700hk Hayabusa

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Det är så vackert.. Jag blir så sugen att lära mig detta hantverk som komplement till mina teoretiska studier..

Lärling, någon? :)
 
Last edited:

Robz

Guest
Bmw tog ju ut nästan 1500 bhp ur 1,5 liter i sin formel ett bil på det glada åttiotalet.
http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm

Viss skillnad mellan en specialbyggd bilmotor för ändamålet och en "standard"motor... I Traktorpulling plockar man ut några tusen hästar ur ett block gjort för 180hk med vatteninsprutning och annat häxeri. Men då är det endast blocket man använder - resten är bytt.
Top fuel ligger upp mot 10 000hk (7-8 är väl "standard")... och de är väl på 8,2l i slagvolym.

700+ hk (eller 1000 :näsblod ) ur en "standard" MC-motor med stressfläkt och bensin är i mitt tycke mer imponerande.:)
 

Drulle1

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
2000 Kawazaki ZX-6R x2
Viss skillnad mellan en specialbyggd bilmotor för ändamålet och en "standard"motor... I Traktorpulling plockar man ut några tusen hästar ur ett block gjort för 180hk med vatteninsprutning och annat häxeri. Men då är det endast blocket man använder - resten är bytt.
Top fuel ligger upp mot 10 000hk (7-8 är väl "standard")... och de är väl på 8,2l i slagvolym.

700+ hk (eller 1000 :näsblod ) ur en "standard" MC-motor med stressfläkt och bensin är i mitt tycke mer imponerande.:)
Men det var ju inte igår de prestera detta utan för över 20 år sedan. Men jag är nog mest impad av de som körde dessa monster. Lär ju vara rätt bra turbolagg :yoparty

Trevlig helg
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Robz: Där är väl nästan ingenting kvar av standrddelarna i en sjuhundrahästars busamotor!? Att kalla det standard då är ju fel...=P
 

Robz

Guest
Robz: Där är väl nästan ingenting kvar av standarddelarna i en sjuhundrahästars busamotor!? Att kalla det standard då är ju fel...=P

Jo... det är ju också sant. Hade varit intressant och veta vilka bitar som fortfarande är standard dock. Toppen verkar ju t ex vara standard men givetvis portad. Vevaxeln måste förmodligen vara utbytt förutom stakar o kolvar...

EDIT: Och den går väl fortfarande på bensin eller möjligen race-soppa.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top