A hoj reggad som A2 innan lagändring. Får man köra?

iAMu

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Örebro
Hoj
Ducati Monster 796 Anniversary Edition 2013
Det var inte menat att tjata emot er utan bara ge bas på varför jag frågade. Ursäktar om det lät som det. Tack för hjälpen.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det var inte menat att tjata emot er utan bara ge bas på varför jag frågade. Ursäktar om det lät som det. Tack för hjälpen.

Okej - då tar vi det på det trevliga sättet.
Har en hoj en ursprungseffekt på över 70kw (70.000001 är för mycket) så får du inte köra den. Oavsett om du stryper den så den är tröttare än en gunghäst.
Om någon säger att deras hoj får köras på a2, be dem visa upp eller ta bild av den del av regbevis eller annan handling som svart på vitt visar ursprungseffekten. Stämmer det att ursprungseffekten var under 70kw så får du köra. Står det 25kw ursprungseffekt så är det fel. Blev så med en gammal hoj jag hade. Ursprungseffekt 25kw, strypt till 94kw stod det. En sådan får du inte heller under några omständigheter köra med a2.

De som hade gamla "a begränsad" o låtit sin hoj stå och dessutom inte brytt sig om att ha koll på reglerna kan få för sig att deras 25kw sporthojar får köras på a2 och därav skriva det i en annons, men då har de fel.
Det finns med all säkerhet även folk som skiter fullkomligt i att du inte får köra hojen och säger att du får köra den bara för att få den såld.
Lycka till med hojletandet!
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Folk som skriver annonser som den där är idioter och vet ingenting om någonting.
 

iAMu

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Örebro
Hoj
Ducati Monster 796 Anniversary Edition 2013
Okej - då tar vi det på det trevliga sättet.
Har en hoj en ursprungseffekt på över 70kw (70.000001 är för mycket) så får du inte köra den. Oavsett om du stryper den så den är tröttare än en gunghäst.
Om någon säger att deras hoj får köras på a2, be dem visa upp eller ta bild av den del av regbevis eller annan handling som svart på vitt visar ursprungseffekten. Stämmer det att ursprungseffekten var under 70kw så får du köra. Står det 25kw ursprungseffekt så är det fel. Blev så med en gammal hoj jag hade. Ursprungseffekt 25kw, strypt till 94kw stod det. En sådan får du inte heller under några omständigheter köra med a2.

De som hade gamla "a begränsad" o låtit sin hoj stå och dessutom inte brytt sig om att ha koll på reglerna kan få för sig att deras 25kw sporthojar får köras på a2 och därav skriva det i en annons, men då har de fel.
Det finns med all säkerhet även folk som skiter fullkomligt i att du inte får köra hojen och säger att du får köra den bara för att få den såld.
Lycka till med hojletandet!

Tack så jättemycket. Det var dumt av mig att snacka sk*t förut.
Blir nog en Monster 796 eller något liknande. Finns det någon du gillar och skulle rekommendera. :yoparty
 
Last edited:

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Jag har en gsxr 750 som va fel reggad när den importerades så jag har fått igenom den som A2 godkänd (har papper på det!)...och nu ska hon säljas...intresserad? :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Egentligen finns det ingen magisk lista hos transportstyrelsen som innehåller alla hojars ursprungseffekter utan "kryphålet" som finns är om hojen lyckats få sin ursprungseffekt inreggad som 70 eller lägre kilowatt, det får alltså inte stå notering att hojen är strypt från en högre effekt än 70kw.
Så jo ett "kryphål" finns men troligtvis finns det inte så värst många av dessa hojar då de som importeras är i regel obegränsade.

Men då du nu fått ett erbjudande om en sådan hoj och tackar nej kan man fråga sig hur intresserade du egentligen är av detta?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top