929 vs 954

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Vad är skillnaden på dessa fireblade, enligt de uppgifter jag har hittat så gjordes 929 2000-2001 och 954 2002-2003 om man bortser från cc och färger så hittar jag ingen skillnad?? samma hk, vrid, vikt mm
varför ökade dom cc??vilken e bäst?
 

Nicotin

Guest
tror att många föredrar 954 på grund av uppdaterade kåpor..

Sen vill jag minnas att dom gjorde ngt med ramen och växel lådan också men är osäker på detta...


Annars e det vad jag förstår samma motor..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Värst vad poppis dessa hojar börjar bli, jag tror det här är tredje tråden på bara några dagar om någon av dessa hojar.

På papperet ser de lika ut men 954:an har bättre pulver i motorn, 5-10hk mer på bakhjulet på toppen men även bättre mellanregister.

Fjädringen är i stort sett densamma men det är lite mer snabbstyrt chassi på 954:an, vissa säger att det är det vassaste Fireblade-chassit hittills eftersom CBR1000RR som kom -04 fick både längre hjulbas, längre försprång osv så den blev lite som en pråm jämfört med 954:an. Från och med -06 har dock Honda gått tillbaka till lite kortare hjulbas och brantare gaffelvinkel.

Är samma grymma bromsar på 929:an och 954:an. Vilken som ser bättre ut är en smaksak men personligen tycker jag att 954:an känns fräschare och modernare än 929:an.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag TROR att 929:ans effekt är lite fantasisiffror och egentligen inte korrekt (140 är mer troligt vad jag hört). 954:ans siffror ska dock vara mer korrekta så en liten effektskillnad har du ju isf mellan dom två hojarna.

Har aldrig kört nån 954:a men jag tyckte iaf att 929:an kändes rätt slö. Kan ju iofs bero på att jag själv är van vid min raket där det faktiskt händer nåt när man vrider på rullen :tungan.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
jasså då va man me i matchen igen...:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
jasså då va man me i matchen igen...:tummenupp

Får man fråga varför du funderar på att byta din nuvarande hoj mot en 929/954:a?

Det vanliga är väl att om man har din generation av R1 så byter man till 04/05:an? Jag menar inte att du gör något fel i att byta till Honda, jag är bara nyfiken på varför du vill byta. :)
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Får man fråga varför du funderar på att byta din nuvarande hoj mot en 929/954:a?

Det vanliga är väl att om man har din generation av R1 så byter man till 04/05:an? Jag menar inte att du gör något fel i att byta till Honda, jag är bara nyfiken på varför du vill byta. :)

har en R6...vet ej om det blir R1 eller 954...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
har en R6...vet ej om det blir R1 eller 954...

Sorry, jag läste lite väl snabbt där tror jag och din hoj såg ut som en R1:a. Vi kan väl säga att den gör det i alla fall så slipper jag skämmas så mycket :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top