95 db 125R/250R möjligt?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Är det möjligt att komma ner till 95 db förbifart på en racer genom att endast anpassa ljuddämparen? Finns det några alternativ till att bygga eget, typ ljuddämpare från cross? Hur kommer alla andra göra som ska köra SM?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror du kan vara relativt lugn Teddy, har svårt att tro att Svemo klubbar igenom en ny regel som gör det omöjligt att köra 125/250R på svenska banor.

Hade varit intressant att veta om tex Anderstorp som har den nya ljudanläggningen har provmätt någon av de aktuella tvåtaktarna.
 

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Finland
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Jag tror det är omöjligt. Jag och Dobrich hade 109 DB i fjol i Anderstorp på fredagen. :brinnerup
ATM-racing, Ari Matikainen har gjort special dämpare åt mig men jag tror inte de hjälper tillräckligt.
Om man skulle lyckats få ner ljudet så kommer det bara betyda att motor i stället smälter av all detonation.:confused:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror det är omöjligt. Jag och Dobrich hade 109 DB i fjol i Anderstorp på fredagen. :brinnerup
ATM-racing, Ari Matikainen har gjort special dämpare åt mig men jag tror inte de hjälper tillräckligt.
Om man skulle lyckats få ner ljudet så kommer det bara betyda att motor i stället smälter av all detonation.:confused:

Hur bar ni er åt för att klara gränsen resten av helgen då? Jag vet ju att ni körde!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går ju givetvis att designa om avgasystemen för att gå med längre/trängre dämpare utan att oönskat mottryck skulle ge motorskador. Spanar man mot MX 125 så har de betydligt större dämparvolym något som i andra fall visat sig vara ett bra recept för att få tyst utan att skapa stora mottryck....

Istället för inställningen att ingen vågar plocka av oss banan vore en mer konstruktiv inställning kanske önskvärd. För något år sedan skrek ju alla inom MX/SM när hårdare gränser infördes men när väl regeln var införd så fick alla tyst på cyklarna...
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hur bar ni er åt för att klara gränsen resten av helgen då? Jag vet ju att ni körde!

Jag körde 125R på torpet förra året och var orolig inför "eventuella" ljudproblem. Frågade då någon ansvarig och fick svaret att på bullerhelgerna behövde man inte vara orolig. Man mätte hos närmaste granne och det fick typ vara 75 DB.

Infogar ett inlägg ifrån Teddy ifrån en annan tråd angående att bullerdämpa en 250R. Då har han ändå glömt torrkopplingen....


Tyvärr tror jag inte att ompackade ljuddämpare räcker. Jag tror inte ens att det räcker med att byta ut ljuddämparna på racern mot de som sitter på en gat-legal Aprilia RS250. På racern består hela avgasröret en tunn enkelvägg, sidorna på luftburken är av tunn kolfiber och tanken som är av tunn aluminium agerar lock till densamma. När man står bredvid en racer smattrar det betänkligt från plåten i avgasröret och genom den tunna kolfiberväggen till luftburken och när man kör smattrar det även ordentligt från luftburken genom den ofta 1/4-fulla tanken. Man kan faktiskt höra hur mycket bensin det är i tanken genom volymen på insugsljudet. Förutsättnignarna är raktigenom urusla och om man ska vara realist så tror jag det är omöjligt att komma ner i 95 db förbifart vid fullt gaspåslag på en racer utan att byta ut eller modifiera alla dessa delar. En original gat-Aprilia RS250 klarar 98 db statiskt, men det är innan avgasventilerna öppnar, sen blir det livat värre. Jag är tveksam till om ens en original gat-Aprilia RS250 klarar 95 db förbifart, alltså fullgas och fullt öppna avgasventiler. Finns det någon mätning på en Aprilia? Aprilian har dock de bästa förutsättningarna genom dubbla väggar i avgasröret och en luftburk i tjock, mjuk plast med ett skumfilter i mitten.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror du kan vara relativt lugn Teddy, har svårt att tro att Svemo klubbar igenom en ny regel som gör det omöjligt att köra 125/250R på svenska banor.

Hade varit intressant att veta om tex Anderstorp som har den nya ljudanläggningen har provmätt någon av de aktuella tvåtaktarna.

Jo, vi har mätt tvåtaktsklasserna, och det var varierande resultat. Kihlander hade problem, men bytte ljuddämpare och fick ner ljudet ordentligt. Brazze hade också problem på fredagen, men bytte ljuddämpare till kvalet och hade inga som helst problem efter det.
 

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Finland
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Hur bar ni er åt för att klara gränsen resten av helgen då? Jag vet ju att ni körde!

Dobrich spräckte hela avgassystemet på fredagen om jag inte själv kommer fel ihåg.
Själv bytte jag bort mina GP-kit 150mm BOS- dämpare mot mycket längre.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo, vi har mätt tvåtaktsklasserna, och det var varierande resultat. Kihlander hade problem, men bytte ljuddämpare och fick ner ljudet ordentligt. Brazze hade också problem på fredagen, men bytte ljuddämpare till kvalet och hade inga som helst problem efter det.
Okej, då går problemet alltså att lösa relativt enkelt men de tappar effekt antar jag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Dobrich spräckte hela avgassystemet på fredagen om jag inte själv kommer fel ihåg.
Själv bytte jag bort mina GP-kit 150mm BOS- dämpare mot mycket längre.

Då fanns det ju en anledning till att ni lät mycket på fredagen? Problemet gick att lösa!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jo, vi har mätt tvåtaktsklasserna, och det var varierande resultat. Kihlander hade problem, men bytte ljuddämpare och fick ner ljudet ordentligt. Brazze hade också problem på fredagen, men bytte ljuddämpare till kvalet och hade inga som helst problem efter det.

Verkligen! Under 95 db i förbifart? Det trodde jag aldrig. Med tanke på att inte ens Moss klarade 95 db i förbifart på sin R6'a med en ljuddämpare från en R1'a trodde jag inte det fanns en chans i universum att en 250R skulle klara 95 db i förbifart ens med modifierade/förlängda ljuddämpare. Då kanske det räcker med att leta upp ett par begagnade ljuddämpare från en gat-legal Aprilia RS250.

Vad säger racerrävarna, hur skulle ett par original gat-legala ljuddämpare från en Aprilia RS250 påverka funktionen? Är det lugna gatan eller kommer man få ett par smälta kolvar som ett brev på posten?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad säger racerrävarna, hur skulle ett par original gat-legala ljuddämpare från en Aprilia RS250 påverka funktionen? Är det lugna gatan eller kommer man få ett par smälta kolvar som ett brev på posten?

Jag hade nog inte tagit Apriliadämpare utan istället låtit tillverka längre dämpare av samma snitt som vanliga racerdämpare. Nu hittar jag iof inte bokmärket från de britter som sålde avgaselar för racer billigt men Axxexs kan säkert hjälpa till...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Infogar ett inlägg ifrån Teddy ifrån en annan tråd angående att bullerdämpa en 250R. Då har han ändå glömt torrkopplingen....


Ända gången torrkopplingen är ett ljudproblem är när du har friläge i och varmkör. Så det var nog ingenting glömt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...

Vad säger racerrävarna, hur skulle ett par original gat-legala ljuddämpare från en Aprilia RS250 påverka funktionen? Är det lugna gatan eller kommer man få ett par smälta kolvar som ett brev på posten?

Kommer inte ihåg om Aprilia´s gatljuddämpare är "full flow" dämpare? Kan man se rakt igenom dom? Performerat innerrör? Gatljuddämpare brukar annars vara av den typen som har massa kammare innuti sig. Sånna är ingen bra konstruktion för en känslig racer. Sen är nog sånna väldigt tunga och kräver ett fäste. Racerhojarna har ju ljuddämparen fastsatt i avgasröret endast. Blir problem med att avgasrören går av om ljuddämparna är för tunga.

En orginal gat-aprilia klarar lätt förbipasseringsmätningen. Om du tänker på db-märkningen som sitter på ramen så mäts dom på annat sätt.

För att få ner ljudet på en racer krävs längre ljuddämpare. Det ger mest effekt på ljudet. Men mera mottryck på pulserna i expansionsrören. Dom ljuddämparna som ger mest effekt på tex en Honda brukar vara 200mm långa. Finns en del som kör med sånna. Jag har klarat ljudmätningar på Assen (som har hård kontroll) med sådana. Så du ska nog inte vara bekymrad om du har orginal 300-330mm dämpare på.

95db/A förbipassering är nog väldigt nära vad man får statiskt vid 102db/A.

På ljudmätningar så har du enligt reglerna +2db plus att man har upp t.o.m att nästa db-tal inte slår över. Dvs i praktiken får du ha 97,9db/A förbifart och 104,9db/A statiskt.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Kommer inte ihåg om Aprilia´s gatljuddämpare är "full flow" dämpare? Kan man se rakt igenom dom? Performerat innerrör? Gatljuddämpare brukar annars vara av den typen som har massa kammare innuti sig. Sånna är ingen bra konstruktion för en känslig racer. Sen är nog sånna väldigt tunga och kräver ett fäste. Racerhojarna har ju ljuddämparen fastsatt i avgasröret endast. Blir problem med att avgasrören går av om ljuddämparna är för tunga.

En orginal gat-aprilia klarar lätt förbipasseringsmätningen. Om du tänker på db-märkningen som sitter på ramen så mäts dom på annat sätt.

För att få ner ljudet på en racer krävs längre ljuddämpare. Det ger mest effekt på ljudet. Men mera mottryck på pulserna i expansionsrören. Dom ljuddämparna som ger mest effekt på tex en Honda brukar vara 200mm långa. Finns en del som kör med sånna. Jag har klarat ljudmätningar på Assen (som har hård kontroll) med sådana. Så du ska nog inte vara bekymrad om du har orginal 300-330mm dämpare på.

95db/A förbipassering är nog väldigt nära vad man får statiskt vid 102db/A.

På ljudmätningar så har du enligt reglerna +2db plus att man har upp t.o.m att nästa db-tal inte slår över. Dvs i praktiken får du ha 97,9db/A förbifart och 104,9db/A statiskt.

Tack Anders för klargörandet. Nu kan man andas ut lite granna då.

Ps. Hur f*n får man isär Jollymotoljuddämparna? Ds.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tack Anders för klargörandet. Nu kan man andas ut lite granna då.

Ps. Hur f*n får man isär Jollymotoljuddämparna? Ds.

Ja, verkligen stort tack till dig Anders. Vad jag däremot inte kan få in i min skalle är hur min original Honda RS250R skulle klara 95 db i förbipassering när Moss R6/R1-combo inte gör det. Jag vet att jag låter tjatig men är det bara jag som tycker att det är märkligt? Det var efter att jag läst Moss tråd om träning på falken och att han inte klarade ljudkraven som jag tänkte: "jahapp, då är det adjöss!".

Men ingen är gladare än jag, då är det är bara att packa originaldämparna och planera in en tisdagsträning. Men för säkerhets skull väntar jag in resultat från någon av de lokala gossarna (Bonnivart, Watz, Torsell). Så kul är det inte att kör 50 mil med släpvagn.

Sleven ska få en släng av sleven på KM. Hi hi... :hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad som inte har framkommit riktigt i alla dB debatter är att man vid mätningar använder sig av olika skalor. Dvs man mäter inte hela ljudspektrat.
De mätningar som görs vid banorna är dBA och här är en bra förklaring till hur den skalan fungerar.
Den är också den skala som kommer närmast i att mäta hur ljud sprider sig över längre sträckor.

The most widely used sound level filter is the A scale, which roughly corresponds to the inverse of the 40 dB (at 1 kHz) equal-loudness curve. Using this filter, the sound level meter is thus less sensitive to very high and very low frequencies. Measurements made on this scale are expressed as dBA

Not all sound pressures are equally loud. This is because the human ear does not respond equally to all frequencies: we are much more sensitive to sounds in the frequency range about 1 kHz to 4 kHz (1000 to 4000 vibrations per second) than to very low or high frequency sounds. For this reason, sound meters are usually fitted with a filter whose response to frequency is a bit like that of the human ear. (More about these filters below.) If the "A weighting filter" is used, the sound pressure level is given in units of dB(A) or dBA. Sound pressure level on the dBA scale is easy to measure and is therefore widely used. It is still different from loudness, however, because the filter does not respond in quite the same way as the ear.



För mer läsning.
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/dB.html
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, verkligen stort tack till dig Anders. Vad jag däremot inte kan få in i min skalle är hur min original Honda RS250R skulle klara 95 db i förbipassering när Moss R6/R1-combo inte gör det. Jag vet att jag låter tjatig men är det bara jag som tycker att det är märkligt? Det var efter att jag läst Moss tråd om träning på falken och att han inte klarade ljudkraven som jag tänkte: "jahapp, då är det adjöss!".
Tänk också på att den ljudmätningen gjordes "för hand" och inte med de system som kommer att användas i sommar. Humlan kan säkert förklara skillnaderna.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top