A2 från 75kw?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att välja bort lagliga alternativ för att de blir för dyra och istället välja olagliga sporthojar på grund av ekonomi är lite kontraproduktivt. Försäkringen på sporthojen kommer antagligen kosta dig 10000 mer, minst, under de två åren du kommer ha den.
Förutom att du inte lagligen kommer kunna köra den.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
För att min budget är max 40.000. Bortser man då ifrån de mindre hojarna, som t.ex. er6-n så blir det inte nyare än ca -00. Inte som jag har hittat iaf. Någon enstaka Honda Hornet, som är på 69kW, och vad jag tror är hyffsad storlek.

er-6 är inte liten. Den är klart rymligare än en modern 600 sporthoj. Rymlighet är en väldigt dålig ursäkt för att vilja ha mer effekt. De rymligaste hojar jag kört är Aprilia Pegaso och Yamaha XT660, båda går som A2 hoj utan att strypas alls vill jag minnas. Och jag är 195 lång förresten.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Ah, 600 har jag kikat på. 650 blir för nytt och dyrt.
Jag antar. Jag har inte flyttat hem till Sverige än, men det lär ske inom några månader. Självklart ska det provsittas som bara den då, men man gallrar ju gärna innan

Tack för länken, och inställningen att du försöker hjälpa till :tummenupp

Det var faktiskt 600 jag tänkte på, visste inte att det fanns en 650 men råkade googla på det. Förstår irritationen över att leta efter en hoj som både ser vettig ut, har rimligt pris och går att köra med a2 för jag sitter ju själv i samma sits. Lycka till med letandet. :tummenupp
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Härligt! Konstruktiv kritik utan skitnödig attityd, så man faktiskt kan ta åt sig den. :banana

På riktigt, tack. Det verkar som att jag får ta en funderare kring storleken, och min vana att döma hojar som "för små".
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Effekt hit och dit. Var glad att du får köra 35kw, vi andra som är några år äldre fick nöja oss med 25kw. Man kan ha mycket kul på mindre hästar också och det finns en anledning att lagen är som den är vilket jag tycker är bra.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Effekt hit och dit. Var glad att du får köra 35kw, vi andra som är några år äldre fick nöja oss med 25kw. Man kan ha mycket kul på mindre hästar också och det finns en anledning att lagen är som den är vilket jag tycker är bra.
Ja, för jag har varit galet tydlig med att det är effekten jag är ute efter. Inget annat, bara effekten som jag ska strypa bort...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fundera också på hur avslappnad du kommer att vara i en trafiksituation med byling närvarande. Man får ju för fan snutnoja även om man kör helt laglig. Hur blir det inte då när man kör runt med nåt som kan bli olovlig körning när och hur som helst?

Nej, man får välja sina strider. Det räcker långt med moderat och genomtänkt fortkörning och en slutpipa som brölar ordentligt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu gäller frågan om man kan anta att Polisen resonerar som personer eller lagböcker. Som lagbok är det ju svart på vitt.

Du har svarat på din egen fråga flera gånger.
Lägg ner önsketänkandet.

Lagen säger 70kw, frågor på det?

"Enbart en fortkörning" där polisen ser mellan fingrarna innebär att hojen är korrekt försäkrad och att du har rätt behörighet för fordonet.

Det du är sugen på innebör olovlig körning där en försäkring inte gäller.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fast, det var ju inte det han frågade...

Nej, precis. Han frågar ifall polisen "bryr" sig i att han kör en MC han inte har behörighet för (där en försäkring inte gäller).

Spontant så säger jag "ja, jag hoppas det".
Tappa kortet och göra en ny uppkörning efter spärrtiden.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Fundera också på hur avslappnad du kommer att vara i en trafiksituation med byling närvarande. Man får ju för fan snutnoja även om man kör helt laglig. Hur blir det inte då när man kör runt med nåt som kan bli olovlig körning när och hur som helst?

Nej, man får välja sina strider. Det räcker långt med moderat och genomtänkt fortkörning och en slutpipa som brölar ordentligt.

Absolut, man ska välja sina strider, och det är det jag försöker resonera mig fram till här. Polisnojjan var betydligt större när man körde trimmad moped (vilket jag nog antar att majoriteten här har gjort) jämfört med att stundvis köra för fort i bilen.

Det jag frågar om nu är, i mina ögon, något därimellan. Annat hade det varit om jag hade kört en ostryp hoj på 75kW, enligt mig. Då blir jag ju naturligt fundersam på hur Polisen ställer sig till det.

Nej, precis. Han frågar ifall polisen "bryr" sig i att han kör en MC han inte har behörighet för (där en försäkring inte gäller).

Spontant så säger jag "ja, jag hoppas det".
Tappa kortet och göra en ny uppkörning efter spärrtiden.
Som sagt ovan, jag körde trimmad moppe under hela min moppetid, det tycker jag ärligt talat är en sån banal grej att det är ok. Inga buskörningar, framhjulet var alltid i marken o.s.v. Mopeden gick 90-95, men bara på landsväg för att smidigare ta sig fram.

Jag vet x antal tillfällen där Polis har pratat med mopedister där de vetat om att moppen gått allt mellan 50 och 90, men tittat åt andra hållet, för att folk körde med skallen. Däremot kan man ha varit hård mot grannskapets busar.

Om Polisen tittar bort när en moped går för fort, om det så är att den går 60km/h med sina i jämförelse värdelösa bromsar, så känns inte några extra bortstrypta kW så farligt. Tänker jag mig. Gränsen för 70kW finns ju troligtvis bara för att OM någon drar pluggen så har denne ändå inte en absolut värstinghoj, trots att det kan vara bra krut i den.

Lagar är till för att hålla ordning och reda i samhället, man kan inte göra vad som helst när som helst. Men jag tror nog att 100% av landets befolkning tycker att det är ok att tumma på dessa ibland, om man fortfarande gör det under ordnade former. Bevisligen inkluderar ju det Poliser i tjänst också.

EDIT: Att jag tar upp en trimmad moped beror ju såklart på att det är exakt samma brott, då den i lagens mening är en lätt mc. Olovlig körning, och oförsäkrad. Det finns absolut ingen som helst skillnad.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
det var många på mitt högstadie som blev av med lämp och moppar när jag gick där, undra varför?
Jo för att de är exakt samma sak, de finns vissa poliser som jagar mopedister för o sätta dig dom för allt vad dom kan så som motorcyklister.
sök på Hamren... Läs, skratta och njut, det finns fler som honom. och då har hojåkarna säkert både behörighet och försärking på sina hojar.

Kör du normalt och inte för fort så kommer du troligen inte bli stannad, jag har aldrig blivit stannad under mina 4 motorcykel säsonger, och det finns en anledning, och de är inte att jag har kört ifrån dom :tummenupp
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Haha jodå, tråden om Hamrén har jag tagit mig igenom (man försöker ju förstå sig på sådant som nämns på forumet) och skrattat in något extra års livslängd :D

Jag har aldrig blivit stoppad heller, vare sig på moped eller i bil, som är de enda fordonen jag har ägt. Att skapa någon anledning att ändra på det har jag inte planerat heller. Men jag tänker att Polisen bör göra en snabb slagning på hojen när man ser ett A2-kort vid rutinkontroll. Dessa kontroller brukar det ju vara (nästan för) glest med också, kan jag tycka. Minnet säger att det bara har hänt mig 2 gånger på 6 år i trafiken.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Härligt! Konstruktiv kritik utan skitnödig attityd, så man faktiskt kan ta åt sig den. :banana
Mer text....
Kan folks skitnödiga attityd på detta forum bero på att denna skitfråga ställts tusen gånger nu och oavsett hur många gånger och påhittiga sätt som man ställer den på så är och förblir svaret alltid detsamma!

NEEEEEEEEJ DU FÅR INTE LOV! Du får helt enkelt inte lov att framföra fordonet. Hur svårt är det? Vad säger du i framtiden när gränsen för A är upphöjd till 28 istället för 24 pga. sånt här påhitt? :död Gör om gör rätt!

Tack på förhand.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Absolut, man ska välja sina strider, och det är det jag försöker resonera mig fram till här. Polisnojjan var betydligt större när man körde trimmad moped (vilket jag nog antar att majoriteten här har gjort) jämfört med att stundvis köra för fort i bilen.

Det jag frågar om nu är, i mina ögon, något därimellan. Annat hade det varit om jag hade kört en ostryp hoj på 75kW, enligt mig. Då blir jag ju naturligt fundersam på hur Polisen ställer sig till det.

EDIT: Att jag tar upp en trimmad moped beror ju såklart på att det är exakt samma brott, då den i lagens mening är en lätt mc. Olovlig körning, och oförsäkrad. Det finns absolut ingen som helst skillnad.

Nej, du försöker inte resonera dig fram till nåt öht. Du tycker att du resonerar sunt och vuxet och anser att reglerna inte gäller för dig för du är så jävla präktig. Du söker bara "burstöd" och du förstår inte varför det går så dåligt, du har ju så klockrena argument....

Hur polisen kommer att ställa sig till det kan du sluta fundera på. Gör dom en slagning på dig vilket dom gör första gången dom suger in dig och ser att du åker A2 så torskar du. Strypt eller inte spelar ingen roll.

Finns det öht 35kW strypningskit att få tag på till hojarna du tittar på och tänker du regbes hojen med reducerad effekt? Det är totalt hål i huvet, du hittar aldrig nån som vill köpa en sån hoj och det är pengarna i sjön, vet inte vad det kostar men 10% av din totala hojbudget på strypkit och reg.bes?

Och hittepå argumentet att du inte får plats på nåt annat än en fullkåpad 600.... Klura ut nåt nytt, det funkar inte. Men köp inte en för liten hoj. Där har du rätt, det ser skitlöjligt ut.

Lagen är en sak men du har mer att förlora nu än när du körde moppe. Hade dom tagit dig på moppe hade du troligtvis fått vänta på ditt lämplighetsintyg ett halvår eller år extra (det fick jag...). Att du skulle köra oförsäkrad är en sanning med modifikation, har du tecknat en försäkring så gäller den. Framförallt för att andra skall få ersättning om du kukar till det. Däremot kan efterspelet bli surt. Saftiga krav från ditt försäkringsbolag.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
FSN sa de ganska hårt o brutalt till dig ts...
Men han har en väldigt bra poäng, att säga här att man skall göra något olagligt och sedan fråga om vi tror att polisen inte kommer bry sig är lite som att be om att få tråkiga kommentarer :fakta

Jag är 176, jag sitter mycket mycket bättre på en ER6 i plats än på min gixxer om jag skall vara ärlig. sporthoj är inte mer rymligt, det är bara någon konstig ide du har fått för dig eller någon har sagt till dig. Sporthoj är väldigt annorlunda emot vanliga hojar. dom är gjorda för att du skall sitta trångt och tajt "gjutet" på dom så du har bra känsla när du kör i 200blås i kurnorna på banan eller ligger ner på raksträckan för o komma före dom andra när du kör tävling på banan, tanken är utformad så du skall ha ett gött grepp när du bromsar allt vad du kan så sent som möjligt innan kurvorna på banan, bra grepp när du hänger av hojen i kurvan o får ner både knä o armbåge i asfalten på banan.
Ja, den är byggd för banåka, sedan lätt modifierad för o bli godkänd för väg.

en ER6 är byggd för att man skall sitta bra o upprätt så det blir bekvämt o bra utrymme för ben o kropp, har en kompis som är 196 o han sitter fin fint på både er6, xj6 och fz6 iaf
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Haha jodå, tråden om Hamrén har jag tagit mig igenom (man försöker ju förstå sig på sådant som nämns på forumet) och skrattat in något extra års livslängd :D

Jag har aldrig blivit stoppad heller, vare sig på moped eller i bil, som är de enda fordonen jag har ägt. Att skapa någon anledning att ändra på det har jag inte planerat heller. Men jag tänker att Polisen bör göra en snabb slagning på hojen när man ser ett A2-kort vid rutinkontroll. Dessa kontroller brukar det ju vara (nästan för) glest med också, kan jag tycka. Minnet säger att det bara har hänt mig 2 gånger på 6 år i trafiken.

Poliser kan slå på fordon utan att stanna dig också.

Hade polisradio i min tjänstebil innan de drog igång Rakel och varje natt hörde man åtskilliga förfrågningar från patruller till LKC om fordons- och ägaruppgifter.

(alltid lika roligt att höra centralen försöka uttala vissa personers namn)
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Vad jag undrar är ju varför det skulle vara bättre bromsar på en hoj med 75kw+ mot en med max 70kw. Visst finns det men det är ju knappast en regel:fakta
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, du åker dit på det om polisen gör sitt jobb. De ser inte mellan fingrarna med sånna här saker. Vi som tog mellanklasskortet för 25kw hade liknande tankar och svaret är det samma även om det var svårare att bevisa på plats.

Det finns massvis med bra hojar du kan ha som förstahoj. Vill du prompt ha en sporthoj så köp en zxr400, cbr400, gsxr400 eller en vfr400. Finns mängder i England och Tyskland och även en del i Sverige även om de är ovanligare här. 65hk och 160 kilo är rätt skoj.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top