990 SM har börjat smälla vid gasavslag

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Min 990 har börjat att avgassmälla/bluddra lite då jag slår av på gasen. Detta otyg började den med i slutet av förra säsongen. Innan dess hade den aldrig några tendenser till detta.

Hojen är utrustad med
* Motohooligan luftbox
* Leo Vince pipor
* Bortplockade övre flies
* Mappad med akramappen för årsmodell 2011 via TuneECU

När jag tänker efter lite så tror jag att den började med detta en tid efter att jag plockade bort fliesen från trottelkroppen. Min tanke är därmed att den nu går för snålt.
Hur gör jag då för att fetta upp den, med hur mycket och på vilka varv behöver den mer soppa? Jag vet att detta går att göra via TuneECU, men jag har aldrig pillat med mappningen manuellt. Så innan jag ger mig på det vill jag veta att jag inte sabbar något.

Jag har även hört att man inte behöver göra en 15 minuters reset om man bara justerar i en befintlig mappning? Stämmer verkligen detta?
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Jag skulle rekommendera att lämna in den till nån som kan, frågan är om det finns någon i Sverige som är bra på tuneecu? Alternativet är powercommander.

För adventure så ska det inte räcka att bara köra akra mappen om man byter luftburk, man måste ha en mappning som ger mer soppa, annars går den för snålt.

Här finns det färdiga maps som folk har gjort i tuneecu till rottweiler burken, som är i stort sett samma som motohooligan. http://www.rottweilerperformance.com/Downloads.html

Men kan vara bra att maila dom och fråga, så att det inte skiter sig.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Väldigt säker på att du har små läckage på avgasröret. Vi gasavslag blir det undertryck i avgasröret som suger in friskluft bland dom heta avgaserna. Avgaserna antänds en gång till, med följd av att det blir puffar.
Väldigt vanligt fel på 4-t Crossar.
Labba inte med någonting annat innan du är 100% säker på att röret är tätt.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Akramappen är helt fel för dig Spiken, den är för snål för motohooliganboxen.
Kolla här vilken mapp som passar bäst in på din setup: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770
ALLA mappar som Kev har gjort där ska för europa fettas på med ca. 2-4%, det va detta jag gjorde på min när jag lånade din TuneECUkabel sist :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Vi gasavslag blir det undertryck i avgasröret som suger in friskluft bland dom heta avgaserna. Avgaserna antänds en gång till, med följd av att det blir puffar.

Nu är jag ingen expert, men det är väl snarare oförbrännt brännsle som följer med ut i avgaserna som brinner av? Avgaserna i sig är väl rätt icke-explosiva?
Vet att min gixxer har ett system som ventilerar in luft i avgasröret på låga varv för att förbränna det som inte brinner upp i cylindern.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tips på hur man hittar läckor i röret? Att täppa igen piporna fungerar ju om det är lite större hål, men på en sådan här stor moppe så tror jag att den dör även om det är en liten glipa någonstans. Eller har jag fel?
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Tips på hur man hittar läckor i röret? Att täppa igen piporna fungerar ju om det är lite större hål, men på en sådan här stor moppe så tror jag att den dör även om det är en liten glipa någonstans. Eller har jag fel?

Ha moppen på tomgång, ta en remsa av en trasa eller en bit papper att följa runt systemet med, så ser och känner man om det blåser någonstans. Lägg dem an mot utblåset vid cylinder för att se att inte någon avgaspackning har tackat för sig. Om hålet är litet så kan man ta en trasa eller en platta att täppa för utblåset med litegranna så ökar trycket i dem eventuella läckorna.

Lycka till :)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ha moppen på tomgång, ta en remsa av en trasa eller en bit papper att följa runt systemet med, så ser och känner man om det blåser någonstans. Lägg dem an mot utblåset vid cylinder för att se att inte någon avgaspackning har tackat för sig. Om hålet är litet så kan man ta en trasa eller en platta att täppa för utblåset med litegranna så ökar trycket i dem eventuella läckorna.

Lycka till :)

Tack, det blir ut och testa nu.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag kunde inte lokalisera någon läcka igår, men så vet jag inte om jag gjorde rätt heller. När man tar remsan, är det då meningen att man ska känna att det drar lite i den vid eventuell läcka? Hur hårt ska den läggas an mot systemet? Ska det vara löst så att den glider eller ska det vara stumt?

Skulle det inte annars gå att spruta ner sådana här "läcksökarrök" som används när man testar ventilationssystem och dyligt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag ingen expert, men det är väl snarare oförbrännt brännsle som följer med ut i avgaserna som brinner av? Avgaserna i sig är väl rätt icke-explosiva?
Vet att min gixxer har ett system som ventilerar in luft i avgasröret på låga varv för att förbränna det som inte brinner upp i cylindern.

Om det smäller pga att avgasröret suger in luft så krävs det även att det från början varit fet blandning så att det finns oförbrända kolväten kvar att förbränna med den "nya" luften.

Men jag tror nog det är vanligare med avgassmällar pga för mager blandning. Om det är mager brinner det långsammare i cylindern och om det inte brunnit klart när avgasventilen öppnar så blir det avgasmällar.

Bortsett från en felaktig bränslemap så kan det bero på tjuvluft från tex trasiga insugsgummin
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
intressant! min personliga logik säger ju att ju magrare, ju mindre brännbart borde finnas i cylindern så det borde alltså ta slut "fortare" än vid normal blandning. intressant att det brinner långsammare istället. finns det några vedertagna siffror på hur snabbt resp. långsamt blandningar kan brinna? ändras den tiden med rpm eller brinner en korrekt blandning alltid lika snabbt? Risk för OT :glömdet
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Om det smäller pga att avgasröret suger in luft så krävs det även att det från början varit fet blandning så att det finns oförbrända kolväten kvar att förbränna med den "nya" luften.

Men jag tror nog det är vanligare med avgassmällar pga för mager blandning. Om det är mager brinner det långsammare i cylindern och om det inte brunnit klart när avgasventilen öppnar så blir det avgasmällar.

Bortsett från en felaktig bränslemap så kan det bero på tjuvluft från tex trasiga insugsgummin
Tack för förklaringen.

Jag frångick rådet om att inte göra något annat förens jag med säkerhet visste att det var tätt, och bytte mappen igår till en som överensstämde bättre med min setup. Fettade även på mappen med 3% över hela registret, som föreslagits, och gjorde en 15 minuters reset.
Jag tyckte vid provkörningen (en gasglad runda på 14 mil) att den gick betydligt bättre och smällde mindre. Dock kändes det som att avgassmällarna började komma tillbaka när jag nästan var hemma igen. Jag funderade på att fetta mappen ytterligare en 1% för att se om det kan ge något. Dock säger mig mitt sunda förnuft att detta inte borde vara orsaken då den då inte borde ha börjat smälla igen i slutet av rundan igår. Nu bor jag förvisso på "höglandet", och turen igår gick ner till Tranemo. Så frågan är om höjdskillnaden kan ha varit med och påverkat? Fast då borde den väl i sådana fall gå fetare här, då lufttrycket blir lägre ju högre upp man kommer?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
intressant! min personliga logik säger ju att ju magrare, ju mindre brännbart borde finnas i cylindern så det borde alltså ta slut "fortare" än vid normal blandning. intressant att det brinner långsammare istället. finns det några vedertagna siffror på hur snabbt resp. långsamt blandningar kan brinna? ändras den tiden med rpm eller brinner en korrekt blandning alltid lika snabbt? Risk för OT :glömdet

Ja och nej, det finns ganska väl bestämda siffror för laminär flamhastighet och modeller för hur hastigheten påverkas av hur fet/mager blandningen är, tryck och temperatur.

Men i en motor är det inte laminär utan turbulent förbränning och därför vet man inte exakt hur snabbt det brinner i en motor utan att mäta cylindertrycket och sedan räkna baklänges, men vi snackar typ en tiopotens högre hastighet. Högre varvtal ger högre turbulens och därmed högre flamhastighet.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Ja och nej, det finns ganska väl bestämda siffror för laminär flamhastighet och modeller för hur hastigheten påverkas av hur fet/mager blandningen är, tryck och temperatur.

Men i en motor är det inte laminär utan turbulent förbränning och därför vet man inte exakt hur snabbt det brinner i en motor utan att mäta cylindertrycket och sedan räkna baklänges, men vi snackar typ en tiopotens högre hastighet. Högre varvtal ger högre turbulens och därmed högre flamhastighet.

Tack för lektionen, mkt intressant =) logiskt att det ökar med varvtalet ändå. skönt att världen typ fungerar som man förväntar sig :va
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Jag kunde inte lokalisera någon läcka igår, men så vet jag inte om jag gjorde rätt heller. När man tar remsan, är det då meningen att man ska känna att det drar lite i den vid eventuell läcka? Hur hårt ska den läggas an mot systemet? Ska det vara löst så att den glider eller ska det vara stumt?

Skulle det inte annars gå att spruta ner sådana här "läcksökarrök" som används när man testar ventilationssystem och dyligt?

En tygremsa har jag lagt löst runt på röret där jag misstänkte läckan, och såg att det blev en bula och fladdrade i tydet där hålet var när jag vred på gasen. Hade en spricka i en skarv, och det gick relativt smärtfritt att hitta. Antingen var det en bra idé, eller så hade jag bara tur att det funkade mig. :)

Mvh // Björn
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top