80-talshojar!!

racegoofy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Bollebygd
Hoj
Suzuki gsx1100e
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?






Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele

Det är mer själ i en 80tals hoj :) det är som med hårdrock :yoparty
men många var mer motor än vad ramar/hjul klarade :)
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?






Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele

Visst får du fråga men det är ingen idé att försöka förklara, du skulle ändå inte förstå. :arsele

Visst var allt bättre på 80-talet, iaf om man var ung då.. Men just det med fartkänslan var en fördel, man behövde inte köra i 250 för att det skulle gå fort, det räckte med 150.. Hur många har upplevt ostoppbart vobbel i 160+ på en modern hoj? Det var mer spännande förr, mc var inte för alla, det fanns få 18-åringar som köpte det värsta som fanns som förstahoj..

Och tjejerna hade underhudsfett och hår på fiffin, och fiffin kallades murva fitta eller muff, ibland känns det som att var bättre men det är okej med size zero ändå.. :tuttar

Och inte bara motorbikarna var snyggare förr:

http://cache2.allpostersimages.com/p/LRG/30/3008/JM3BF00Z/posters/bo-derek-actress.jpg

Den hoj jag saknar mest är en cb1100f, ser den ibland då han som köpte den har den kvar i exakt samma skick, en vacker dag kanske han vill sälja..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?






Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele
Stämmer in i kören.

Hojarna var inte lika perfekta som dagens. Däremot var allt (i den åldern) nytt och spännande. Man orkade köra hoj till tre på morgonen, för att sedan ställa klockan på sex och dra till jobbet!

Om jag tänker på något kul jag gjorde då, så var ju ofta hojen inblandad. Den ingick liksom i det roliga paketet. Men det var kanske inte var för att hojarna var så bra som det var så kul då?
De har nog hamnat på en pedistal efteråt.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Iofs.

En 70-talare iofs.

Men pratar vi dålig väghållning och liten bromsverkan så platsar denna in.

Gick något innehelvete fort rakt fram i alla fall.

Inte min gamla på bilderna men de väcker gamla känslor.
 

Bifogat

  • GT750.jpg
    GT750.jpg
    67.3 KB · Visningar: 184
  • gt750mooiw.jpg
    gt750mooiw.jpg
    87.6 KB · Visningar: 215

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Stämmer in i kören.

Hojarna var inte lika perfekta som dagens.

Menar du verkligen det där :va

Jag tror mera det handlar om generationer än det "perfekta" för nog tyckte många av oss från 80 talet att våra hojar var perfekta med :tungan

Synd om ungdomarna idag som inte var med när 80-talet begav sig.

En ny GPZ900 -84 piskade 1100:rna på löpande band:tummenupp Ostrypt 130 häst:yoparty

Och som Pledian skrev de kraftfulla offroadarna:banana

Glöm inte Turboeran med härliga GPZ 750 Turbo som piskade det mesta :tummenupp
 
Last edited:

sportbike

Guest
Menar du verkligen det där :va

Jag tror mera det handlar om generationer än det "perfekta" för nog tyckte många av oss från 80 talet att våra hojar var perfekta med :tungan

Jag minns klart och tydligt vad jag tänkte första gången jag provade en Suzuki GSX 1100, 1980:
-"Fy faan, det kommer aldrig i helvete att kunna gå fortare än så här"


Eller hur ja.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag minns klart och tydligt vad jag tänkte första gången jag provade en Suzuki GSX 1100, 1980:
-"Fy faan, det kommer aldrig i helvete att kunna gå fortare än så här"


Eller hur ja.
Exakt!

Lade vantarna på en GPX 750 och tyckte att man kan omöjligt kunde behöva mer fart än så här!
Sen började jag åka med kompisar som hade 1100R...
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag minns klart och tydligt vad jag tänkte första gången jag provade en Suzuki GSX 1100, 1980:
-"Fy faan, det kommer aldrig i helvete att kunna gå fortare än så här"


Eller hur ja.

Eller hur ja...:D Första provkörningen av GPZ 900:an: Skakande krampvita händer, igenimmat visir av flåsandet och en två minuters svordomsharang när man klev av "herrejävlarihelvetessatanskitvaddengåååår!" Man kan säga att referensramarna ändrat sig lite....
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ändå lite mysko att inse att det roligaste jag haft på mc har inte på något sätt varit på de hojar som varit "bäst" att köra. Det har fått mig att omvärdera min syn på mc-körande och eventuella framtida köp en smula. Dessvärre har man ju blivit bekväm och förväntar sig att grejerna ska funka, liksom blivit omständligare innan det känns rätt att köra och ta sig för saker.

Kört mindre detta år och inte kompromissat så mycket = mycket körning i korta perioder utan så mycket om och men. Lutar mer åt en nostalgimoppe för att komma närmre vad det handlar om igen. Kanske den där hojen man inte hade råd med då... Vet inte om det är möjligt men en kompletterande 80-talare kostar inte nämnvärt med flis nu.
 
  • Gilla
Reaktioner: TNK

sportbike

Guest
Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Själva tidningen i sig finns ju inte att köpa på de 4-5 ställen jag passerat mellan Södermanland och Söderort. Vafan?

Den kom tydligen redan 17/11-2011 och gissningsvis finns det ett enormt uppdämt behov hos den rekordstora generationen födda -68 till runt -75.

Ett behov att att plötsligt köpa upp varenda jävla Kawasaki 550 som släpades av containerfartygen i början av åttiotalet..

Men först köpa en tidning, classic bike har sån påverkan att denna vinter innebär att en pärlemovit GPZ plötsligt blir värd en tjugohunka trots att trean hoppar ur.

Ehh, men som sagt hart jag inte ens fått tag i tidningen:gnissla
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Skillnad mellan generationer av hojar.

Då jag bara hade min gsx 1100 så tyckte jag att den går något "fruktansvärt" bra. Sen köpte jag mig en ZZR 1100 och steg in i en ny dimension. Den går så "fruktansvärt" så man hinner inte ens fatta när man drar på..

ZZR'n drar ledigt över 200 på några få sekunder. Man hinner knappt förstå nåt innan mätarn passerar 220 eller mer. GSX däremot går bra till ca 180 sen börjar den plana ut. Så visst är det så att det är stor skillnad mellan generationerna av hojar när man tittar på prestanda (och annat).

Men GSX trots sin tyngd och väghållning som en oljetanker är kul ändå! Man måste ju kunna köra bra för att hantera den. Dessutom har den charm och retro-känsla. Det är en gåta att sådana hojar slumpas bort på blocket?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

En sanning med modifikation - hade du inte haft tillräckligt mycket hästkrafter hade du aldrig haft med dig bönan på pallen, eller hur? :D
Då hade hon åkt med någon annan...
 

sportbike

Guest
En sanning med modifikation - hade du inte haft tillräckligt mycket hästkrafter hade du aldrig haft med dig bönan på pallen, eller hur? :D
Då hade hon åkt med någon annan...

Well, jag skjutsade en tjej en gång som sa: -Hur fort körde du egentligen?
- 70, svarade jag.
-Men det stod ju 230 på mätaren, sa hon.
-Ja, miles ja.
-Ja, jag tänkte väl :rolleyes:

Tror du dom bryr sig om hästkrafter, oh no, it´s all about charm :banana
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En sanning med modifikation - hade du inte haft tillräckligt mycket hästkrafter hade du aldrig haft med dig bönan på pallen, eller hur? :D
Då hade hon åkt med någon annan...

Ärligt talat, jag har aldrig träffat en enda hona som fattat vad en HK är, förutom min sambo sedan 10 år som skiter i det.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Själv så mitt MC-ägande ut så här under 80-talet:

Monkey Honda, 1-cyl 4-takt, 4hk. Gick att ta bort en 4cm bricka på ljuddämparen så lät den fränare. Morsan trodde att jag bara körde i skogen, tills en lärare ringde hem till henne och frågade lite. Morsan sade då: - Ja just det lill-hondan. Min son kör ju bara i skogen med den. Läraren kontrade då och sade: - Va konstigt, då går ju skogen ända ner till Häggviks centrum...

Yamaha DT125LC, 16hk vätskekyld. körde från Umeå till Stockholm (73mil) i ett sträck...

Suzuki GSX750ES Blå/Silver, 90hk, vobblade rätt kraftigt när man rätade upp den i svaga kurvor över 200km/h. Stulen i sillstryparstaden No1.

Kawasaki GPZ900R, ostrypt, Vance & Hines 4-1, suddgummi bakdäck. Firade triumfer i diverse race på t.ex. Kistarakan. +130HK, lång hjulbas, framtung = de flesta rajserhojar av idag med galet hög etta torskar förmodligen fortfarande i 201m eller 402m race fortfarande idag.
Kom ihåg när FZR1000 kom med 145hk, den hängde man ju av ganska enkelt :D

Bilderna i inlägget har jag iofs kopierat från nätet då jag inte scannat in mina gamla bilder:huvet
 

Bifogat

  • imagesCAQX2Q55.jpg
    imagesCAQX2Q55.jpg
    9.7 KB · Visningar: 106
  • Yamaha%20DT125lc%2085.jpg
    Yamaha%20DT125lc%2085.jpg
    33.5 KB · Visningar: 170
  • 1984_GSX750ES_blue_450.jpg
    1984_GSX750ES_blue_450.jpg
    32.2 KB · Visningar: 109
  • GPZ900R_001a.jpg
    GPZ900R_001a.jpg
    114.4 KB · Visningar: 130

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Ärligt talat, jag har aldrig träffat en enda hona som fattat vad en HK är, förutom min sambo sedan 10 år som skiter i det.

Kvinnor och motorer.. För några år sedan hörde eller läste jag om någon som diskuterat bilmotorn med sin flickvän, han förklarade hur motorn fungerade och bland annat hur bränslet exploderade i cylindrarna(har för mig det var någon ljuddämpardiskussion eftersom tjejen inte förstod varför det lät så mycket när ljuddämparen var trasig).. I samma ögonblick som han nämnde explosionerna hade hon blivit blek och frågade om det verkligen skedde explosioner inne i motorn, när det gick upp för henne att det verkligen var så hade hon vägrat sätta sig i en bil igen.. Om hon verkligen aldrig satte sig i ett fordon med förbränningsmotor efter det förtällde inte storyn..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top