570 FE eller 500 EXC?

MC Doktorn

Guest
Dagens stora problem är vilken ska jag välja för enduro/grus bus?

2012KTM500EXCFM.JPG


2012HUSABERGFE570M.JPG


Tyvärr råkade jag prova en 500 EXC och sen var det kört lixom :banana
men 50cc extra i husan lockar och kanske bättre 2:a hands värde?
Men jag har aldrig tyckt att vinkelmotorn är snygg ......
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Provkör båda, annars kan du inte bestämma dig. Sen tror jag ju egentligen inte att det spelar nån roll. Hojen lär nog inte vara det som sätter begränsningarna i alla fall. :)
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
hmm du tycker motorns design är ful... men du tycker den gula ramen är helt ok? :)
 

MC Doktorn

Guest
Det är sant 58 pållar och 110 kg kommer räcka och visst den gula ramen är inte heller snygg. Kanske blir en kåtte igen men 570 orna är heta bland adventure åkarna nu. Det kittas överallt med tankar och kåpor, kanske lättare att sälja när jag tröttnat igen :D
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Är det grus/adventure som är med på programmet så blir det husan varje dag. En bakramstank på den och det blir en riktigt grym grusmaskin utan att du har sabbat ergonomin för enduro. Nu vet jag inte oljevolymen på KTM'n, men på husan så är den helt ok och det finns guider på utökning så du kommer upp i två liter. 690 ökenracer ramlager lär hålla en lååång tid.
Inget av ovanstående gäller på KTM'n.

Nya KTM motorn är ju mindre än den gamla...men 70 graders motorn gör ju att hojen känns lättare att bråka med i skogen, och även om du tycker den är ful så kommer den kännas bra att köra.
 

MC Doktorn

Guest
En grym grus smiskare i 1:a hand är det jag söker som jag även kan lyfta ur ett kärr.

Min förra 690 var bara det ena och 450 är mer enduro men måste varvas och växlas friskt på grusslingan då man saknar lite tryck från botten.

Kanske husans extra 55 cc avgör och körmässigt tror inte på revulutionerande skillnader, men 2:a hands värdet tror jag är aningen bättre på husan idag.
 

MC Doktorn

Guest
Att det ska vara så svårt!!

Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Det är sant 58 pållar och 110 kg kommer räcka och visst den gula ramen är inte heller snygg. Kanske blir en kåtte igen men 570 orna är heta bland adventure åkarna nu. Det kittas överallt med tankar och kåpor, kanske lättare att sälja när jag tröttnat igen :D

Inte för de e aktuellt för dej nu men en i gänget bänkade sin FS 570 i somras å den lämnade 48.xx hp på hjulet med FMF slipon... En FS 650 me Akra helsystem lämnade 58.xx i samma bänk...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha

Du byter bannemej cykel oftare än vad jag byter dam. Att du aldrig kan bestämma dig....

Jag har skaffat stort framljus och elsystem nog att driva det på din moppe, ett måste för äkta Kåsanwannabeen....
3832-EX-00_w250.jpg
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Hua en sån måste man ha nu när man har likriktare och 100W.

Ja det har blivit för mycket fordonsbyten, 5 på ett år :gnissla.
Man kanske borde dekalkitta lite istället.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha

:) att det ska vara så svårt :) ja du blir nog nöjd du med till slut :tummenupp 690:n är allround så det räcker
 

MC Doktorn

Guest
Ja vad vart det till slut? 5 hojar har passerat mitt garage detta år och kvar står en 690a och en 350a. Tror det blir bra det här...kanske
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
MC Doktorn: Du som köper och säljer en del, finns det några "screamin deals" på 690 E/R någonstans eller är det hyllpris som gäller?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ska du inte ha en 2takt också, dem är underbara i skogen =)
 

MC Doktorn

Guest
Runt 79 kan du få loss en ny sexnittio 11a men räkna med att du hamnar nära 85-90 när den har det nödvändiga.

@Norman helt klart är 2T bland det bästa i skogen, men jag gillar 350an skarpt. Den bästa hoj jag ägt!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top