dåligt?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Har flera gånger hört att ABS är dåligt när man kör bana, vissa målar till och med upp det som potentiellt farligt, men jag har inte sett nån förklaring varför.

Nån som vet?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Eftersom jag inte har ABS på någon hoj kan jag bara svara för mina erfarenheter.
Kommer man in mot en sväng i bra fart och bromsar hårt så vill man inte att hojen ska tro att du är på väg att bromsa ikull dig om du låser hjulet momentant.
T ex, du ligger nära framförvarande som plötsligt bromsar mer än du tänkt dig, du klämmer till lite mer och låser hjulet kortvarigt, då öppnar ABS upp och du får minskad bromsverkan och åker in i stackaren framför.
På den positiva sidan så kan du ju bromsa senare in i en kurva om du har kurv-ABS som hjälper dig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Beror nog på vad du menar med ABS och vad du menar med bankörning.
Dagens ABS-system är så pass sofistikerade att jag skulle tro att det ger fler fördelar än nackdelar för den som då och då kör på bana. Dessutom brukar de ofta (i synnerhet på sporthojar) gå att ställa in för att passa bankörning.

Om man tävlar och har en dedikerad racehoj är det möjligt att man kommer fram till ett annat svar eftersom hela hojen då är optimerad för den specifika uppgiften, men att ABS generellt skulle vara farligt på bana låter mer som en gammal myt.

BMW M 1000 RR som är en hoj helt utvecklad för race-bruk har exempelvis ABS som både är anpassat för bana, men som också går att stänga av helt.
 
Last edited by a moderator:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Abs systemen är dåligt kalibrerade på en del hojar och går in alldeles för tidigt, långt innan man närmar sig vad däcket klarar av.
Det är en väldigt obehaglig känsla, känns som om man helt plötsligt tappar en stor del av bromsverkan.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ett säkert sätt att prova hur det känns är en nedförsbacke på grus. Använd bakbromsen och bromsa succesivt hårdare. När abs kickar in känns det som om du plötsligt hamnat på is.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu har jag inte kört på en jättemodern hoj men min ZX6R från 2014 hade ABS när jag började köra bana och i början var det inga problem och faktiskt så kändes det rätt tryggt.

Men i slutet av första säsongen så började jag störa mig rätt rejält på det då den tog olika vid varje inbromsning efter rakan. Den tyckte att det var halt och bromsade således in alldeles för lite mot vad jag ville. Känslan var att man inte hade några bromsar/dåliga bromsar. Så då tog jag bort ABS och känslan blev mycket bättre och jag kunde bromsa senare och hårdare.

Sen är det nog ändå bra att byta bromsslangar, belägg och pump.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har kört några år med en ABS-hoj på SMC-kurser. Bromsar senare än dom flesta. Aldrig fått ABSen att jobba. Classic räsern med trumbromsar är garanterat låsningsfria efter några varv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har man ett ABS-system som inte är anpassat för bana så kan det vara en nackdel med ABS. Att det skulle vara farligt har jag svårt att se och om man behöver fråga så är det mycket troligare att du blir hjälpt än hindrad av det.

mvh baninstruktör som kört många tusen varv och ett par race med gammal ABS-hoj.
 

Raderad medlem 61114

Guest
På en Tuono 2020 har jag satt abs på läge 1 av 3, aldrig upplevt något abs, kör rookie-tider. Kan inte uttala mig om andra hojar :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har kört BMW K1200R SPORT och Fireblade 2009, bägge med ABS.
Fireblade går upp på framhjulet innan abs:en går in, dock tror jag den långa BMW:n med sin duo-lever framgaffel (som förhindrar att framänden dyker) var ännu bättre på att bromsa, åtminstone rakt fram.
Dagens korta hojar, typ streetfighter, tror jag alltid går på framhjulet på bana vid torrt väglag om inte abs:en griper in.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Intressant! Tack för infon.
Har aldrig kört en hoj med ABS och bara kört bana en gång, så kan inte påstå att det är något som berör mig, men ändå intressant att veta varför denna åsikt sprids.

Nu såg jag ett till uttalande om det av 44teeth på youtube, där de idiotförklarade alla som inte vill ha massa elektronik på hojarna, men avslutade själva med att återigen klassa ABS som farligt vid bankörning.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Det som facinerar mej är att nästan alla lyssnar på allt skit som det svamlas om istället för att uppleva det själv, och bilda sej en egen uppfattning hur det egentligen ligger till med saker och ting..
//Tanken
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte påstå att jag någonsin känt att det varit farligt med min gsxr1000. Den tillåter så hård inbromsning att baken flyter. Däremot handlar ju att köra skitfort mycket om att fila bort marginaler, och om då absen plötsligt får för sig att gripa in mer aggressivt ett varv så kan det ju bli lite skitnödigt.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Min Fireblade går går också upp lite lätt på framhjulet innan Abs:en griper in.
Resultatet blir som du säger att bakändan studsar lite lätt. (Men slicks)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min Fireblade går går också upp lite lätt på framhjulet innan Abs:en griper in.
Resultatet blir som du säger att bakändan studsar lite lätt. (Men slicks)
Det gör den ju utan abs med ? Dock betydligt mindre oroligt med slirkoppling :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det som facinerar mej är att nästan alla lyssnar på allt skit som det svamlas om istället för att uppleva det själv, och bilda sej en egen uppfattning hur det egentligen ligger till med saker och ting..
//Tanken
I ämnen som detta, där egna erfarenheter kan bli dyra och smärtsamma kan det kanske ändå vara klokt allt lyssna på lite svammel och försöka sortera ut "sanningen"?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
På min förra hoj, Street Triple RS, gick ABS:en in för tidigt vid broms i slutet på rakan på Knutstorp. Lite äckligt, men absolut inte farligt. Min nuvarande moppe har ett mycket bättre system, om jag herrejösses tar i och bromsar sent på Gelleråsen kan jag känna liiiiite puls i handtaget. Bättre system (kanske har jag blivit bättre? Tveksamt!)

Så vad är sant? Allt, och inget. Hur gammalt abssystem? Hur snabb är du? Vem har programmerat systemet? Hur är skicket på underlaget, däcken och beläggen? Bromsar du bra eller dåligt?

En riktigt riktigt snabb och duktig hojpilot kan nog uppleva att abs är farligt på bana, några av 44teeths bantester tex visar på det. Det är väl Yamaha de tycker är svagast på den punkten. Men då har Fagan tävlat i BSB och kört IOM.

I MotoGP och F1 är ABS förbjudet, och det är nog inte för att det är farligt eller långsammare…
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Som glad amatör kommer ABS:en aldrig att börja jobba på bana för mig. Om den mot förmodan ändå skulle göra det är jag glad att den finns.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Du måste bli rätt snabb för att känna att ABS:en inte vore en fördel för att reducera krascher.

Vartefter du ökar farten så kan det vara så att ABS:en stiger in för tidigt för att bromsa "mjukt" medan en riktigt hård inbromsning ofta kan lyfta bakhjulet lätt, vilket ABS ska direkt motverka.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top